Verejná doprava má mnoho benefitov – efektívne využitie času počas cestovania, nižšie cestovné náklady, bez problémov s parkovaním. Je preto dôležité, že Mesto Trnava a Trnavský samosprávny kraj pracujú na jej zlepšení a zefektívnení. Čo by malo byť výsledkom memoranda?
V roku 2023 stúpol v trnavskom kraji záujem o cestovanie prímestskou autobusovou dopravou až o 8% v porovnaní s rokom 2022. V januári 2022 zaviedol Trnavský samosprávny kraj v regionálnej autobusovej doprave zónové členenie a predplatené cestovné lístky. Tieto kroky vyvolali pozitívnu odozvu aj u predstaviteľov Mesta Trnava.
Trnavský samosprávny kraj a Mesto Trnava podpísali memorandum o spolupráci na organizácii verejnej dopravy na území krajského mesta.
Čo bude výsledkom memoranda o spolupráci?
Najmä zefektívniť a skvalitniť služby v oblasti verejnej dopravy prostredníctvom integrácie regionálnej autobusovej dopravy a mestskej autobusovej dopravy. „Spájame sily a podnikáme kroky na to, aby sme víziu efektívneho a praktického cestovania ľudí v trnavskom regióne naplnili. V praxi to bude pre cestujúcich znamenať, že s jedným predplatným lístkom môžu napríklad pricestovať zo Suchej nad Parnou do Trnavy a zároveň ten istý lístok využijú aj priamo v mestskej autobusovej doprave,“ povedal trnavský župan Jozef Viskupič. „Zavedenie jednotných predplatných cestovných lístkov, má uľahčiť a zatraktívniť cestovanie autobusmi a podporovať udržateľnú mobilitu,“ doplnil viceprimátor mesta Trnava Marcel Krajčo.
Lepšie cestovanie aj priamo v meste
Vďaka tejto spolupráci budú môcť cestujúci v meste pravdepodobne využiť okrem MHD aj regionálne autobusy, ktoré v meste jazdia. Je to ekonomické a organizačne výhodné. „Verím, že týmto atraktívnym krokom pritiahneme ľudí do autobusov. Tým sa zároveň odľahčí aj dopravná situácia v krajskom meste,“ povedal Jozef Viskupič. V praxi to bude znamenať, že cestujúci s predplatným cestovným lístkom môže nastúpiť do autobusu regionálneho dopravcu napríklad na zastávke Kukučínova a vystúpiť na Zelenom kríčku alebo na Hospodárskej. Znie to logicky. Ak už ide prímestský autobus mestom, prečo by nemohol vziať aj cestujúcich v rámci mesta a využiť svoje voľné miesta? Kapacity mestskej hromadnej dopravy by sa mohli uvoľniť. Znížili by sa tak aktuálne čakacie časy, najmä v predpoludňajších a večerných hodinách.
Ak je tu snaha ľudí motivovať využiť verejnú dopravu a čiastočne znížiť svoje pohodlie, musí byť takáto doprava nastavená skutočne efektívne počas pracovných dní aj počas víkendov. Potenciál v rozlohovo menšom meste tu určite je. Obe strany sa zaviazali spolupracovať aj na časovej a priestorovej koordinácii liniek regionálnej a mestskej autobusovej dopravy. Do systému budú zahrnutí všetci traja zmluvní dopravcovia v Trnavskom kraji – Arriva Trnava, SAD Dunajská Streda, SKAND Skalica. Ich pravidelné linky obsluhujú aj Trnavu. Výsledok tejto spolupráce by mohol priniesť obyvateľom Trnavy a okolitých obcí, ktorí do Trnavy dochádzajú, komplexné riešenie prímestskej aj mestskej verejnej dopravy.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Bude cestovanie verejnou dopravou v našom regióne efektívnejšie?