Elektrické kolobežky každé leto zaplavia ulice nášho mesta. Nie každý je však s ich prítomnosťou spokojný. Aké sú najväčšie problémy a ako sa pracuje na ich odstránení? Aké sú zásady bezpečnej jazdy a do akej miery sú v našom meste využívané zdieľané elektrokolobežky?
Elektrické kolobežky patria k novým, moderným dopravným prostriedkom, ktoré každé leto zaplavia naše ulice. Je možné sa nimi dostať prakticky všade, nemusíte čakať v dopravnej zápche, ani sa prispôsobovať grafikonu hromadnej dopravy. Predstavujú podstatne menšiu záťaž pre životné prostredie ako jazda autom. V Trnave môžete využiť aj zdieľané elektrokolobežky a tak si tento dopravný prostriedok nemusíte ani kupovať.
Popularita elektrokolobežiek stále stúpa
Trnavčania radi jazdia na elektrokolobežkách. Či už na vlastných alebo tých zdieľaných a dokazujú to aj dáta dvoch spoločností, ktoré zdieľané elektrokolobežky v Trnave poskytujú. Minulú sezónu na nich naši obyvatelia najazdili viac než 250 000 km. „Jeden ich fanúšik stál na našej kolobežke dokonca až 380-krát. Najdlhšia jazda na kolobežke merala uplynulú sezónu takmer 8 kilometrov,“ hovorí Peter Mesarč, country manager jednej zo spoločností. V Trnave sú zdieľané elektrokolobežky najvyužívanejšie počas pracovných dní a to v popoludňajších hodinách.
Najčastejšie problémy
Mnoho obyvateľov má však s týmto dopravným prostriedkom problémy. Najčastejším predmetom sporov je najmä nevhodná, nebezpečná jazda, ohrozovanie chodcov a nesprávne parkovanie.
Obe spoločnosti, ktoré ponúkajú zdieľané elektrokolobežky, sa snažia pracovať na odstránení problémov.
„Najčastejšie evidujeme priestupky týkajúce sa nesprávneho parkovania. Snažíme sa používateľov našich kolobežiek neustále vzdelávať priamo cez aplikáciu, ale aj na našich sociálnych sieťach a na blogu,“ povedal Peter Mesarč. „Rád zhrniem pravidlá správneho parkovania aj pre čitateľov eReportu. Odporúčame využívať na parkovanie predurčené parkovacie zóny alebo dostupné stojany na bicykle. Je dobré kolobežku podoprieť pomocou stojančeka v jej dolnej časti, aby sa znížila pravdepodobnosť jej pádu. Kolobežka by mala ostať prístupná pre ostatných cestujúcich, ideálne odstavená na rovnom povrchu a tak, aby nikomu nestála v ceste. Určite teda nie pred únikovými vchodmi, na zastávkach MHD, ani na súkromných pozemkoch,“ dodal.
„Naša spoločnost má v uliciach mesta nasadené hliadky, ktoré kontrolujú správne parkovanie a prípadné problémy okamžite odstraňujú, aby flotila kolobežiek bola riadne pripravená pre svojich užívateľov,“ povedal Mike Cesnak, manažér ďalšej zo spoločností so zdieľanými elektrokolobežkami. Práve vďaka týmto aktivitám počet incidentov s nesprávnym parkovaním oproti minulým rokom výrazne klesá – za túto sezónu ich bolo menej ako päť.
Druhým častým problémom je bezohľadná jazda. Spoločnosti sa snažia o bezpečnej jazde svojich klientov vzdelávať cez mobilnú aplikáciu. Aj Polícia Slovenskej republiky každoročne pripomína zásady bezpečnej jazdy na elektrokolobežke prostredníctvom svojich sociálnych sietí.
„Elektrokolobežka je nemotorové vozidlo, ktoré sa dokáže pohybovať relatívne vysokou rýchlosťou. Jazda po chodníkoch a peších zónach predstavuje potenciálne nebezpečenstvo z dôvodu stretu s chodcami, pri ktorých môže dochádzať pri vysokej rýchlosti aj k vážnym zraneniam. Vyzývame preto všetkých, ktorí elektrokolobežky používajú, aby sa riadili pravidlami cestnej premávky, neohrozovali ostatných účastníkov dopravy a nespôsobovali rizikové situácie,“ vyzýva náčelník Mestskej polície v Trnave Ivan Ranuša.
Zásady správnej jazdy na elektrickej kolobežke
- Predpisy pre jazdu na elektrokolobežkách sú stanovené zákonom o cestnej premávke a ich dodržiavaním by sa mala zaručiť bezpečnosť, plynulosť premávky a tiež predchádzanie zraneniam.
- Elektrickou kolobežkou môžete jazdiť po chodníkoch, po cyklochodníkoch a po ceste. Po ceste môžu jazdiť len osoby staršie ako 15 rokov.
- Ak sa pohybujete po chodníku mali by ste ísť vždy po pravej strane – rýchlosťou chôdze, teda maximálne do 5 km/h.
Svojou jazdou by ste za žiadnych okolností nemali ohrozovať chodcov.
- Na jednej kolobežke sa môže viesť iba jedna osoba.
- Skupina elektrokolobežiek by po chodníku mala jazdiť za sebou, nie vedľa seba.
- Počas jazdy by ste nemali v rukách držať mobilný telefón, ani iné zariadenie, oboma rukami by ste mali pevne držať riadidlá a sledovať premávku.
Mestská polícia mesta Trnavy eviduje v tomto roku celkovo 22 priestupkov v súvislosti s jazdou na elektrokolobežke, ktoré sú v jej kompetencií, čo je oproti porovnateľnému obdobiu v minulom roku takmer dvojnásobne viac.
Rozhodujúce je, kto na kolobežke jazdí
Elektrická kolobežka je dopravný prostriedok, ktorý pomáha ľuďom dostať sa rýchlo z bodu „A“ do bodu „B“, bez nutnosti použitia auta, čím šetrí životné prostredie a odľahčuje preťaženú dopravu v mestách. Podstatný faktor predstavuje kto a akým spôsobom kolobežku riadi. Buďte teda opatrní, ohľaduplní, jazdite zodpovedne a užívajte si letné zážitky či už majiteľom kolobežky ste, alebo ste si ju len požičali.
Autorka textu : Alžbeta Orth Sersen
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Rozdeľujú elektrokolobežky obyvateľov mesta?