eReport.sk
Nový grafikon, foto redakcia eReport Trnava
Nový grafikon, foto redakcia eReport Trnava

Lesk a bieda nového grafikonu


Od nedele 15. decembra začínajú Mestské busy premávať v novom režime. Cestujúci budú mať k dispozícii sedem liniek, pribudne deväť zastávok, desať zanikne. Štrnásť zastávok bude na znamenie. Treba si dať pozor, aby vás spoj pre debatu so známym nenechal na zastávke.

Tí, ktorí MHD využívajú dlhodobo, si už nový grafikon isto preštudovali. Zverejnené ohlasy o spokojnosti nesvedčia. Ostatní, ktorí sa Mestským busom odvezú len sporadicky, by mali byť v strehu, aby ich nedopravil inde než plánovali. 

Testovací bezplatný týždeň

Všetkým cestujúcim ponúka mesto možnosť oboznámiť sa s novými linkami, od 15. do 20. decembrabudú nimi môcť cestovať bezplatne. Tento krok začalo mesto komunikovať až začiatkom decembra, zrejme v reakcii na nespokojnosť verejnosti. Ale môže to byť aj test, koľko ľudí takúto možnosť využije. Či už zo zvedavosti, alebo reálne. 

Jedna linka s dvoma cieľmi

Linka číslo 1 už nebude stáť na železničnej stanici. Z dlhodobého hľadiska ide o najzásadnejšiu zmenu, lebo zastávku tam mala celé desaťročia. S najväčšou pravdepodobnosťou k tomu viedol zámer odbúrať čas, stratený v zápchach pri stanici. Cestujúci sa tak na ňu dostanú zo zastávky Dohnányho. V opačnom smere je výhodnejšie prejsť zo stanice na Hospodársku.

Pozor si však treba dať aj na to, že linka vychádzajúca z Námestia Slovenského učeného tovarišstva má dve cieľové zastávky: v Modranke a na Linčianskej. Pri pohľade na cestovný poriadok v čase špičky vidíte štvrťhodinový interval, čo má byť podľa mesta jeden z benefitov zmeny. V skutočnosti je z hľadiska dopravy do cieľovej zastávky polhodinový.  Reálne teda ide o dve linky, ktoré majú spoločné dve tretiny trasy. Takto v praxi vyzerá marketingová redukcia počtu liniek na papieri. 

Vyhliadková jazda z Kamenáča

Spojenie so štvrťou Za traťou sa jednoznačne zhoršilo. Doteraz sa jej obyvatelia linkou číslo 2 dostali najkratšou trasou na Zelený kríčok, kde mohli prestúpiť na ďalšie spoje, prípadne ďalej na stanicu. Od teraz sa linkou číslo 3 môžu povoziť po celom Prednádraží a po Študentskej, čo im cestu na stanicu predĺži o 5 minút. Slogan „Cestujte rýchlejšie, čakajte menej“ zjavne neplatí. 

Ešte horšie sú na tom študenti gymnázia Na hlinách. Ale môžu to brať ako tréning na cestovanie rýchlikom z Trnavy do Bratislavy, ktoré trvá približne rovnako. Pri súčasnej dopravnej politike mesta iste môže nejednému napadnúť alternatíva vyraziť do školy na bicykli. Veď neexistuje zlé počasie, iba nevhodne oblečený cyklista…

Možno však z dát, ktorými mesto operuje, vyplýva, že v tejto lokalite nežijú študenti Gymnázia Jána Hollého, prípadne že ich do školy vozia rodičia cestou do práce. Ostatní, ktorí by chceli ísť na polikliniku Mestským busom, si užijú polhodinovú vyhliadkovú jazdu po meste.

Medzi plurálom a singulárom je rozdiel

Jedna z komunikovaných zmien bola aj predĺženie prevádzky liniek s tým, že posledné spoje na jednotlivé sídliská odchádzajú zo stanice cca o 0:30. V skutočnosti ide o jeden spoj linky číslo 5, aj to na Prednádražie, ktoré je zo všetkých ku stanici najbližšie. Väčšina spojov končí cca o 22:30 ako doteraz, iba linka číslo 4 má cca o 23:30 posledné odchody zo stanice na Kopánku aj na Linčiansku a číslo 5 na Sibírsku.

Hlavne elektronicky

Ceny cestovného sú samostatná kapitola. Výrazne sú znevýhodnené platby v hotovosti, a radikálne zdražie pre osoby ŤZP. Porovnávanie ceny lístka s podstatne väčšími sídlami je tristné.

Pozitívum je, že tentoraz mesto o zmenách v MHD dôkladne informovalo aj mimo sociálnych sietí.

Podľa portálu imhd.sk v ďalších rokoch sa „výhľadovo počíta s vytvorením integrovaného regionálneho systému (MHD, regiobusy, vlaky), preferenciou MHD prostredníctvom vyhradených buspruhov a obnovou vozidlového parku novými elektrickými autobusmi.“ Reálne sa z toho možno podarí vymeniť pár vozidiel. Vyhradené pruhy pre busy sú v rámci Trnavy v rovine sci-fi. V prvom rade však treba systém MHD nastaviť tak, aby bol plnohodnotnou súčasťou regionálneho. Hoci už nejaké svetlo na konci tunela po roku presvitá, na vylepšenie toho zostáva ešte stále dosť.

Zdroj: eReport Trnava

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Lesk a bieda nového grafikonu

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Aktuálne