eReport.sk
logo automobilovky Mercedes-Benz v Stuttgarte
logo automobilovky Mercedes-Benz v Stuttgarte, zdroj: tasr

Nemecké automobilky sa zasekli. V Mercedese padajú hlavy, BMW zastavuje výrobu elektromobilov


Nejde pritom o prvú tohtoročnú správu, ktorá negatívne ovplyvňuje elektromobilnú budúcnosť bavorákov. Vo februári BMW oznámilo, že odkladá investíciu 700 miliónov eur do prestavby továrne v Oxforde. Peniaze mali pomôcť zvýšiť produkciu elektromobilov.

Nemecká automobilka BMW informovala svojich amerických predajcov a dílerov, že v máji na tri až štyri týždne pozastaví výrobu elektromobilov. Dôvod spoločnosť neoznámila, no odborníci tvrdia, že trh s elektromobilmi je momentálne nasýtený a automobilka má na sklade dostatok vozidiel, aby uspokojila dopyt. Informuje portál hn.cz.

Elektromobily už nemá kto kupovať

S touto správou prišiel ako prvý odborný server Automotive News s odvolaním sa na zdroje z radov amerických dílerov. Jedným z dôvodov je aj zavedenie dovozných ciel na autá a diely do USA vo výške 25 percent z cudzích krajín. BMW síce má továreň v Spojených štátoch, ale všetky elektromobily vyrába v Nemecku.

„Keď k tomu pripočítame, že trh s elektromobilmi je nasýtený, nedáva zmysel pridávať na preplnený trh stále drahšie elektromobily,“ uviedol pre spomínaný server viceprezident analytickej spoločnosti AutoForecast Solutions Sam Fiorani. Automobilka zároveň oznámila, že svoje modely pre amerických zákazníkov nezdraží do júna, pretože na skladoch má dostatok áut dovezených pred zavedením ciel. Následne však clá premietne do cenníkov.

Správa o zastavení výroby je o to prekvapujúcejšia, že BMW za prvý štvrťrok 2025 predalo celosvetovo 86 449 elektrických áut, teda o necelých desať percent viac ako vlani. Ešte výraznejšie rastie v USA. Za prvé tri mesiace roka tam predalo 13,5 tisíca elektromobilov, čo je o 26,4 percenta viac než za rovnaké obdobie minulého roka. Automobilka v liste neuviedla, či sa pozastavenie výroby dotkne všetkých modelov, alebo len niektorých. Zatiaľ sa však podľa amerických médií javí ako plošná odstávka, ktorá zasiahne aj Európu.

Nejde pritom o prvú tohtoročnú správu, ktorá negatívne ovplyvňuje elektromobilnú budúcnosť bavorskej automobilky. Vo februári BMW oznámilo, že odkladá investíciu 700 miliónov eur do prestavby továrne v Oxforde, kde vyrába vozidlá Mini Cooper. Peniaze mali pomôcť zvýšiť produkciu elektromobilov.

Clá dopadnú tvrdo

Vedenie BMW predpokladá, že spomínané clá na dovoz áut do USA znížia tohtoročné zisky automobilky až o jednu miliardu eur. To by bol zásadný dopad, keďže už vlani firme medziročne klesol zisk o necelých 37 percent na 7,6 miliardy eur.

Ako jedna z mála nemeckých automobiliek BMW ešte nezverejnilo svoje finančné výsledky za prvý štvrťrok tohto roka, no znížilo odhad svojej celoročnej prevádzkovej marže na päť až sedem percent. To by bolo menej, než mala Škoda Auto za prvé tri mesiace roka, ktorá dosiahla 7,5 percenta.

V nemeckom automobilovom priemysle nie je BMW jediné, kto tápe. Minulý týždeň zverejnil svoje výsledky koncern Volkswagen (VW). Hospodáril s čistým ziskom 2,19 miliardy eur, čo je medziročne o 40,6 percenta menej než za rovnaké obdobie vlani.

Jedným z dôvodov horších výsledkov okrem nestálosti ekonomiky a neistoty okolo obchodných vojen je, že VW nevie zarábať na elektromobiloch. Má totiž vysoké náklady na výrobu, najmä v Nemecku. Preto je marža hlavnej značky Volkswagen pol percenta, horšie je na tom v koncerne len Seat s 0,1 percenta. Ani skupina okolo Audi koncern príliš neťahá, jej marža je 3,5 percenta. Dokonca aj niekdajší stroj na peniaze, stuttgartské Porsche, je zaseknutý. Jeho marža klesla z vyše 14 percent na 8,7 percenta a dobieha ho spomínaná Škoda.

Hlavy v Mercedese už padajú

Zo silnej trojice nemeckých skupín nie je na tom dobre ani Mercedes-Benz. Stuttgartská automobilka stráca podiel na európskom aj čínskom trhu. A to nielen v elektromobiloch, ale aj v luxusných vozidlách so spaľovacím motorom, ktoré sú dlhodobo ťahúňom ziskov.

Finančné čísla za prvý štvrťrok hovoria jasne: medziročný pokles čistého zisku o 43 percent na 1,73 miliardy eur, marža pri osobných autách je 7,3 percenta a pri dodávkach mierne nad piatimi percentami. Mercedes bol pritom roky zvyknutý na celkovú maržu okolo 14 percent a patril medzi najziskovejšie masové automobilky sveta. Podľa nemeckého denníka Handelsblatt by nízke predajné čísla, nedostatočne vyťažené závody a slabý dopyt v Číne mohli Mercedes uvrhnúť do zostupnej špirály, z ktorej sa bude len ťažko vracať.

Hlavy v Mercedese už padajú. Po rozsiahlych manažérskych rošádach a omladení vo vrcholovom vedení z prelomu roka prichádzajú ďalšie veľké škrty a zoštíhľovanie v nižších manažérskych pozíciách. Zamestnancom, ktorí sa rozhodnú dobrovoľne odísť, ponúka odstupné až do výšky pol milióna eur (necelých 12,5 milióna korún). Mercedes-Benz chce do roku 2027 ušetriť ročne až päť miliárd eur, preto šetrí, kde sa dá. Okrem manažérskych pozícií aj vo výrobe. Automobilka plánuje kvôli nižším nákladom čiastočne presunúť výrobu z Nemecka do Maďarska.

Domáce továrne Mercedesu síce na rozdiel od niektorých závodov Volkswagenu zostanú v prevádzke, no ich kapacity sa citeľne znížia. Každá bude vyrábať maximálne 300 tisíc vozidiel, naopak v Maďarsku sa má výroba zdvojnásobiť.

Zdroj: hn.cz, Automotive News

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Nemecké automobilky sa zasekli. V Mercedese padajú hlavy, BMW zastavuje výrobu elektromobilov

Odoberať
Upozorniť na
3 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre