Sebareflexia po referende, alebo len ďalšie prechodné obdobie? Vedenie mesta plánuje opäť meniť nastavenie parkovacej politiky.
Každý týždeň niečo nové. Za slogan, ktorý poznáme predovšetkým z letákov známeho obchodného reťazca, by sa nemuselo hanbiť ani vedenie mesta Trnava. Primátor a jeho poslanci hovoria o úspechu novej parkovacej politiky. Avšak v skutočnosti došlo od predstavenia prvých rezidentských zón k viacerým zásadným zmenám. Okrem zvyšovania sadzieb sa za pochodu upravovali zóny aj samostatné produkty pre skupiny obyvateľov, na ktorých mesto v nových pravidlách úplne zabudlo.
Dôkazy, že parkovacia politika v Trnave bola šitá horúcou ihlou, sú viditeľné v každej doterajšej zmene všeobecne záväzného nariadenia. Od schválenia VZN č.566, ktoré ako prvé určilo pravidlá parkovacej politiky v Trnave, museli poslanci mestského zastupiteľstva dodatočne prijať viac než 11 revízií.
VÝVOJ „BENEFITOV“
Na mesto sa po predstavení novej koncepcie parkovacej politiky začala valiť kritika zo všetkých strán. Časť pripomienok nepovažovali autori VZN za relevantné, vážnejšie prešľapy opravovali z mesiaca na mesiac. Mesto spočiatku úplne zabudlo na potrebu krátkodobého parkovania rodičov pred materskými a základnými školami pri vykladaní a nakladaní detí. Rodičom bolo nakoniec umožnené zastaviť v blízkosti školských zariadení v presne vyhradených časoch predpoludním a popoludní na maximálne 15 minút.
Ďalšou absurditou boli návštevné hodiny. Každý rezident zóny mal možnosť poskytnúť rodine a známym kredit na bezplatné parkovanie len vo výške 48 hodín ročne. Ak by ste chceli, aby vám kredit vydržal celý kalendárny rok, návštevu by ste mohli privítať len raz týždenne na necelú hodinu. Nehovoriac o potrebe poskytovať parkovacie hodiny pre prípadných opravárov, ošetrovateľov či inštalatérov. Počet návštevných hodín tak museli poslanci postupne navyšovať pre bežných rezidentov aj pre osoby so zdravotným znevýhodnením, ktoré sú odkázaní na odbornú opatrovateľskú pomoc.
V tomto kontexte Trnava dodatočne schválila nové druhy parkovacích kariet Abonent a Ambulant pre podnikateľské a ošetrovateľské subjekty. Neskorým zavedením týchto kariet však na niekoľko mesiacov vedenie mesta zásadne skomplikovalo život mnohým obyvateľom. Za to sa dodnes verejne neospravedlnilo. Namiesto toho kreatívne prekrúca nápravu vlastných prešľapov ako určitú formu nových benefitov pre verejnosť.
V podobnom duchu Trnava zaviedla aj možnosť krátkodobého parkovania v cudzích rezidentských zónach na 30 minút pri potvrdení cez aplikáciu. Po radikálnom zvýšení parkovného v centrálnych zónach mesto dodatočne zaviedlo denný strop pre každú oblasť. Nerezidenti v súčasnosti platia za denný lístok v najlacnejšej Zóne B až 4 eurá. Tým sa Trnava prakticky vyrovnala záchytným parkoviskám vo Viedni. Len na porovnanie – ešte v roku 2023 bol motoristom na rovnakých miestach účtovaný poplatok len vo výške 20 centov za hodinu (2 €/deň).
NARAZILI NA REALITU
V Trnave oficiálne chýba niekoľko tisíc parkovacích miest, ktoré regulácia nedokáže nahradiť. O nedostatočnej kapacite sa presvedčilo vedenie mesta potom, keď transformovalo Zónu B na záchytné oblasti aj pre návštevníkov mesta alebo pracujúcich z okolitých obcí. V súčasnosti patrí Zóna B k najdostupnejším oblastiam na odstavenie vozidiel v blízkosti centra. Pochopiteľne, veľký záujem o parkovanie pri inštitúciách začal krátko po spustení regulácie spôsobovať v Zóne B problémy, ktoré mesto vyriešilo posvojom. Namiesto doplnenia kapacít boli premenované niektoré parkoviská na novú Zónu D, čím došlo k zrušeniu akéhokoľvek zvýhodnenia pre Trnavčanov. Obľúbené miesta pri parných kúpeľoch alebo vedľa dopravného inšpektorátu, ktoré dlhé roky spadali pod Zónu B, sú dnes spoplatnené drakonickou sadzbou 1 €/hod. s denným maximom vo výške 8 €. Je pravdepodobné, že podobný osud čaká aj ďalšie preplnené parkoviská Zóny B v blízkosti centra.
