Drahí čitatelia, vitajte na mieste, kde má občiansky hlas váhu a každý problém svoj priestor. V tejto rubrike sa venujeme vaším podnetom, na ktoré sa snažíme nájsť riešenia. Sme radi, že môžeme byť mostom medzi vami – našimi čitateľmi a príslušnými orgánmi, ktoré majú schopnosť riešiť vaše problémy. Poslaním našej redakcie je poskytnúť občanom príležitosť na vyjadrenie. Zaujíma nás, čo vás – našich čitateľov – zaujíma.
Váš podnet
„Po 12 rokoch bývania v dome sa mi stalo, že som nevedome neuhradila jedno nájomné. Správca mi poslal upomienku a zaúčtoval si 10 eur za jej vyhotovenie. Moja otázka správcovi znela, aký právny základ má účtovať mi za upomienku a práve sumou 10 eur. Odpovedal mi, že to nemá základ a je to jeho cenník. Tak som sa informovala či by to nemalo byť súčasťou dohodnutých podmienok zmluvy, lebo mi nejde do hlavy ako ma môže správca, ktorému platím, sankcionovať a prečo práve takouto sumou.
Odpovedal mi, že to nemusí byť súčasťou zmluvy. Ja som našla pôvodnú a jedinú zmluvu spred 12 rokov a tam sa píše, že cenník je príloha. Ak sa zmluva nedodatkovala a ani sa nemenila mám za to, že platí cenník spred 12 rokov. Avšak správca ma ignoruje, keď si to pýtam a zablokoval si aj môj telefón. Prosím o radu a stanovisko či uvažujem správne. Keď si dá do cenníka akúkoľvek sumu za upomienku musím to akceptovať?“
Odpoveď odborníka
„V tomto prípade má poplatok za upomienku charakter sankcie. Sankcie možno v súkromnoprávnych vzťahoch ukladať len na základe zákona alebo na zmluvnom podklade. Zákon poplatok za upomienku neupravuje, ide preto o formu zmluvnej pokuty. Zmluvná pokuta však musí byť dojednaná písomne, inak je neplatná. Písomnosť právneho úkonu znamená, že právny úkon musí mať písomnú formu a musí byť podpísaný všetkými účastníkmi právneho úkonu. Keďže zmluvná pokuta (poplatok za upomienku) nebola písomne dojednaná, nárok na zaplatenie poplatku za upomienku správca nemá.
Pokiaľ ide o cenník: tento je súčasť zmluvy, a teda sa naňho vzťahujú ustanovenia o zmene zmluvy. Písomne uzavretá zmluva sa môže zmeniť alebo zrušiť iba písomne. Takže v tomto ohľade je Vaša argumentácia správna, že ak nedošlo k dodatku k pôvodnej zmluve, k zmene jej prílohy, ktorú by ste Vy akceptovali, potom platí, že zmena cenníka nie je voči Vám účinná. Uvedené by neplatilo iba v prípade, ak by ste mali v pôvodnej zmluve dojednané, že cenník je možné meniť jednostranne, aj bez potreby zmeny či dodatku zmluvy.
Sme tu pre vás!
Neváhajte nás kontaktovať aj s vaším problémom!
Mail: re*************@er*****.sk
Mobil: 0947 915 320
Osobne: Redakcia eReport Trnava, Bulharská 42
Vaše podnety sú pre nás impulzom na to, aby sa nám všetkým v Trnave žilo o čosi lepšie!
Zdroj: redakcia eReport Trnava
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Zaujíma nás, čo vás zaujíma