Na Hlinách došlo k spusteniu regulácie parkovania. Nespokojní sú takmer všetci.
Z pohľadu parkovacích kapacít patrí sídlisko Na Hlinách k najkritickejším oblastiam v Trnave. Po takmer desiatich rokoch sľubov a veľkolepých plánov aktuálneho vedenia mesta získali obyvatelia preplneného sídliska namiesto parkovacieho domu len statickú reguláciu v podobe Zóny R9. Po necelom mesiaci od spustenia rezidentskej oblasti je jasné, že mesto zlyhalo.
ZÓNA R9
Podobne ako v prípade väčšiny rezidentských lokalít, aj Zóna R9 je spoplatnená 24 hodín denne. Každý obyvateľ s trvalým pobytom má po úhrade poplatku nárok na dve parkovacie karty. Tá umožňuje odstaviť vozidlo aj na záchytných parkoviskách typu B alebo v priľahlých oblastiach H9 a R10.
Hranice Zóny R9 pôsobia už na prvý pohľad chaoticky a neusporiadane. Okrem samotného sídliska Na Hlinách sa oblasť rozpína k priľahlej domovej zástavbe. Často spadá do spoplatnenej zóny len časť ulice, zvyšok ešte spoplatnený nebol alebo patrí do úplne inej oblasti. Príkladom môže byť Špačinská cesta, ktorá patrí do Zóny R9 len po Námestie SUT. Podobne rozdelená je ulica Jána Hajdóczyho s hranicou na križovatke s Legionárskou, zvyšok cesty už spadá pod nespoplatnenú oblasť H9.
Samostatnou kapitolou sú takzvané „záchytné“ plochy typu B. Na Okružnej ulici bolo takto vyhradených len 12 parkovacích miest. Cenovo dostupné parkovanie je vo väčšom počte dostupné až na Oblúkovej ulici, prípadne pred hlavnou bodovou UCM. Ani tam však nezastavíte bez lúštenia dopravného značenia. Mesto totiž rozdelilo veľké parkovisko pri Námestí Jozefa Herdu na dve časti. Zatiaľ čo pre prvú polovicu platia pravidlá Zóny R9, zvyšok môžu návštevníci využívať ako Zónu B. Stačí, že zaparkujete o meter vedľa, na nesprávnu časť parkoviska a odnesiete si domov neslávne známu červenú nálepku od mestskej polície.
VEČERNÉ PRECHÁDZKY
Zriadenie regulácie statickej dopravy v podobe zóny znamená zákaz parkovania vozidiel mimo vyznačených miest. Za odstavenie auta na inom mieste vám dnes hrozí pokuta. S tým sa museli vysporiadať najmä obyvatelia sídliska Na Hlinách, ktorí pre nedostatok kapacít bežne nechávali svoje vozidlo na kraji cesty, pri múre bytovky či dokonca priamo v križovatke.
Regulácia tak v praxi núti motoristov parkovať svoje vozidlo ďalej od domova, často stovky metrov od vlastného vchodu. Vo večerných hodinách sa pre mnohých stáva jedinou možnosťou otvorené parkovisko obchodného centra Galéria (Tesco Extra), ktoré je od sídliska vzdialené približne 10 minút. Mesto však dramatické zhoršenie situácie odmieta a na svojej stránke naďalej píše, že „vďaka regulácii sa obyvateľom v 95 % už zavedených regulovaných zón parkuje lepšie.“
ČASOVANÁ BOMBA
Situácia v Zóne R9 sa dramaticky zhoršila aj počas pracovných dní. Pracovníčky predajne Farby – Laky na Veternej ulici aktívne vyháňajú z vyhradeného parkoviska motoristov, ktorí sa vyhýbajú plateným zónam. Ešte dramatickejšia je situácia pred Tescom Extra, ktoré už zrána obsadzujú dochádzajúci. Autá parkujú takmer všade, kde je to fyzicky možné, aj mimo riadnych parkovacích boxov. Tí, ktorí prišli neskoro, prípadne chceli navštíviť obchodné centrum, sú pri hľadaní miesta odkázaní na náhodu.
Mnohí dlhé minúty krúžia parkoviskom a dúfajú, že im počas hľadania niekto uvoľní miesto. Je len otázkou času, keď na problém zareaguje samotné obchodné centrum a zabezpečí parkovisko rampovým systémom.
Majiteľ parkoviska, spoločnosť Tesco, na naše otázky neodpovedal a médiám poskytol len všeobecné vyhlásenie: „V Tescu sú pre nás zákazníci na prvom mieste, preto neustále investujeme do zlepšovania ponuky a množstva inovácií s cieľom prinášať stále lepší zážitok z nakupovania. Situáciu s parkovaním pri našej predajni Tesco na Veternej ulici v Trnave evidujeme a momentálne prebieha komunikácia ohľadom možných riešení.“
Zabezpečenie najväčšej parkovacej plochy v oblasti, na ktorú sa zúfalo spoliehajú dochádzajúci aj obyvatelia priľahlého sídliska, predstavuje časovanú bombu s vážnymi následkami pre každodenné fungovanie mesta. Riešenia zo strany vedenia Trnavy však neprichádzajú. Okrem propagácie alternatívnych dopravných prostriedkov v podobe bicyklov a kolobežiek.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Viac škôd než úžitku