eReport.sk

Červená vlna Trnavy


Mesto je s projektom inteligentných križovatiek v Trnave spokojné. Motoristi majú iný názor.

Téma inteligentných križovatiek v Trnave rezonovala niekoľkokrát. Opozícia minulé leto upozornila verejnosť na neštandardne vysokú sumu na obstaranie projektu. Križovatky mesto stáli takmer 4 milióny eur s pomerne nízkou podporou z externých zdrojov – len vo výške 700 tisíc eur. Iné krajské mestá boli so žiadosťou o dotáciu úspešnejšie a porovnateľné projekty inteligentných križovatiek ich vyšli podstatne lacnejšie. 

DRAHÉ POCHYBENIA

Úrad verejného obstarávania (ÚVO) v minulom roku vyjadril znepokojenie nad praktikami mesta vo výbere zhotoviteľa stavby. V prípade smart križovatiek muselo mesto zaplatiť pokutu až vo výške 10 000 eur. S postupmi napokon nebolo spokojné ani samotné ministerstvo dopravy, ktoré po vykonaní finančnej a administratívnej kontroly  rozhodlo o 25 % korekcii z pôvodnej sumy dotácie 935 tisíc eur.

NESPOKOJNÍ MOTORISTI

Plynulosť a priepustnosť dopravných prúdov sa podľa miestnych zásadne nezlepšila, niektoré pokyny svetelných križovatiek považujú dokonca za nezmyselné. „Stojíme 4-5 áut na križovatke. Ideme všetci jedným smerom a oproti jediné auto. Všetci čakáme a zelenú má pruh, kde nikto nestojí ani neprichádza,“ napísal Peter Švec na sociálnej sieti. Podobnú skúsenosť mal aj pán Igor, ktorý mestu odkazuje, aby na podnety motoristov reagovalo: „Zatiaľ to vyzerá tak, že to nezafungovalo. Teda netreba zatvárať oči pred chybou, ale napraviť ju a firma by to mala doťuknúť. Osobne sa mi viackrát stalo, že zelenú vynechalo dvakrát po sebe, alebo sme stáli v kolóne na prázdnej križovatke. Teda súdruhovia niekde spravili chybu.“

Motoristi upozorňujú, že aktuálne nastavenie núti vozidlá zastaviť na viacerých svetelných križovatkách v rade, čím sa zhoršuje plynulosť dopravy. Príkladom je Hlboká ulica, kde motoristov semafory zastavujú v smere od obchodného centra City Aréna po Špačinskú cestu trikrát. Mesto vo svojej odpovedi tvrdí, že cieľom inteligentných križovatiek nebolo a ani nebude vytvoriť tzv.zelenú vlnu.“

Vyjadrenie mesta mnohých nemilo prekvapilo, pretože je v priamom rozpore s pôvodným zámerom projektu. Ten deklaroval prepojenie inteligentných semaforov, čo potvrdzuje aj zverejnený text na oficiálnych stránkach: „Nadväznosť jednotlivých križovatiek zabezpečí tzv. zelenú vlnu, ktorá pomôže zlepšiť plynulosť premávky.“ Protirečivé vyhlásenia mesta naznačujú, že Trnava v snahe o efektívnejšiu dopravu čelí nielen pretrvávajúcim dopravným zápcham, ale aj dileme vyplývajúcej z jej vlastných nekonzistentných sľubov.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Červená vlna Trnavy

Odoberať
Upozorniť na
2 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre