Odvážne vízie a dobré PR na úkor reality? Vedenie mesta chce vytvoriť nové záchytné parkovisko a naplniť dôležitý bod zo svojho volebného programu. Vznikne v industriálnej zóne, bez infraštruktúry a ďaleko od centra.
Na potrebu vybudovať nové záchytné parkoviská dlhodobo upozorňujú obyvatelia aj časť opozičných poslancov. Rovnaký cieľ pravidelne nachádzame aj v politickom programe súčasného vedenia mesta. Parkovací dom Na hlinách je predmet verejnej diskusie viac než desaťročie a jeho dokončenie plánovalsúčasný primátor ešte v roku 2015. Stavba sa nakoniec nerealizovala. Modulárna stavba na Ulici generála Goliana a ďalšie tri projekty záchytných parkovísk v blízkosti železničnej stanice existujú len vo forme grafických vizualizácií.
Mesto sa v tomto smere dlhodobo spoliehalo na súkromné plochy obchodných centier, kam motoristov posielal aj súčasný primátor. Tie v súčasnosti nezvládajú nápor vozidiel a inštalujú závorové systémy.
Periféria
Najväčšie záchytné parkoviská môžeme v súčasnosti nájsť na Rybníkovej ulici. Minuloročné navýšenie kapacity vyvolalo politickú prestrelku opozičných poslancov s vedením mesta. Kritika sa týkala aj samotného umiestnenia odstaviska v tesnej blízkosti centra, kde dochádzajúci zbytočne zahusťujú vnútromestské komunikácie.
Za vhodnejšiu alternatívu miestni dlhodobo považujú nezastavaný pozemok medzi obchodným domom Galéria a biznis centrom Aquapolis. Po zámene s vlastníkom bude patriť mestu, ktoré však na danom mieste plánuje uprednostniť bytovú výstavbu.
Najhorší scenár
Dopyt po parkovacích miestach plánuje Trnava uspokojiť vytvorením záchytného odstaviska na Coburgovej ulici. Toto rozhodnutie oživilo spor vedenia mesta s opozíciou, ktorá zámer ostro kritizuje. Poslanci upozorňujú na nevhodné umiestnenie pripravovaného záchytného parkoviska a absenciu kritickej infraštruktúry bez dopravnej obsluhy. Poslanec Marián Galbavý vidí problém aj v samotnej komunikácii mesta, ktoré od samosprávneho kraja očakáva zriadenie autobusového spojenia medzi parkoviskom a centrom Trnavy. „Tu vidíme typický komunikačný vzorec – my sme sa takto rozhodli a vám pošleme účet za dopravu. Ešte tu dokonca vidno taký čriepok alibizmu, že to nefunguje preto, lebo kraj nezaplatil kyvadlovú dopravu z týchto parkovísk,“ povedal Galbavý na spojenej tlačovej konferencii opozičných poslaneckých klubov. Zámer mesta vníma negatívne aj poslanec Miloš Krištofík, ktorý v minulosti rokoval s vedením mesta o odľahčení tranzitu nákladných vozidiel cez Coburgovú ulicu: „Zas mal niekto v noci sen, že tam dáme záchytné parkovisko.“
Kúpa pozemkov na výstavbu záchytného parkoviska na Coburgovej ulici ukrojí z rozpočtu mesta ďalších 800 000 eur. Poslanec Galbavý v tejto veci upozornil na výrazné nedostatky v procese verejného obstarávania: „Nepredchádzalo tomu žiadne konanie, ktoré ten pozemok malo vybrať ako vhodný a dostupný na tento účel. Ja keď chcem vedieť, kde urobím záchytné parkovisko, musím poznať dáta, kde ho mám robiť, čo je dostupné, koľko to stojí peňazí, koľko to bude stáť VUC na kyvadlovej doprave a v konečnom dôsledku sa ľudia aj tak rozhodujú podľa svojich hodiniek. Keď ho to bude stáť 30 minút času, bude to prázdne.“
Pre návštevníkov zadarmo
Medzi Trnavou a vyšším územným celkom už existuje memorandum o spolupráci v organizácii verejnej dopravy. V prípade projektu záchytného parkoviska na Coburgovej ulici však Trnavský samosprávny kraj od mesta nedostal oficiálnu žiadosť ani podrobnejšie informácie o spolupráci na zabezpečovaní kyvadlovej dopravy.
Dochádzajúcich môže parkovisko na Coburgovej motivovať tým, že bude bezplatné. Podľa mesta by malo fungovať s časovým obmedzením, napríklad na 48 hodín. Týmto opatrením sa má zabrániť, aby parkovisko neslúžilo ako miesto na dlhodobé odkladanie vozidiel. Pre vodičov, ktorí prichádzajú do Trnavy, sa s postupným rozširovaním rezidentského parkovania znižuje počet miest, kde môžu bezplatne parkovať. Výrazný dopyt po bezplatnom záchytnom parkovaní registruje mestská časť sever. Tá každý deň zachytáva dochádzajúcich z Dolnej Krupej, Špačiniec, Veľkých Kostolian, Trakoviec a okolia. Zriadenie záchytného parkoviska na opačnej strane mesta v tomto kontexte pôsobí ako lacná fasáda, ktorou sa bude môcť vedenie Trnavy pochváliť v ďalšom odpočte dokončených projektov.
Zdroj: redakcia eReport Trnava
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Ako sa malý Rím mení na Potemkinovu dedinu