Viceprimátor mesta Trnava, Marcel Krajčo, sa obáva nárastu počtu áut. Aktuálne trendy naznačujú opačný vývoj.
Na poslednom zasadnutí mestského zastupiteľstva v Trnave opäť rezonovali autá a rezidentské parkovanie. Medzi vystúpeniami nespokojných obyvateľov a iniciátorov petície „Dajme STOP parkovaciemu teroru“ sa viceprimátor mesta, Marcel Krajčo, snažil vysvetliť dôvody na zavedenie parkovacej politiky. Zároveň upozornil na skutočnosť, že za súčasný stav dopravy v Trnave nemôžu zásahy mesta, ale prostý nárast počtu vozidiel od vzniku Slovenskej republiky.
„Zápchy sú tu preto, lebo nie ako v roku 2000 nevlastní iba 200 ľudí z 1000 auto, ale 500 ľudí z 1000 auto. Keď sa nad tým zamyslíme, je to 2,5 násobok toho. Tu sa nenafúkli cesty a priestor 2,5 násobne. Je to nerealizovateľné, je to neudržateľné,“ vysvetľoval na zasadnutí mestského zastupiteľstva viceprimátor Marcel Krajčo.
KRAJČOVA PREDPOVEĎ
Súčasťou vystúpenia bola prezentácia dát o používaní dopravných prostriedkov s predpokladom na najbližšie roky. „Dopravné rozdelenie v roku 2008 predstavovalo používanie auta 35 %, v roku 2019 to bolo 52 % a očakáva sa, ak nepríde k nejakým zmenám, že v roku 2050 to bude takmer 60 %,“ dodal viceprimátor Krajčo. Modal split Štatistického úradu SR z roku 2021 uvádza podiel osobnej automobilovej dopravy na úrovni 44,42 %.
Nárast počtu automobilov na Slovensku je objektívny fakt, ktorý potvrdzuje aj Eurostat. K faktorom vplývajúcim na masové rozšírenie automobilov, z pôvodných 250 (v roku 2001) na súčasných 450 vozidiel na 1000 obyvateľov, môžeme zaradiť predovšetkým ekonomický rast a skokové zvyšovanie životnej úrovne obyvateľov. Podobný vývoj prebiehal aj v ďalších štátoch, ktoré boli v minulosti súčasťou východného bloku. Naopak, krajiny západnej Európy zaznamenali za ostatných 20 rokov len minimálny nárast počtu automobilov z dôvodu prirodzeného nasýtenia trhu.
NA CHVOSTE
Foto: počet áut na obyvateľa 2001 vs 2021 EU (zdroj: eurostat)
V počte automobilov na obyvateľa patrí Slovenská republika stále k podpriemeru Európskej únie. Predbehlo nás Chorvátsko, Slovinsko, Česká republika, či Rakúsko. Dokonca aj Holandsko, ktoré je vzorom pre súčasné vedenie mesta v oblasti dopravnej politiky. Suverénne najviac áut je v susednom Poľsku – takmer 700 vozidiel na 1000 obyvateľov.
MLADÍ ŠOFÉROVAŤ NECHCÚ
Záujem mladých ľudí o autá celosvetovo klesá. Dokazujú to vedecké štúdie aj verejné prieskumy, v ktorých mladiství nezaraďujú vlastníctvo osobného vozidla do zoznamu priorít. Dlhodobo klesá aj počet záujemcov o vodičské oprávnenie a tí, ktorí ho už získali, jazdia v priemere menej než predchádzajúce generácie. Okrem rastúcich nákladov na vlastníctvo a užívanie vozidiel – poistné a palivo – vplýva na klesajúci trend aj samotná demografická krivka a vnímanie klimatických zmien.
Predpoklady súčasného vedenia Trnavy tak nemusia zodpovedať reálnemu vývoju automobilového trhu.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Viceprimátor Krajčo sa obáva, že Trnavu čoskoro zaplavia autá. V skutočnosti sme na chvoste Európskej únie