eReport.sk

Miliónové nákupy mesta s neistým zámerom


Na mimoriadnom zasadnutí v posledný februárový deň rozhodlo mestské zastupiteľstvo o nadobudnutí podielu mesta Trnava v spoločnosti United Industries za vyše 4 milióny eur a  o kúpe dvoch pozemkov na Coburgovej ulici za 500 tisíc a 300 tisíc eur.

Ide o areál bývalého cukrovaru

V prvom prípade mesto majetkovo vstúpi do spoločnosti, ktorá vlastní nehnuteľnosti a pozemky bývalého cukrovaru. Jej nový názov bude Mestské stavby Trnava a za jej konateľov schválili súčasných zástupcov primátora. Podľa dôvodovej správy mesto tak do svojich štruktúr získa „podnikateľskú platformu, ktorá bude vhodná do budúcna na zabezpečovania projektovej a investičnej prípravy rozvojových území mesta, energetický manažment a pod.“

Mačka vo vreci?

Poslanec Miloš Krištofík z klubu Trnava pre každého pripomenul, že súdno-znalecký posudok k objektu vypracoval predávajúci a nebol vykonaný ekonomický, právny ani personálny audit. Zaujímal sa, či bol vykonaný prieskum na environmentálne záťaže, keďže ide o bývalý priemyselný objekt. Podľa vedúceho právneho odboru Igora Kršiaka uznesenie obsahuje ustanovenia, ktorými sa mesto poisťuje proti prípadným rizikám investície. Analýza, ktorú vypracoval predávajúci, nepreukázala žiadne riziká, aby existoval dôvod na vynakladanie prostriedkov na vykonanie auditu.

Podľa primátora Petra Bročku okrem navýšenia záchytných parkovacích kapacít chce mesto „navrhnúť štátu spoločný projekt koncentrovaných a spoločných úradovní štátnych, resp. regionálnych orgánov.“

Poslancov ani výbor metskej časti neinformovali

Argumenty o rozvoji mesta zazneli aj v prípade kúpy pozemkov na Coburgovej ulici. Predložený materiál obsahoval charakteristiku územia aj možnosti jeho využitia, ale bez konkrétneho záveru. Ten napokon konkretizoval primátor Peter Bročka: „Jednak zvyšujeme náš plošný a majetkový vplyv na Coburgovej, a súčasťou prvého pozemku je už vybudované záchytné parkovisko.“ Jeho plochu však ešte treba vyčistiť a pripraviť na užívanie. 

Poslanec Jaroslav Holeček z klubu Trnava pre každého sa zaujímal, na aký účel bude využitý druhý pozemok: „On je skoro nevyužiteľný, okrem toho je tam cesta, chodník,“ konštatoval. Podľa neho sa vlastník pokúšal o jeho predaj 20 rokov. „Myslím si, že teraz má partnera, ktorý mu dobre za to zaplatí,pretože ho rozparcelovaný ponúkal za oveľa nižšiu cenu.“

Podľa primátora je jedna možnosť zlepšenie bývania ľudí v neďalekých bytovkách, ktorí by uvítali skvalitnenie verejného priestoru. „Potom je sekundárna možnosť v prípade odkúpenia jedného z domov, kde chodník pokračuje; v tom prípade vieme urobiť aj dopravnú spojnicu na Petzvalovu a vieme uvažovať o nejakom dopravnom variante.“

Uvažovať sa dá o čomkoľvek, otázne je, či to niekedy aj nadobudne reálne kontúry. Určite by bolo vhodnejšie takéto predstavy prezentovať aspoň po základnom preverení možnosti ich realizácie v užšom kruhu zainteresovaných, než o nich hovoriť na mestskom zastupiteľstve. 

Priorita bez komunikácie s verejnosťou

Jaroslav Holeček zároveň požiadal o stretnutie na riešenie situácie na Coburgovej za účasti členov výboru mestskej časti, čo primátor prisľúbil. Vedúci odboru územného rozvoja Ondrej Horváth ubezpečil, že táto lokalita je jedna z najväčších priorít. Škoda len, že na zasadnutie výboru mestskej časti v polovici februára sa bez ospravedlnenia nedostavil. Tam sa síce mala riešiť problematika cyklochodníka vo Vajslovej doline, ale aj to ilustruje prístup mesta ku komunikácii s verejnosťou. Určite je jednoduchšie zverejňovať rôzne vizualizácie bez priestoru pre oponentov než čeliť ich výhradám. 

Zastupiteľstvo zároveň na návrh primátora, ktorý predložil viceprimátor Marcel Krajčo, poverilo poslanca Rastislava Mráza z klubu Trnava nás spája v súvislosti s jeho výkonom funkcie podpredsedu Trnavského samosprávneho kraja rokovať o zabezpečení pravidelnej kyvadlovej autobusovej dopravy z tohto parkoviska na železničnú stanicu a do centra mesta. 

Táto časť uznesenia skutočne stojí za úvahu: Mesto bude inkasovať poplatky za parkovanie a kraj bude platiť kyvadlovú dopravu? A na necelý kilometer od parkoviska na stanicu či do centra ju naozaj treba? Nepostačia na to nejaké dve či tri zastávky MHD? 

Navyše na takéto poverenie zastupiteľstvo ani nemá kompetenciu, to je pôsobnosť primátora. Ako právnik by to nieže mohol, ale mal vedieť. 

Typická ukážka (ne)uvažovania poslancov Lepšej Trnavy: Náčelník vyriekne svoju predstavu, a všetci svorne v jednom šíku ju bez rozmyslu podporia.

Súčasť marketingovej stratégie?

Mesto teda schválilo takmer 5 miliónov eur na  vytvorenie podmienok na ďalší rozvoj. Verejnosť môže očakávať ďalšie dokonalé vizualizácie za nemalé peniaze. Z doterajšej skúsenosti však vieme, že mnoho plánovaných projektov sa realizuje s oneskorením, či vôbec. Roky sú nakreslené výkresy nových športových hál, ale keď sa v tej na Rybníkovej hrá zápas a prší, od dažďa je mokrá palubovka.

Najnovšie sme sa dozvedeli o zámere vybudovať parkovací dom na Dohnányho pri železničnej stanici. A, čuduj sa svete, bude k nemu treba aj posudky z hľadiska ochrany životného prostredia, na rozdiel od parkoviska v bývalom cukrovare. Alebo ich napokon bude treba aj tam? Len pripomíname, že parkovací dom na Golianovej, s ktorého výstavbou sa malo začať ešte vlani, stále nemá stavebné povolenie.

V samotnom centre mesta už roky pretrváva vážny problém v podzemných garážach na Vajanského  3 – 20. Podľa vykonaného stavebno-technického prieskumu je stav garáží v kritickom stave a ohrozuje statiku aj bytových domov, ktorých sú súčasťou. 

Ak by Trnava míňala milióny eur na rozvoj za predpokladu, že už boli zvládnuté všetky začaté projekty a saturované základné potreby jej obyvateľov, napr. efektívna MHD, potom by nebol dôvod na kritiku tohto rozhadzovania peňazí. Očakávať však niečo také po takmer desaťročí vlády súčasného primátora by bol jednoznačne dôsledok nekonečnej naivity. 

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Miliónové nákupy mesta s neistým zámerom

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre