Pokojná tichá lokalita rodinných domov, v pešej dostupnosti do centra mesta, v blízkosti stanice, aj nemocnice. Nie, nerobíme ponuku realít – popisujeme mestskú časť Tulipán. Znie to ideálne, má to však jeden háčik.
Na poslednom zasadnutí Výboru mestskej časti (VMČ) Trnava Juh, kam okrem Linčianskej a Vajslovej doliny patrí aj Tulipán bola doprava horúca téma. Na stretnutie prišiel aj viceprimátor Marcel Krajčo a predstavil zámery mesta s dopravou v danej lokalite.
Spojenie s mestom „za traťou“
Napriek tomu, že „za traťou“ je pomenovanie úplne inej časti mesta, Tulipán bol fyzicky za traťou kým ešte novovybudovaný satelit pri Kamennom mlyne pokrývali úrodné polia. Trnava má problém, že železničnú trať deliacu mesto vie vodič prejsť iba tromi podjazdmi – na Sladovníckej, Žarnovej a na Dohnányho. Práve posledný spomenutý je najvyťaženejšia tepna a nejeden vodič mi dá iste za pravdu, že prejsť cez Dohnányho ulicu je často skúška nervov. Lebo autom sa viac posúvate, ako jazdíte – mnoho ľudí však nemá možnosť využiť inú formu dopravy, a tak čaká….možno raz nabehne na zelenú vlnu.
Dohnányho ulica je ako lievik – napájajú sa na ňu autá zo zvyšných uličiek od Stromovej, Tulipánovej, Zelenečskej a kolóny sa vlečú. Nie sú to len obyvatelia na úvod spomenutých uličiek rodinných domov. V celej lokalite začína byť veľmi intenzívne cítiť absenciu južného obchvatu. Svoje by o tom vedeli povedať obyvatelia Nerudovej ulice – tým prechádzajú pod oknami stovky kamiónov denne.
Občianska vybavenosť – výhoda alebo nevýhoda
Blízkosť nemocnice, železničnej a autobusovej stanice v blízkosti pobytu by asi každý považoval za výhodu. Žiaľ v prípade Tulipánu sa táto skutočnosť pomaly stáva prekliatím – kapacity záchytných parkovísk sú ráno beznádejne plné, parkovanie na Spiegelsaale spoplatnené. Preto všetci „cezpoľní“ zaparkujú svoje štvorkolesové tátoše v uličkách na Tulipáne – alebo jedine že by odrazu toľko obyvateľov Tulipánu malo ŠPZ z okolitých okresov – čo možno považovať za vysoko nepravdepodobné.
Podobný scenár je aj v prípade parkovania pri nemocnici. Chorý človek asi sotva dôjde na bicykli, navyše nemocnica je spádová, takže aj keby pacienti chceli v nemocnici absolvovať iba bežné vyšetrenie, z obcí to majú kus cesty.
Za problémy s parkovaním na Tulipáne môže z veľkej časti nepripravenosť mesta na zavádzanie parkovacej politiky. Jedna spoplatnená zóna vytláča autá do inej a tým, že záchytné parkoviská nerealizovali pred zavedením parkovacej politiky, záplaty v počtoch sú lepené narýchlo a na dopravnej nálade v meste to veľmi nepridalo.
Model Spiegelsaal alebo Kopánka?
Problémy s dopravou v danej lokalite sme popísali. Tu prichádza na rad oznámenie novej skutočnosti – dopravu na Tulipáne čakajú veľké zmeny. Parkovacie miesta budú vyznačené, mnohé cesty jednosmerné, pribudnú cyklochodníky a najväčšie zmeny čakajú Gorkého ulicu. Znie to zdanlivo dobre, no obyvatelia sa obávajú, aby sa z ich lokality nestala druhá Kopánka, či Spiegelsaal. Zjednosmernenie spôsobí dlhšie obchádzanie jednotlivých uličiek autami a vodiči tak najazdia v konečnom dôsledku viac, ako za súčasného stavu. Aj tí, ktorí si neplánujú iba skrátiť cestu, ale sa potrebujú dostať z bodu A do bodu B najkrajšou možnou cestou. Zakreslené parkovacie miesta pomôžu vytlačiť zo zóny autá ľudí, ktorí tam nežijú, čo je nepochybne výhoda pre miestnych.
Rozmeňme to na drobné
Stromová ulica (aj Bratislavská po križovatku s Coburgovou) získa zmenami cyklopruh v každom smere, no pozdĺžne parkovanie bude úplne zrušené, ulice ostávajú obojsmerné.
Tulipánová, Markovičova a Mýtna budú jednosmerné smerom od Bratislavskej na Zelenečskú a z každej strany bude možné pozdĺžne parkovanie. Jednosmerná ostáva aj Ulica G. Steinera s pozdĺžnym parkovaním po oboch stranách. Jednosmerka bude aj z Odbojárskej smerom na Bratislavskú (od Ľaliovej), Ružová v smere od Stromovej a zmeny sa dotknú aj Kozáckej, ktorou prejdete iba smerom z Tamaškovičovej.
Orgovánová ostáva obojsmerná, avšak pribudne cyklochodník z každej strany, a teda zrušia parkovanie. O tom viceprimátor Krajčo povedal, že je to vraj z dôvodu pravdepodobného presunutia cyklochodníka zo Zelenečskej na Orgovánovu. Na Zelenečskej plánujú vytvoriť BUS pruh – namiesto jestvujúceho cyklochodníka. Pre časté zápchy autobusy na tejto ulici strácajú veľa času a vďaka BUS-pruhu by mohli byť časovo efektívnejšie.

Foto: J. Holeček (od Mesto Trnava)
Gorkého
O tejto ulici bola diskusia na VMČ veľmi rozsiahla. Klasický prejazd ulicou už v podstate možný nebude. Má ísť o pilotný projekt, na ktorom participovala aj škola, obsahoval prieskum, na ktorom sa zúčastnili deti aj zamestnanci školy. Ich pripomienky zapracovali a vznikli z toho veľké zmeny. Či viac potešia deti alebo zarmútia obyvateľov je už otázne. No v prípade školskej zóny sa asi všetci zhodneme, že bezpečnosť je prvoradá. Zmeny v doprave na Gorkého však budú pre vodičov pomerne drastické. Ulica bude obojsmerná po Ľaliovú. Od križovatky Gorkého – Orgovánová je ulica rozdelená. Po dopravných zmenách prejdete od tejto križovatky iba jednosmerne smerom na Bratislavskú alebo jednosmerne smerom na Zelenečskú. Komplikované? Možno trochu. Na otázku, či nemohlo vedenie mesta skúsiť zmeny na upokojenie dopravy v blízkosti školy v postupných krokoch a nie hneď takými radikálnymi zmenami, sme dostali odpoveď, že sú zmenám otvorení.
Otvorení návrhom?
Do akej miery návrhy občanov zapracujú zistíme časom. Presný termín realizácie dopravných zmien nie je známy, jedna z premenných je aj schválenie dotácií na vybudovanie cyklochodníkov.
Gorkého ulicu, jej obyvateľov aj obyvateľov celej lokality čakajú veľké zmeny. Poslanci sa na VMČ dohodli s viceprimátorom Krajčom na ďalšom internom stretnutí, kde chcú predniesť možné alternatívne návrhy, pretože proti takýmto veľkým dopravným zmenám v celej lokalite sa ohradili a nesúhlasia s nimi. Obyvatelia Tulipánu môžu len dúfať, že po dopravných zmenách nevzniknú problémy v doprave aj tam, kde doposiaľ neboli.
Zdroj: eReport Trnava
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Rozkvitne doprava na Tulipáne?