Mesto Trnava buduje vyvýšené priechody a spomaľovacie prahy s cieľom zvýšiť bezpečnosť chodcov a znížiť rýchlosť vozidiel. Opatrenia proti motoristom označuje ako investície do dopravy.
Mesto Trnava pokračuje v agresívnom budovaní vyvýšených priechodov pre chodcov a asfaltových spomaľovacích prahov. Najnovšie prebiehajú práce na Námestí SNP, na Námestí Jozefa Herdu, na Ulici Ľudmily Podjavorinskej a na Ustianskej ulici. Podľa tlačovej správy mesta je cieľ týchto opatrení zvýšiť bezpečnosť chodcov a obmedziť rýchlosť vozidiel v exponovaných úsekoch.
Mesto argumentuje, že vyvýšené priechody zlepšujú dostupnosť pre chodcov plynulým napojením na priechod v jednej úrovni. Chodci ponovom nebudú musieť prekonávať fyzické prekážky pri prechádzaní cez cestu. Peší a cyklisti majú na bezbariérových priechodoch prirodzene zvýšený pocit bezpečia a väčšie sebavedomie. S tým by mali rátať najmä vodiči. Chodci na vyvýšených priechodoch zrejme nebudú takí opatrní a môžu vstupovať na cestu bez ubezpečenia sa, že je možné bezpečné prejsť.
A čo plynulosť?
Asfaltové spomaľovacie prahy majú podľa mesta pomáhať znižovať rýchlosť a hlučnosť premávky. Nie všetci sú presvedčení o pozitívnych dopadoch týchto opatrení. Dopravní experti upozorňujú, že spomaľovacie prahy môžu pri nesprávnej implementácii viesť k zvýšeniu hluku a emisií. Autá pri prejazde cez tieto prekážky často prudko brzdia a následne zrýchľujú, čo zvyšuje spotrebu paliva a produkciu prachových častíc z bŕzd. Tento efekt je obzvlášť výrazný na frekventovaných cestách, kde vozidlá často spomaľujú a zrýchľujú. Prvky upokojenia dopravy by preto mali podporovať kontinuálnu jazdu s nižšou maximálnou rýchlosťou tak, aby nedochádzalo k zvyšovaniu hladiny hluku alebo emisií.
Umiestňovanie spomaľovacích prahov v blízkosti hlavných dopravných ťahov znižuje priepustnosť ciest a spôsobuje dopravné zápchy počas špičiek. To môže viesť k ďalšiemu znečisteniu ovzdušia a zhoršeniu kvality života obyvateľov v okolí.
Zatiaľ čo snaha mesta Trnava o zvýšenie bezpečnosti chodcov je pochopiteľná, je dôležité zvážiť aj potenciálne negatívne dopady spomaľovacích prahov na životné prostredie a na plynulosť dopravy.
Opozícia nesúhlasí
Líder opozície Branislav Baroš označuje zmeny v doprave ako nesystematické. Súčasné nahradzovanie spomaľovacích vankúšov, ktoré mesto nakúpilo za niekoľko desiatok tisíc eur, sú podľa poslanca zbytočne vyhodené peniaze. „Radnica nakúpila a inštalovala kvantum nezmyselných plastových spomaľovačov. Teraz ich demontuje a nahrádza asfaltovými spomaľovačmi, lebo vodiči áut dostatočne nerešpektujú predstavy trnavských dopravných expertov. A zabalíme to do ľúbivého balíčka zvyšovania bezpečnosti,“ povedal pre eReport Trnava opozičný poslanec Branislav Baroš.
Zdroj: eReport Trnava
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Spomaľovač do každej rodiny