Sankcie uvalené na Rusko fungujú! Avšak presne naopak ako sa očakávalo. Ruské HDP rastie približne o 4 percentá ročne. Vláda najsilnejšej európskej ekonomiky – Nemecka – sa pre spätné dopady sankcií na ich priemysel rozpadla. Predčasné parlamentné voľby čakajú Nemecko pravdepodobne v marci budúceho roka.
Nemecké podniky zasiahlo mnoho problémov – prudký nárast cien energií po odstrihnutí sa od ruských zdrojov, vzostup inflácie, zostrená konkurencia Číny. Firmy sa sťažujú aj na upadajúcu infraštruktúru, veľkú byrokratickú záťaž zo strany štátu aj EÚ, nekonzistentné rozhodovanie spolkovej vlády, vysoké náklady na prácu a nedostatok kvalifikovaných zamestnancov.
Rad nemeckých podnikov vidí hlavný zdroj ťažkostí v Číne. Ide najmä o automobilky, ktoré čelia slabému dopytu po ich produkcii v Číne a zároveň rastúcej agresívnej exportnej politike čínskych firiem. Napríklad automobilka Volkswagen deklarovala, že po prvý raz v svojej 87-ročnej histórii bude nútená zatvárať domáce továrne. Hovorí sa o troch fabrikách, kde by o prácu prišlo približne 70 tisíc ľudí. V nadväznosti na to budú nútení ukončiť výrobu aj subdodávatelia Volkswagenu. Odhadom by išlo o približne 150 tisíc malých a stredných firiem. O prácu by prišiel najmenej milión zamestnancov.
Ako je na tom slovenský Volkswagen
O vyjadrenie sme požiadali hovorkyňu bratislavského Volswagenu Mgr. Luciu Kovarovič Makayovú a otázkou ako a či sa problémy nemeckého Volkswagenu dotknú bratislavského závodu. „V slovenských závodoch sa zameriavame na to, aby sme boli prostredníctvom optimalizácie procesov a prísnej disciplíny v oblasti nákladov naprieč všetkými nákladovými štruktúrami v podniku spoľahlivým a konkurencieschopným partnerom pre koncern a značku Volkswagen. Zároveň stabilným partnerom pre našich zamestnancov. Naším výrobným plánom a budúcimi avizovanými projektmi aktívne prispievame k získaniu hospodárskeho základu na zvládnutie prechodu na elektromobilitu a ďalších výziev v koncerne. Na konci minulého roka sme začali s výrobou nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb a zároveň sa podľa plánu pripravujeme na avizovaný nábeh nového, plne elektrického SUV Porsche Cayenne.“
Zdá sa, že pracovné miesta v bratislavskom Volkswagene ohrozené nie sú. Závod dokonca avizuje rozšírenie výroby o elektrické SUV. Môžeme len vysloviť predpoklad, že slovenských závodov sa problémy veľkých automobiliek až tak veľmi nedotknú. V prvom rade – máme lacnejšiu pracovnú silu. Aj preto sa zo Slovenska stal najväčší producent automobilov v prepočte na počet obyvateľov.
Zdroj: eReport Trnava
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Najsilnejšia ekonomika Európy krachuje