eReport.sk
Letecká ulica. Často pripomína tankodrom
Letecká ulica. Často pripomína tankodrom

Hrozí na Leteckej havária?


Mesto Trnava už dlhšiu dobu zavádza zmeny v organizácií dopravy v rôznych mestských častiach. Viaceré ulice s obojsmernou premávkou sa zmenili na jednosmerné. Avšak to, čo funguje na papieri, nemusí fungovať aj v praxi. Každá ulica má svoje individuálne špecifiká, na ktoré sa pri plánovaní dopravy musí prihliadať. Dôkazom je Letecká ulica.  

Kedysi zabudnutá ulica

„Letecká bola kedysi úplne zabudnutá ulica mesta. Ani odhŕňať ju nechodili,“ spomína jeden z obyvateľov. Situácia sa však zmenila v máji 2024, keď došlo k zmenám v organizácií dopravy v mestských častiach Kopánkach a Zátvor. Podľa vyjadrenia mesta pre Mestskú televíziu Trnava, bolo ich zámerom priniesť upokojenie dopravnej situácie, zabezpečenie lepšej plynulosti premávky a zvýšenie bezpečnosti pre všetkých účastníkov premávky. Neďaleko Leteckej ulice sídli stredná odborná škola a objekty, ktoré využíva množstvo ľudí. Tí na obojsmerný presun predtým využívali vedľajšiu ulicu – Poštovú- tvorenú zástavbou rodinných domov len z jednej strany a rozmerovo širšiu. Aktuálne je však táto ulica jednosmerná. Veľká časť dopravy, vrátane autobusovej sa presmerovala na Leteckú ulicu.  

Praskliny a diery

Povrch cesty a chodníkov na Leteckej je už dlhodobo v zlom stave. Jej obyvatelia čakali na obnovu a rekonštrukciu, ktorá prebehla na vedľajších uliciach. Namiesto toho sa však dočkali premávky, ktorá stav cesty ešte zhoršila. „Tie praskliny, v ktorých rastie tráva sú tie, ktoré sú tu už dlhšie. Tie ostatné sú nové a vznikli za pár týždňov, odkedy prišlo k presmerovaniu dopravy,“ hovorí jeden z obyvateľov ulice. Okrem cesty praskajú aj niektoré ploty a domy. Pre mestskú autobusovú dopravu nie je ideálna ani križovatka, ktorou sa na ulicu dostáva, ani šírka vozovky. Autobusy v snahe vyhnúť sa najväčším výtlkom a prípadnému poškodeniu, niekedy vybehnú aj na chodník. „Očakávali by sme, že skôr, ako kompetentní povolia na tejto ulici prejazd niekoľkotonových autobusov, dajú si preveriť stav vozovky, či takúto záťaž vydrží,“ hovorí obyvateľ s tým, že požadovali predloženie takejto dopravnej analýzy. Tú doteraz nedostali. 

Pod cestou, ktorá praská a prepadá sa, majú ľudia uložené inžinierske siete k rodinným domom a tak sa právom obávajú, aby neprišlo k ich poškodeniu či dokonca k havárii. Tá môže nastať aj vtedy, keď sa obyvatelia snažia dostať zo svojich dvorov na vyťaženú ulicu. Podľa obyvateľov sa viaceré pokojné ulice Zátvoru a Kopánky zmenili na frekventované cesty, čo pre rodiny s deťmi a seniorov, ktorí v týchto lokalitách bývajú nie je ideálne. Navyše po zakreslení parkovacích miest nezostal na ceste dostatočný priestor na dodržanie bezpečného odstupu vozidiel od cyklistov. Väčšiu bezpečnosť pre všetkých teda toto riešenie obyvateľom neprinieslo. Okrem iného, zjednosmernenie ulíc prinieslo pre ľudí na nich žijúcich aj predĺženie každodennej trasy a dlhšie jazdenie, kým prídu domov, čo nie je ani ekologické ani to nezlepšuje plynulosť premávky.

Aj na kvalite života záleží

V neposlednom rade treba spomenúť aj kvalitu života ľudí, ktorá sa zhoršila a na ktorú je tiež potrebné pri zavádzaní zmien myslieť. „Napríklad dňa 26.6.2024 sme medzi 6:00 a 8:00 napočítali prejazd 81 vozidiel a 4 autobusov, motorky ani nepočítam. Viaceré autá navyše tadiaľto jazdia veľmi rýchlo,“ hovorí jeden z obyvateľov. Zvýšená premávka pretrváva aj vo večerných a nočných hodinách.

