eReport.sk
TASR
TASR

Známky nie sú všetko – dieťa je viac než číslo


Blíži sa koniec školského roka. Kým niektorí sa na vysvedčenie tešia, iní majú starosti. Je dôležité si pripomenúť jednu podstatnú vec – vysvedčenie nie je životný rozsudok. Nie je to súpis dobrých či zlých detí, ani konečná známka toho, kto má v živote úspech zaručený a kto nie. Je to len momentálny obraz výkonu v škole. Práve preto by sme sa mali na konci školského roka nad vysvedčením zamyslieť inak. Pokojne, s pochopením a so zreteľom na to, čo je naozaj dôležité.  

Každý je iný

Vysvedčenie je výsledok celoročnej práce a úsilia detí v jednotlivých školských predmetoch. Nehovorí však nič o tom, aké je dieťa ako človek a osobnosť. „Je potrebné si uvedomiť, že niektoré deti majú nadanie skôr na pohybové aktivity, iné na výtvarné aktivity. Niekto je excelentný v matematike a tak mu idú logické a matematické predmety. Je dôležité, aby si každý rodič uvedomil, na čo má jeho dieťa talent a prihliadal na to aj pri známkach v škole,“ povedala psychologička pôsobiaca  jednej zo ZŠ v Trnave. Deti aj rodičia sa často dostávajú pod tlak kvôli prehnaným očakávaniam. Deti by však mali vedieť, že ich nedefinujú len známky v škole. 

Podpora rodičov

Niekedy vysvedčenie nezodpovedá očakávaniam, z čoho môže prameniť napätie. „Dieťa má byť prijaté rodičmi s akýmkoľvek vysvedčením,“ povedala školská psychologička. Je dôležité, aby to deti aj tak vnímali. Rodičia majú zachovať nadhľad a vytvoriť deťom prostredie, v ktorom sa nebudú báť. „Podpora je kľúčová. Namiesto výsledkov by ste sa mali sústrediť na proces, ktorý k nim viedol, na celkové úsilie, na zlepšovanie a na záujem o jednotlivé predmety. Vytvorte doma prostredie, kde je v poriadku robiť chyby, učiť sa z nich a pracovať na ich zlepšení.“ 

Odborníci sa zhodujú, že tresty za známky nie sú správne riešenie. Namiesto toho by mali rodičia, spolu s deťmi, hľadať vhodné riešenie ako sa zlepšiť – napríklad formou doučovania, zakúpením špeciálnych pomôcok a podobne. „Na základných školách sa často stretávame s tým, že deťom chýba vnútorná motivácia dosahovať akékoľvek výsledky. Je dobré vytvoriť partnerský vzťah medzi rodičom a dieťaťom v tom zmysle, že sa rodič snaží dieťa pozitívne motivovať.“  Ak neviete ako postupovať, poradiť sa môžete so školou, s učiteľmi, prípadne so školským psychológom.

Zdroj: eReport Trnava

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Známky nie sú všetko – dieťa je viac než číslo

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre