V septembri nastúpia do školských lavíc stovky detí. Mnohé však svoje vzdelávanie absolvujú v domácom prostredí – ako alternatívnu, no čoraz populárnejšiu formu vzdelávania – tzv. domáce vzdelávanie (homeschooling, domškoláctvo).
Aj domáce vzdelávanie má svoje pravidlá
U nás je táto forma vzdelávania zákonom definovaná už od roku 2008. O individuálne vzdelávanie môžete požiadať buď zo zdravotných dôvodov alebo na žiadosť zákonného zástupcu.
Hoci sa zdá táto forma vzdelávania celkom voľnou, má svoje stanovené pravidlá. Tie určuje zákon č.245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Dieťa musí byť riadne zapísané v základnej škole, ktorá umožňuje individuálne vzdelávanie a následne oň rodič danú školu požiada. V tejto škole dieťa absolvuje aj pravidelné preskúšania, na ktorých sa hodnotí splnenie výkonových štandardov pre jednotlivé predmety a na konci školského roka dostane aj riadne vysvedčenie.
Domáce vzdelávanie tiež vyžaduje odborného vzdelávateľa alebo garanta, ktorý spĺňa zákonom stanovené podmienky. Môže ním byť rodič sám, no môže to byť aj iná osoba, ktorá do procesu vzdelávania vstupuje na základe dohody. V individuálnom vzdelávaní dieťaťa z dôvodu jeho zdravotného stavu zabezpečuje vzdelávanie škola v rozsahu min. 2 hodiny týždenne. Rodič tiež so školou konzultuje vzdelávacie osnovy. Takýmto spôsobom je možné študovať celú základnú školu. Takouto formou je možné absolvovať aj povinnú predškolskú dochádzku so škôlkou naklonenou takejto forme vzdelávania.
Alternatíva aktuálneho systému alebo naplnenie špeciálnych potrieb dieťaťa
Motivácie rodičov pre individuálne vzdelávanie dieťaťa sú rôzne. Najčastejšie je to nespokojnosť s aktuálnym školským systémom alebo špeciálne potreby dieťaťa. Individuálne, domáce vzdelávanie poskytuje najmä slobodu výberu tém a časovú a priestorovú flexibilitu učenia. Dieťa nie je nevyhnutne viazané časom 45 minút na predmet a nadväznosť predmetov podľa predpísaného rozvrhu. Témy a okruhy sú prispôsobené potrebám dieťaťa, záujmom a tempu, akým danej téme rozumie. Deti sa často sa učia v praxi, reálnymi situáciami, tvorbou domácich projektov a aktivít, a tak je aj záujem dieťaťa o učenie väčší. Časová flexibilita poskytuje deťom priestor na mnohé krúžky a záujmové aktivity, pretože nie sú viazané domácimi úlohami a prípravami na ďalší deň. Spoločne strávený čas je tiež jednou z pridaných hodnôt.
A čo socializácia medzi rovesníkmi?
K najčastejším predsudkom proti domácemu vzdelávaniu patrí najmä nedostatok socializácie. Deti sa však často vzdelávajú v rozličných skupinách, komunitách, múzeách, galériách, navštevujú rôzne krúžky a voľnočasové aktivity a stretávajú sa nielen so svojimi rovesníkmi, ale aj s ľuďmi rôzneho veku, čo môže ich obzor ešte viac obohatiť. V niektorých mestách vznikajú domškolácke skupiny, ktoré sa pravidelne stretávajú. Často kladenou otázkou sú tiež rodinné financie. V niektorých rodinách stačí jeden príjem na zabezpečenie chodu domácnosti. Inde pracujú obaja rodičia, no ich práca je natoľko flexibilná, že sú schopní zabezpečovať svojim deťom aj vzdelávanie. V mnohých profesiách funguje práca z domu, alebo sú rodičia zamestnaní iba na čiastočný pracovný úväzok.
V dnešnej dobe existuje veľa podporných skupín, občianskych združení a komunít, kde rodičia zdieľajú svoje skúsenosti a tipy na domáce vzdelávanie. Tiež je dostupné množstvo študijných materiálov, kníh a aktivít, ktoré rodiča touto problematikou prevedú.
Príklad zo života
Zuzana a Martin majú dve deti vo veku 5 a 8 rokov (predškolská príprava a tretí ročník základnej školy), ktoré sú na individuálnom vzdelávaní. Pre tento tip vzdelávania sa rozhodli, pretože chceli s deťmi cestovať a nebyť limitovaní klasickým školským rokom. Tiež im na tradičnom školskom systéme nevyhovoval tlak na deti, aby boli dobré vo všetkom a skutočnosť, že deti nemajú rovnaké predpoklady, ale musia robiť to isté, namiesto podporovania toho, čo deťom ide.
Deti sa veľa učia v praktických situáciách napr. matematika na nákupe pri počítaní peňazí alebo vážení surovín počas prípravy jedla, prírodoveda návštevou prírody. Deti vidia oboch rodičov pracovať a majú možnosť vidieť reálny chod domácnosti. „Na Slovensku chodila dcéra do škôlky, kde mali angličtinu 3 roky. Nevedela ju použiť a nevidela ani význam v tom, aby sa ju učila. Tu sa naučila dohovoriť sa po anglicky za pár týždňov v zmiešanom detskom kolektíve,“ hovorí Zuzana, ktorá momentálne s manželom a deťmi žije v Chorvátsku.
Chcú sa zamerať na individuálne potreby svojich detí
„Najväčšou výzvou bolo, aby sme sa naučili dôverovať procesu a prirodzenej túžbe dieťaťa učiť sa, ktorá ide zvnútra a nie je motivovaná zvonku – známkou, byť lepší ako spolužiak, učiť sa, lebo dostanem odmenu a podobne.“ Za najväčšie výhody považuje slobodu cestovania, možnosť venovať sa s deťmi tomu, čo ich baví, večery a víkendy bez domácich úloh. Tiež možnosť pohybovať sa vo vekovo a tu v zahraničí aj v národnostne zmiešanom kolektíve je pre deti obohatením.
Mohlo by vás zaujímať:
Individuálne vzdelávanie – domškoláctvo je alternatívna forma vzdelávania, ktorá stále vyvoláva pomerne veľké diskusie a určite nie je vhodná pre každého. Má mnohé úskalia, no poskytuje tiež mnohé benefity. Je teda na zvážení každého rodiča, akú formu vzdelávania si pre svoje dieťa vyberie. Každé dieťa je totiž iné a tak nemožno všeobecne povedať, ktorá forma vzdelávania je tá najlepšia. Napokon platí citát, že domáce vzdelávanie je vhodné pre každé dieťa, no nie pre každého rodiča.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Domáce vzdelávanie – známa neznáma alternatíva