História výroby automobilov a komponentov do áut sa traduje od čias spred druhej svetovej vojny.
Coburgova účastnícka spoločnosť tu postavila valcovňu a oceliareň. V roku 1967 na jej pôde vznikli Trnavské automobilové závody, ako súčasť Československých automobilových závodov. Vyrábala komponenty pre vozidlá Tatra Agro a Praga V3S, najznámejšia však bola úžitková Škoda 1203, ktorá po našich cestách jazdila až do roku 1999, keď jej výrobu zastavili. V súčasnosti máme v Trnave automobilku PSA Puegeot-Citroen, ktorá vyrába najmä osobné automobily.
Trnavský drak
Do histórie neodmysliteľne patrí aj pretekársky prototyp. Po uliciach Trnavy sa v roku 1949 preháňalo auto, ktoré nápadne pripomínalo dizajn pretekárskej formuly.
Konštruktérom prototypu závodného automobilu, ktorý dostal prezývku Trnavský drak, bol Ján Krajčovič. Ten bol v tamojšom regióne známy ako odborník na motory a automobilové konštrukcie. Tejto záľube sa venoval celý život, autá mu boli aj obživou. Pracoval totiž ako autodrožkár, predchodca dnešného taxikára.
Motoristický nadšenec, bývalý pretekár a zberateľ motocyklov Jozef Fitoš pre TASR uviedol, že Krajčovič patril ešte do starej gardy trnavských motoristov a bol vo svojej dobe považovaný za jedného z najlepších odborníkov na konštruovanie a opravy automobilov.
„Bol známy ako veľmi dobrý pretekár, ale i opravár áut. Venoval sa nielen osobákom, ale opravoval aj malé nákladné autá. Odtiaľ asi pramenia aj jeho vedomosti o motoroch a konštrukciách,“ vysvetľuje Fitoš.
Významný trnavský rodák
Krajčovič bol aj konštruktérom prototypu dvojmiestneho závodného automobilu, ktorý vznikol niekoľko rokov po vojne a dosahoval vraj rýchlosť viac ako 130 kilometrov za hodinu. Mal aerodynamický tvar, odkrytú kabínu vodiča a pripomínal starý typ pretekárskej formuly.
Podľa záznamov z archívu TASR automobil bol poháňaný štvorvalcovým motorom KDF nemeckej výroby s objemom jeden liter. Tento výrobca motorov bol v 40. a 50. rokoch minulého storočia významným dodávateľom motorov do automobilového priemyslu.
ZDROJ: TASR
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Trnava – Mekka automobilového priemyslu už viac ako polstoročia!