SILA REFERENDA
Napriek tomu, že sa organizátorom petície nepodarilo pritiahnuť k volebným schránkam dostatok voličov, účasť 16 194 obyvateľov ďaleko prevyšuje volebný zisk súčasného primátora. Tomu dlhodobo klesajú preferencie a v posledných spojených voľbách koncom roka 2022 oslovil len 9 665 obyvateľov. Referendum ukázalo, že nepopulárne kroky mesta pripravujú dominantný poslanecký klub, a predovšetkým primátora Petra Bročku, o podporu verejnosti.
Krátko po referende preto oznámili plán radikálneho uvoľňovania pravidiel parkovacej politiky. Aj v tomto prípade však vedenie tvrdí, že išlo o dlhodobo plánovanú stratégiu. Ktorá by podľa nich nastala bez ohľadu na úspech petície a referenda. „Rezidenčné parkovanie je od začiatku avizované s tým, že po jeho úplnom spustení príde k jeho zjednodušeniu, nakoľko vieme, že sme tie pravidlá nastavili prísne najmä z toho dôvodu, že sme chceli, aby regulácia fungovala,“ povedal viceprimátor Marcel Krajčo pre Mestskú televíziu Trnava. V skutočnosti však ešte nedošlo k úplnému spusteniu parkovacej politiky a mnohé schválené zóny nie sú spoplatnené z dôvodu chýbajúceho dopravného značenia. Predstavenie ďalších zmien pred začiatkom účinnosti pôvodných pravidiel tak s najväčšou pravdepodobnosťou spôsobí ďalší zmätok medzi motoristami aj na samotnom úrade.
Rozsiahle zlučovanie zón spôsobí ďalšiu finančnú záťaž, keďže nové rozdelenie mesta si bude vyžadovať zmeny v dopravnom značení. Faktom zostáva, že mnohé tabule sa v rezidentských lokalitách ani nestihli ohriať a už čoskoro ich čaká výmena za nové.
ZLUČOVANIE ZÓN
Mesto priznalo nadmerný počet rezidentských lokalít. Súčasných 17 sídliskových zón plánuje zlúčiť do 4. Budú niesť jednoduché označenie podľa polohy v rámci Trnavy – Západ, Východ, Sever a Juh. Radnica nateraz upúšťa od regulácie oblastí s rodinnými domami, kde sa pôvodne malo platiť hodinové parkovné. Regulovanou štvrťou zostane len Špíglsál a okolie ZŠ Vančúrova. „Okolité zóny začneme regulovať až v momente, keď to bude naozaj nevyhnutné a keď to obyvatelia budú sami považovať za problém,“ dodal Marcel Krajčo k plánovaným úpravám parkovacej politiky.
Okrem zlúčenia zón dôjde k posilneniu benefitov pre domácich rezidentov. Naďalej bude možné bezplatne zaparkovať v zóne B. Ku nej sa v menej vyťažených časoch pridajú aj zóny C a D. Navýšiť by sa mal aj limit pre bezplatné parkovanie v susediacej zóne. Zo súčasných 30 minút na minimálne jednu hodinu. Ďalšie zjednodušenia by sa mali týkať návštevných hodín, vrátane ich potenciálneho navýšenia počas víkendov.
Vyzerá to tak, že všetky navrhované úpravy majú ambíciu dodať najprísnejšej parkovacej politike na Slovensku ľudskejšiu tvár a reflektujú dlhotrvajúcu kritiku verejnosti. Je škoda, že zásadné podnety boli vypočuté mestom až po tom, čo parkovacia politika rozdelila spoločnosť a vyprovokovala časť obyvateľov k odporu prostredníctvom celomestského referenda.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Parkovacia politika v Trnave prejde ďalšou radikálnou zmenou. Tento raz k lepšiemu