Projekt takzvaných smart križovatiek mal byť riešením prehustenej dopravy v Trnave. Kompaktnosť mesta a relatívne veľká hustota osídlenia môže byť z hľadiska dostupnosti výhodné, no pre motoristov to často znamená čas zbytočne strávený v kolónach.
Dlho očakávaný južný obchvat je, zdá sa, zatiaľ v nedohľadne. Mesto stavilo kartu na lacnejšiu alternatívu – inteligentne riadené križovatky, ktoré by mali zabezpečiť „zelenú vlnu“ a ľudia smerujúci von z mesta, by mohli prejsť rýchlejšie a nevznikali by zbytočné kolóny, priechodnosť ciest by sa zvýšila. Okrem toho by mal tento projekt zabezpečiť reálne dáta o počte áut, ktoré mestom prejdú v reálnom čase – tieto dáta mestu doposiaľ chýbali. Do projektu je zaradených 11 križovatiek. Žiaľ, celý tento projekt znie síce veľmi pútavo, jeho reálna stránka je už niekde inde a podľa všetkého, minimálne z finančného hľadiska, pre Trnavu nebude „smart“ riešením.
Do projektu chce ísť za každých okolností
Podľa primátora Petra Bročku sú smart križovatky projekt, do ktorého pôjde mesto za každých okolností, pretože Trnava nutne potrebuje inteligentne riadené križovatky – aj bez ohľadu na získané dotácie. A tie dotácie boli pri sume za projekt skutočne relatívne nízke. Celý projekt by mal mesto stáť takmer 4 milióny eur a z externých zdrojov EÚ bude spolufinancovaných 700 tisíc eur. Iné krajské mestá, napríklad Prešov, či Banská Bystrica, boli so žiadosťou o dotáciu úspešnejšie. A porovnateľné projekty inteligentných križovatiek ich vyšli podstatne lacnejšie (viď tabuľka). Realizuje ich rovnaká firma, no mesto argumentuje, že v Trnave je tento projekt v oveľa väčšom rozsahu, než v iných krajských mestách.
celková suma | cena za 1 križovatku | dotácie | ||
PREŠOV | 10 križovatiek | 911 000€ | 91 100€ | 865 000€ |
BANSKÁ BYSTRICA | 5 križovatiek | 1 007 000€ | 20 140€ | 742 000€ |
TRNAVA | 11 križovatiek | 3 835 000€ | 348 636€ | 701 000€ – po korekcii |
Projekt bez záruky úspechu
Odhliadnuc od skutočne premrštenej sumy, Trnava nemá zmluvne garantované, že spustenie takéhoto riadenia reálne zlepší priechodnosť ciest. Verejné obstarávanie, ktorým bola zvolená firma zabezpečujúca realizáciu a následnú údržbu novej svetelnej signalizácie, nepatrí k tým práve vydareným. Mesto dostalo na jar 2023 pokutu od Úradu pre verejné obstarávanie vo výške 10.000€, informovali o tom opozičné poslanecké kluby Trnava pre každého a Trnava nás spája. Ak sa mesto proti rozhodnutiu neodvolá a uhradí ju do 14 dní, pokuta sa zníži o polovicu na 5.000€. Mesto reagovalo a „vnímajú udelenie pokuty zo strany ÚVO za subjektívne“. Úrad zistil viaceré nedostatky, s ktorými mesto nesúhlasí, no pokutu napriek tomu zaplatilo a proti rozhodnutiu sa neodvolalo.
Mohlo by vás zaujímať:
Jedna pokuta za druhou
Pri každom projekte, ktorý je spolufinancovaný z prostriedkov EÚ, je mesto povinné podstúpiť finančnú kontrolu a kontrolu verejného obstarávania. Pri tejto kontrole dalo ministerstvo za pravdu Úradu pre verejné obstarávanie a navyše našlo ešte ďalšie nedostatky. Mestu bola následne udelená ďalšia korekcia (pokuta) v podstatne vyššej sume, ako od ÚVO. Trnavčania si za „rozumnú“ svetelnú signalizáciu priplatia ešte 234 tisíc eur. Podľa reakcie komunikačného oddelenia mesta. „ Je pre mesto podstatné využitie zvyšnej sumy nenávratného finančného príspevku (celková hodnota grantových zdrojov je vyše 700 tisíc eur) a dokončenie projektu do konca programového obdobia, teda do 31. decembra 2023.“
Naozaj môžu obyvatelia Trnavy dúfať, že im nové riadenie svetelnej signalizácie naozaj zrýchli prechod autom cez mesto? A tento projekt aspoň trochu odľahčí dopravu, kým sa postaví tak dlho očakávaný južný obchvat?
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Budú trnavské križovatky naozaj smart?