Porovnali sme možnosti a ceny parkovania z pohľadu turistu. Návštevníci malého Ríma budú musieť siahnuť hlboko do vrecka.
Ceny parkovného v Trnave za ostatné roky niekoľkonásobne narástli. Návštevníkom centrálnej Zóny A v roku 2019 stačilo k uhradeniu hodinového státia 50 centov, dnes sú to 2 eurá (+300 %). Sadzby sa zmenili aj v obľúbenej Zóne B, a to z pôvodných 20 centov na 60 centov za hodinu (+200 %) platbou prostredníctvom automatu. Jediné miesto, kde môžu návštevníci mesta počas dňa odstaviť vozidlo na vyhradený čas bezplatne, je pred poliklinikou. Druhá hodina je potom spoplatnená 50 centami a každá ďalšia 1 eurom.
Nejde však len o výšku poplatkov. Radnica predĺžila dobu spoplatnenia a zrušila bezplatné víkendy a sviatky. Zatiaľ čo v minulosti ste parkovné museli uhrádzať len pondelok-piatok od 8:00 do 18:00, dnes má každá zóna dobu spoplatnenia nastavenú individuálne. Od drakonických 24/7 pre väčšinu rezidentských lokalít cez predĺženie do 22:00 v centrálnej mestskej časti až po spomínané zrušenie bezplatných víkendov.
KONCEPT P+R
Koncept záchytných parkovísk Park and Ride (zaparkuj a nasadni) je mimoriadne obľúbený najmä v zahraničí. Spravidla ide o veľké parkovisko na okraji mesta s priamym napojením na mestskú hromadnú dopravu. Tento typ záchytných parkovísk patrí k tým cenovo najvýhodnejším a Bratislava ich ponúka návštevníkom úplne zadarmo.
Niekoľko parkovacích domov s napojením na linky MHD nájdeme aj v neďalekom Brne a vo Viedni. Zatiaľ čo v hlavnom meste Rakúska vás celodenné státie vyjde na približne 4 eurá. Brno si na svojich záchytných parkoviskách účtuje 1 – 2,5 eura za prvých 12 hodín s celodennou sadzbou na úrovni 4 eur.
Foto: Parkovací dom Brno – vjazd, zdroj: mesto Brno
Trnava podobný druh záchytných plôch s napojením na MHD (Mestský bus) neprevádzkuje. Vedenie mesta upriamuje pozornosť najmä na veľké parkoviská zaradené do Zóny B s hodinovou sadzbou vo výške 60 centov. Pri dobe spoplatnenia od 8:00 do 22:00 tak vyjde návštevníka celodenné parkovanie na viac než 8 eur. Najnovší návrh VZN, o ktorom budú mestskí poslanci rokovať už koncom septembra, ráta s obmedzením maximálnej dennej sadzby parkovného na 12 eur v Zóne A, respektíve 4 a 8 eur v Zónach B,H, R5 a R. Tým sa výška finančného stropu denného státia vyrovná P+R parkoviskám vo Viedni.
LACNÉ KOŠICE
Druhé najväčšie mesto ponúka návštevníkom v centre hneď niekoľko platených zón. Historické jadro lemuje Tarifné pásmo 4, ktoré je porovnateľné s najrozšírenejšou Zónou B v Trnave. Mesto s viac než 235 000 obyvateľmi ponúka záchytné parkoviská s hodinovou sadzbou vo výške 50 centov a finančným stropom 2 eurá v prípade celodenného státia. Za parkovanie priamo v centre zaplatíte od 3 do 9 eur v závislosti od tarifného pásma.
Počtom obyvateľom má Trnava bližšie k neďalekej Nitre, kde mesto prevádzkuje len 3 centrálne okruhy plateného parkovania. Cenové rozpätie od 0,20 do 1,50 eur na hodinu. Prevádzková doba spoplatnených parkovísk je rovnako obmedzená len od pondelka do piatka medzi 8:00 a 16:00, respektíve v sobotu od 8:00 do 12:00 pre vybrané okruhy. Nedele a sviatky sú bezplatné.
TRNAVA VZOROM
Niektoré mestá sa pridávajú na stranu Trnavy. Typickým príkladom je Bratislava a jej primátor Matúš Vallo, ktorý s trnavským vedením dlhodobo spolupracuje. S rezidentskými zónami a zvyšovaním sadzieb parkovného však prichádza aj Trenčín a Piešťany. Princípy fungovania spoplatnených zón majú blízko k tomu, čo poznajú obyvatelia Trnavy. Základnou ambíciou týchto miest je zásadne znevýhodniť motoristov bez trvalého pobytu. Nové predpisy sú často prijímané bez ohľadu na dochádzajúcich za prácou. Ignorovaná je tiež skutočnosť, že väčšie mestá sú prirodzene považované za spádové oblasti pre obyvateľov okolitých obcí, ktorí vyhľadávajú služby väčšieho mesta (vrátane zdravotnej starostlivosti). Tí zavedenie nového modelu parkovania považujú za diskriminačné.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Parkovanie v Trnave patrí k najdrahším na Slovensku! Lacnejšie zaparkujete v Bratislave, Košiciach či v Brne.