Parkovanie v našom meste je neustále živá téma, ktorej sa venujú ľudia aj poslanci. Diskutovalo sa o tom aj na aprílovom zasadnutí Mestského zastupiteľstva.
Zaradenie zóny obyvatelia chcú
V meste nájdete miesta, kde sa za parkovanie neplatí. Tie sú označené ako pásma N. Obyvatelia týchto lokalít však čelia každodenným problémom s parkovaním, pretože ich ulice zaplnili aj autá ľudí, ktorí tu nebývajú a za parkovanie platiť nechcú. Príkladom je situácia na Krížovej ulici. Jej obyvatelia spísali aj petíciu, v ktorej okrem iného stálo: „ Tiež žiadame našu ulicu zmeniť na rezidenčnú zónu, nakoľko sme zbernou ulicou pre parkovanie vozidiel, ktoré sú na návštevách v susedných, už rezidenčných zónach a suplujeme parkovanie návštevníkov Obchodnej akadémie a priľahlého sídliska Na hlinách.“
Aj viceprimátor Krajčo na zasadnutí Mestského zastupiteľstva potvrdil, že žiadosti o zavedenie či priradenie do zóny evidujú najmä z ulíc v okolí sídliska Na Hlinách. Hovoril aj o riešení problémov na Krížovej ulici. Poslanec Pavol Hluchý povedal: „Momentálne pripravujeme verejné prerokovanie, kde budeme chcieť s obyvateľmi diskutovať, aby sme tam zaviedli taký režim, ktorý bude pre tú danú lokalitu najvhodnejší,“ povedal. „Komunikujeme intenzívne s odborom dopravy, ktorý navrhol základnú schému, ako by tá zóna mohla vyzerať. Prebehne k tomu participácia. Občania budú oslovení, aby vyjadrili svoj názor. Pozývam verejnosť, aby prišli na výbor a vyjadrili svoj názor.“ Problémy s parkovaním na severe stále pretrvávajú a presúvajú sa z ulice na ulicu.
Požiadať môžete aj vy
Čo teda urobiť, ak bývate v nespoplatnenej zóne, no chcete túto situáciu zmeniť? Mesto Trnava na svojej oficiálnej stránke vypracovalo podrobnú správu na túto tému. Najprv sa musíte so susedmi dohodnúť a vyzbierať podpisy nadpolovičnej väčšiny vlastníkov nehnuteľností v dotknutej lokalite. Potom vyplníte formulár, ktorý je dostupný na mestskom webe s názvom: Žiadosť o zaradenie ulice/lokality do platenej parkovacej zóny. V žiadosti musíte konkretizovať lokalitu, vrátane súpisných a orientačných čísel domov, napísať zdôvodnenie, priložiť podpisový hárok a mapu alebo náčrt lokality. Následne vašu žiadosť posúdi pracovná skupina zložená zo zástupcov mesta a zodpovedných odborov mestského úradu. Relevantné žiadosti budú predložené na schválenie Mestskému zastupiteľstvu. Žiadosť môžete doručiť osobne na Mestský úrad alebo elektronicky na e-mailovú adresu [email protected].
Školy na to majú peniaze!
O parkovaní sa diskutovalo aj na zasadnutí Mestského zastupiteľstva. Vystúpil tu učiteľ jednej z trnavských základných škôl s návrhom, aby od úhrady za dočasné parkovanie áut boli oslobodené aj vozidlá zamestnancov školských zariadení, ktorých zriaďovateľom je mesto Trnava a to v dňoch vyučovania od 6 do 16:30, v zóne do ktorej spadá príslušné školské zariadenie. Prípadne navrhol možnosť zriadiť špeciálnu parkovaciu kartu za symbolický poplatok. „V školstve je situácia dosť zlá, pokiaľ ide o odborných pracovníkov. Možno práve toto môže prinútiť mnohých k tomu, že si v budúcnosti budú hľadať miesto niekde v blízkosti Trnavy, kde za parkovanie nemusia platiť. Vieme dobre, že aj mzdy učiteľov nie sú lukratívne, že by stáli zástupy učiteľov so záujmom pracovať v školách,“ povedal.
Primátor Bročka navrhol, aby učiteľ išiel za riaditeľom a požiadal ho o zakúpenie karty na príslušnú zónu. On ho v tom osobne podporí. „Keď nestojíte svojmu zamestnávateľovi za 30€ alebo 40€ mesačne, tak nerobte tam. Keď niekto nie je ochotný využiť vašu hodnotu za 40€ mesačne, tak nemá tam ako riaditeľ školy vôbec čo robiť. A rozprávky o tom, že nemá peniaze nepočúvajte. Tá škola má tie peniaze, len to chce zvaliť na mesto, nech to mesto rieši, nech vám to mesto dá zadarmo. “ Vytváranie ďalšej karty je podľa neho komplikácia, navyše by ju v budúcnosti mohli žiadať aj iné profesie. Viceprimátorka Nemčovská povedala, že podľa prieskumu, ktorý urobili, žiadni učitelia ani iní zamestnanci mesta nepodali výpoveď v súvislosti s parkovaním.
Kto im to zaplatí?
Niektorí ľudia pracujú na zmeny, majú deti, alebo dochádzajú z okolitých obcí a auto na svoje fungovanie potrebujú. Hoci žijú mimo Trnavy, tvoria tu hodnoty. Otázka je, či bude každý zamestnávateľ ochotný kúpiť tieto karty a kto nakoniec investuje minimálne 400€ ročne navyše. Celkom jasné však je, kam tieto peniaze putujú – „Výnos z úhrad za dočasné parkovanie motorových vozidiel je príjmom mesta,“ stojí vo VZN 631.
Zdroj: eReport Trnava
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Parkovanie v Trnave: nové zóny, petícia aj výnimky