Po inštalácii inteligentných križovatiek v Trnave účastníci cestnej premávky logicky očakávali zmenšenie kolón na Hospodárskej, Rybníkovej, Hlbokej a Kollárovej ulici. Primátor Peter Bročka a jeho spolupracovníci intenzívne zásobovali verejnosť zábermi, na ktorých vozidlá plynule prechádzajú križovatkami zo všetkých smerov.
Na prvý pohľad inteligentné semafory situáciu optimalizovali, ale naozaj iba na prvý pohľad. Autá, ktoré zostali stáť pred nimi, už autori záberov nesnímali. Vyvstáva tak otázka, do akej miery investícia za viac než 3 milióny eur bola efektívna. Vozidlá by predsa na zelenú prešli aj bez kamier a magnetodetektorov, ktoré vyhodnocujú situáciu v plnej križovatke.
Pripomeňme tiež, že ponuku v súťaži predložil jediný uchádzač. Mesto za pochybenia pri výbere dodávateľa dostalo od Úradu pre verejné obstarávanie pokutu 10 000 eur. Keďže sa neodvolalo, zaplatilo z nej polovicu. Okrem toho zo schváleného nenávratného finančného príspevku z eurofondov vo výške 935 000 eur prišlo o štvrtinu, t. j. 234 000 eur.
Svetlá namiesto kruhových objazdov?
Najnovšie mesto plánuje semaformi nahradiť dva kruhové objazdy: jeden na križovatke Zelenečskej s Tamaškovičovou a druhý na Hospodárskej s Cukrovou, Trstínskou a Ružindolskou. Podľa primátora je dôvodom zlepšenie ich priechodnosti.
Bývalý ruský premiér Viktor Černomyrdin sa do histórie o. i. zapísal aj pamätným výrokom: Chceli sme to urobiť čo najlepšie, dopadlo to ako vždy. Pri súčasnom počte vozidiel a kapacite hlavných ťahov je vopred jasné, že takéto opatrenia situáciu v prvom prípade isto nezlepšia. Ak by vozidlá zo Zelenečskej prešli svetelnou križovatkou rýchlejšie než doteraz, uviaznu v lieviku pod železničným mostom na Dohnányho. Na ňu nadväzujúca Hospodárska generuje zápchy aj smerom na Rybníkovú a Trstínsku. Inštalácia semaforov namiesto druhého kruhového objazdu však môže urýchliť jednak výjazd na Trstínsku, a tiež z Cukrovej, kde sú neraz kolóny až za križovatku s ulicou Pri kalvárii.
Hlavným znakom inteligentných križovatiek má byť ich prepojenie, t. j. dosiahnutie plynulého prejazdu mestom vďaka tzv. zelenej vlne. Tento zámer je v Trnave stále zbožné želanie, a ešte asi aj dlho bude.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Semaforová nádej