Využitie objektov na Sibírskej ulici sa má údajne ešte zvýšiť. Letecká je úzka, domy sú blízko cesty. Autobusy a rýchlo jazdiace autá znižujú ľuďom komfort života. Argumenty, že sa obyvatelia majú presťahovať niekde inde, ak sa im to nepáči, možno považovať za prejav hlbokej neúcty a neochoty riešiť problémy, ktoré si sami nevytvorili. Tiež sú prejavom toho, že logické a podložené argumenty sa už minuli. Napokon Etický kódex volených predstaviteľov samosprávy mesta Trnava hovorí že: „Primátor a poslanci vykonávajú svoje politické funkcie v súlade s prirodzeným mravným poriadkom hľadiac na všeobecné dobro,“ a tiež „Primátor a poslanci samosprávy mesta sa pri výkone svojich funkcií zdržiavajú osobných urážok, invektív, zosmiešňovania, ohovárania iných volených predstaviteľov príp. obyvateľov mesta.“

(Ne)bezpečné čiary

Ďalšou z vecí, ktorá obyvateľov ulice trápi sú čiary. Konkrétne jedna prerušovaná čiara, pozdĺž celej ulice, ktorá vymedzuje priestor na parkovanie áut. Tento súvislý pás však nerešpektuje vjazd do dvorov obyvateľov. Napríklad na ulici Boženy Nemcovej aj v iných uliciach v meste je pri vjazde do dvora rodinného domu tento pás prerušený, alebo sú parkovacie miesta jasne vyznačené čiarami. „Neparkujú tu len domáci, ale aj návštevy alebo ľudia z okolitých ulíc. Ak mi zastavia pred vchodom do domu, nič s tým neurobím,“ hovorí jeden z obyvateľov.

Tí si nateraz môžu zakúpiť tabuľku s nápisom „Neparkovať“. Tá síce nemá žiadny právny dosah, no vodiča minimálne upozorní na vjazd do dvora a je už na jeho ohľaduplnosti, či na danom mieste zaparkuje alebo nie. Horšie je to vo večerných hodinách, keď sa ulica autami kompletne zaplní, čo je podľa miestnych obyvateľov bežné. Takto zaparkované autá by mohli znemožniť zásah záchranných zložiek. „Ak by tu povedzme horelo alebo by sanitka potrebovala niekoho zobrať na nosidlách, tak sa na miesto skrz zaparkované autá nedostanú.“ 

Obyvatelia požadujú zmeny

Obyvatelia však nezostávajú so svojimi sťažnosťami a pripomienkami len na úrovni komentovania na sociálnych sieťach, proaktívne sa snažia komunikovať s kompetentnými. Na stránke odkazprestarostu je podnet ohľadom Leteckej ulice už zo 17. mája 2024. Odpoveď samosprávy znela. „Dobrý deň, zjednosmernenie bolo nevyhnutné na legalizáciu parkovacích miest na ulici. Na obojsmernej komunikácii musí ostať aspoň šesť metrov voľného priestoru od zaparkovaného auta, čo bolo na Kopánke problematické, pretože väčšina týchto ulíc má šírku len 6 – 7 metrov.“ 

Nakoľko túto odpoveď nepovažovali za dostatočnú, vybrali sa na zasadnutie Výboru mestskej časti Trnava Sever, kde tiež predniesli svoje pripomienky. Sťažnosť doručili aj osobne do Podateľne Mestského úradu v Trnave dňa 9.7.2024. Podpísala ju takmer celá ulica, takže sa nedá namietať, že ide len o iniciatívu zopár jedincov. „Budeme bojovať ďalej. Týmito krokmi by sme totiž chceli inšpirovať aj obyvateľov iných ulíc, aby sa nebáli a svoje problémy aktívne riešili.“  Obyvatelia žiadajú o opätovnú obojsmernú premávku na Poštovej ulici, vrátane prejazdu autobusov, zavedenie maximálnej povolenej rýchlosti 30 km/h na Leteckej ulici, umiestnenie spomaľovačov, označenie „Obytná zóna“ v celom rozsahu Leteckej ulice, o vyznačenie parkovacích miest, ktoré akceptuje vstupy na jednotlivé pozemky aj o zákaz prejazdu v rozsahu celej Leteckej ulice. 

Na záver

Ak sa nezvýšila bezpečnosť, ani zásadne nezlepšila plynulosť cestnej premávky, aké sú dôvody tejto zmeny? Boli tieto dôvody s obyvateľmi dostatočne komunikované? Ak nezáleží na názore a spokojnosti väčšiny obyvateľov ulice, na čom potom záleží? 

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Hrozí na Leteckej havária?

Odoberať
Upozorniť na
3 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Aktuálne