eReport.sk
redakcia eReport Trnava
redakcia eReport Trnava

Komentár: Vo výdavkoch na marketing miest a krajov je Trnava vysoko


Organizácia Transparency International Slovensko porovnávala náklady na marketing našich krajských miest i samosprávnych krajov. Podľa zverejnených výsledkov sa mesto Trnava umiestnilo na tretej priečke za Bratislavou a Košicami. Medzi krajmi vedie Košický pred Trnavským. Bratislava plánuje na tento účel v aktuálnom roku minúť viac než pol milióna eur, Košice 400 tisíc. Ide o mestá, ktoré majú 8-, resp. 4-násobne viac obyvateľov ako mesto Trnava, ktorého výdavky sú 286 tisíc eur. Prepočtom týchto nákladov na obyvateľa sa Malý Rím dostáva na čelo rebríčka. 

Tieto výdavky nepochybne prinášajú pozitívne výsledky v popularizácii Trnavy. O súčasnom vzhľade mesta sa na rôznych fórach pozitívne vyjadrujú najmä ľudia, ktorí tu dlhodobo nežijú. Očarení sú najmä študenti z vidieka. Domáci sú prirodzene viac kritickí, pretože na každodennej realite ich života sa odráža mnoho pretrvávajúcich problémov, spôsobených nelogickými rozhodnutiami vedenia mesta.

Bez personálnych nákladov

Z diskusie na sociálnej sieti pod zverejnenou tabuľkou vyplynulo, že publikované čísla neobsahujú personálne náklady na platy zamestnancov komunikačných oddelení. Práve oni sú však nezanedbateľnou zložkou vytvárania pozitívneho imidžu svojho zamestnávateľa, najmä prostredníctvom komunikácie na sociálnych sieťach.

Chŕlič videí

Po posilnení odboru komunikácie a vzťahov s verejnosťou na trnavskej radnici výrazne vzrástol počet videí v hlavnej úlohe s primátorom. Bežne sú to dve-tri videá týždenne. Budovanie vlastného imidžu za mestské peniaze je tu úplne bežné.

Propagačné videá si dnes samozrejme môže natáčať každý. Nie každý však na to má platený aparát, a popri práci, ktorá ho živí nemá čas na takéto „aktivity“.

Polarizácia ako dôsledok

Výsledok takejto sebaprezentácie trnavského primátora je prehlbovanie animozít medzi tábormi jeho priaznivcov a kritikov. Keďže videá prezentujú výlučne úspechy, cieľom je vzbudiť u diváka pocit, že Peter Bročka nájde riešenie na všetky problémy. Aj na tie, ktoré mesto spôsobilo, či neriešením ich prehĺbilo. Príklad sú garáže v bytovom dome na Vajanského. Na ich havarijný stav upozorňovali tamojší obyvatelia dlhodobo. Vtedy primátor video v garážach netočil, až teraz, keď sa blíži začiatok prác.

Podobne vyznievajú aj videá o budovaní nových parkovacích miest. Tie však mali byť k dispozícii ešte pred spustením parkovacej politiky. Je naozaj čarovné, keď sa niekto prezentuje ako záchranca situácie, ktorú sám spôsobil. 

Sľuby a realita

Komunálne a regionálne voľby nás čakajú o jeden a pol roka. Iste sa dovtedy podarí dokončiť viacero významných projektov, ktoré budú v kampani patrične zviditeľnené. Netreba však zabudnúť najmä na tie, ktoré sú stále v rovine prísľubov, napríklad parkovací dom Na hlinách, či obnova Mestskej športovej haly. Pamätať treba aj na Pumptrack predražený o 300 tis. eur, pre ktorý mesto dostalo aj pokutu za pochybenia pri výbere dodávateľa, alebo na nezapočítanú položku za mramorové platne v hodnote 300 tis. eur v projekte Ružového parku, vďaka ktorej dosiahol dodávateľ najnižšiu cenu; dodatkami však bola vo finále zvýšená takmer o štvrtinu. Ďalším nepodarkom je projekt lávky do Bieleho Kostola; ťažko dnes povedať, dokedy ho ešte budú dávať do poriadku.

Zaoberať sa treba aj tým, aký osoh priniesli rôzne štúdie za desiatky tisíc eur, alebo počiny zamerané na tzv. upokojenie dopravy. Nové možnosti bývania znamenajú aj zahusťovanie dopravy. Ak chýbajú hlavné výjazdové ťahy z mesta, kolóny v špičke sa budú iba zväčšovať. V tejto oblasti je nanajvýš potrebné počúvať skutočných odborníkov, nie amatérov, rozhodujúcich bez poznania situácie v teréne.

Svojská sebareflexia

Realita je taká, že môj percentuálny výsledok je o takmer 20 percent nižší v porovnaní s výsledkom spred štyroch rokov. Určite to má rôzne dôvody, nad ktorými musím osobne veľmi intenzívne v najbližších týždňoch uvažovať,“ povedal znovuzvolený trnavský primátor Peter Bročka druhý deň ráno po voľbách v októbri 2022. Dnes z jeho prístupu môžeme usudzovať, že rezervy pravdepodobne našiel v prezentácii vlastnej osoby vo videách. Ľudia, ktorí ho predtým volili však od neho očakávali niečo úplne iné: schopnosť diskusie a počúvania argumentov s úctou k inému názoru. Ale ako hovorí stará ľudová múdrosť: čo doobeda nebolo, poobede nebude.

Zdroj: eReport Trnava

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Komentár: Vo výdavkoch na marketing miest a krajov je Trnava vysoko

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Aktuálne