Za dva a pol roka od schválenia VZN č. 566, ktoré ako prvé určilo pravidlá parkovacej politiky v Trnave, prijali poslanci na septembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva už jeho jedenástu úpravu.
Desiatou bolo VZN č. 609, schválené pred letom, ktorým sa zrušilo to pôvodné s následnými ôsmimi zmenami. Nespokojnosť obyvateľov viedla k spusteniu petície za vyhlásenie miestneho referenda o jeho zrušení.
Najnovšia zmena konečne stanovuje aspoň nejaké pravidlá v prospech verejnosti. Jednak je to určenie maximálnej sumy parkovného na deň, a tiež možnosť rezidentov bezplatne parkovať v iných okrajových rezidentských zónach v čase maximálne 30 minút za deň. To je však možné len cez aplikáciu. Ďalšími novinkami sú parkovacia karta Abonent – pre viac vopred neurčených vozidiel, a karta Ambulant – pre subjekty poskytujúce napr. ošetrovateľskú starostlivosť.
„Pokračujeme v dialógu s profesionálnymi organizáciami aj v zbere konštruktívnych podnetov zo strany verejnosti, a týmto spôsobom systém ďalej zjednodušujeme pre tých, ktorí potrebujú pomoc ošetrovateľov či opatrovateľov,” informoval na stránke mesta primátor Peter Bročka. Škoda len, že ten dialóg nepredchádzal spusteniu parkovacej politiky.
Zadarmo s obmedzeniami
Napriek spomínaným zmenám zostáva v parkovacej politike veľa ďalších nedostatkov. Jedným z nich je nemožnosť bezplatného parkovania v zóne B pre obyvateľov tých častí Trnavy, kde ešte nespustili rezidenčné zóny. O parkovacie karty v týchto zónach možno požiadať podľa určenia v čl. 19 VZN č. 609 najskôr od októbra, resp. novembra až decembra. Azda mestskí úradníci nestíhajú záujemcov zaevidovať?
Všetci sa zhodneme, že systém parkovania musí mať pravidlá. Ide však o to, aby bol spravodlivý. Aby nebol predovšetkým neúnosným vyťahovaním peňazí od Trnavčanov. Ak nemajú vznikať problémy, musia byť vybudované kapacity. Tie zjavne v potrebnom rozsahu v blízkej dobe k dispozícii nebudú.
Nezvládnutý proces
Zavedenie parkovacej politiky v Trnave mesto nezvládlo. Ak sa príslušné VZN upravuje takmer na každom zasadnutí zastupiteľstva, potvrdzuje to systém pokus – omyl. Primátor nie je schopný počúvať pripomienky, ktoré nie sú v súlade s jeho predstavami. Je presvedčený o svojej neomylnosti, tomu zodpovedá aj jeho arogantná komunikácia. Kde sú tie časy, keď sľuboval sebareflexiu…
Dôležité preto je, aby verejnosť nepoľavila v snahe zapájať sa do dialógu o ďalšej podobe nášho mesta. Vyžaduje to však slušnosť a odborné zázemie.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Trnavský parkovací zmätok