Dejiny trnavského regiónu sú bohaté a pestré. Na celom území je mnoho kultúrnych pamiatok a historicky významných miest. Niektoré prežívajú aj vďaka usilovnej práci dobrovoľníkov. Jednou z nich je aj lesná železnica Katarínka – technická pamiatka pod Malými Karpatami.
Železnica ako pripomienka histórie
Hoci je deň pracovného voľna, v blízkosti horárne neďaleko kláštoriska Katarínka je čulý pracovný ruch. Mladší aj starší dobrovoľníci vozia vo fúrikoch štrk, opravujú trať, zlepšujú jej oblúky a pracujú na lokomotíve. „Trávime tu všetok voľný čas,“ hovorí Róbert Ružek, ktorý spolu s otcom Ivanom a Jánom Ďalákom lesnú železnicu od základov vybudovali – ako historickú pamiatku. Úzkorozchodné železnice v Malých Karpatoch pochádzali z čias grófa Pálffyho. Zásobovali chemické továrne v Horných Orešanoch a na Dobrej vode, ktoré tu rod vybudoval, drevom z lesa. Pôvodná trať prechádzala pomerne rozsiahlym územím a náročným terénom.
Z malého nápadu veľké skutky
V blízkosti Dechtíc stál malý pomník, ktorý túto železnicu pripomínal. Skupina nadšencov, na čele s otcom Ivanom a synom Róbertom Ružekovcami a Jánom Ďalákom, na neho nadviazala v roku 1997. Putovaním po pôvodnej trati získali mnoho autentických, historicky cenných artefaktov, ktoré neskôr zabudovali do stálej expozície. „Mysleli sme si, že urobíme malý pamätník a možno šesť metrov trate. No a za tie roky k tým plánovaným šiestim metrom pribudli už dve nuly,“ smeje sa Róbert, ktorý vyše polkilometrovú trať vybudoval spolu s dobrovoľníkmi, zo starých koľajníc a je v nej aj reinštalovaný most z pôvodnej továrne na Dobrej vode.
Kde je železnica, tam sú aj vlaky
Okrem koľajníc je tu aj stála expozícia vlakov, v ktorej sú unikátne stroje z celého Slovenska a Česka. Získať ich vyžaduje nemalé úsilie, ale aj veľa manuálnej práce na prispôsobovanie koľajníc. „Replika pálffyovského vagóna je vytvorená z originálneho podvozku, ktorý sa nám podarilo získať a zvyšok sa vybudoval na základe presných archívnych podkladov – výkresov, fotiek a ponukového listu grófovi Pálffymu, s konkrétnym návrhom vagóna,“ hovorí Róbert. Nikto z nich nečakal, kam sa až za tie roky dostanú a ich práca stále nekončí.
Veľa času, energie a fyzických síl je ukrytých v lesnej železničke na Katarínke, ktorá je významnou technickou pamiatkou v našom regióne. Na tú by sa zrejme bez dobrovoľníkov a bez iniciatívy Ivana a Róberta Ružekovcov a Jána Ďaláka postupne celkom zabudlo. Takto je prístupná širokej verejnosti a zostane zachovaná aj pre ďalšie generácie.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Lesná železnica Katarínka – kus histórie na trati