Mali by dnešné deti čítať len dynamické knihy? Nenudia ich „stariny“, ktoré čítali generácie detí pred nimi? Odborníci i pedagógovia sa zhodujú, že nenudia. Dôvodov, prečo by naše deti mali čítať diela Márie Rázusovej-Martákovej, Márie Ďuríčkovej, Jozefa Cígera Hronského, Kristy Bendovej či Ľudmily Podjavorinskej, je niekoľko. Dnes sa dotkneme troch.
Je v nich zakotvené detské videnie sveta a stimulácia predstavivosti
Deti oslovujú počas čítania dva piliere – humor a hra. Mnoho „moderných“ kníh stavia na princípe dobrodružnosti. Situácia je napínavá, ale zážitok je krátky a jednorazový. Často je v centre pozornosti hlavná postavička z filmu či z reklamy. Dieťa vníma svet tu a teraz. Žije pre aktuálny zážitok. Má chuť zabaviť sa s hlavným hrdinom, prežiť s ním každý okamih. Výmyselný Osmijanko, domotaný Jožko Pletko, svetom skúsený zajačik Bojko, anjelici a neposlušníci z Martákovej Troch rozprávok z neba sú toho príkladom.
Sú plné krásnych myšlienok a ľudskej dobroty
Prečo čítaním detských kníh často dospeláci sami pookrejú? Prýšti z nich pokoj, radosť, úprimnosť a sila zmeniť všetko zlé na dobré. Spomínate si z detstva na láskavého Bombuľka, ktorý sa celý rozdal, aby pomohol priateľom? Skvelý príklad je málo známe dielo Márie Ďuríčkovej Najkrajšie na svete. Tip naň mi dala pani Veronika Chorvatovičová z Knižnice Juraja Fándlyho v Trnave. Ide o krásny príbeh Dominiky a jej bračeka Kukulíka. Príbehu kraľuje obetavosť, starostlivosť a súrodenecká láska.
Jazyk je vycibrený a rozmanitý
Menej známe výrazy sa ľahšie chápu v kontexte. Každým príbehom sa učíme nové výrazy. Široká slovná zásoba a komunikatívnosť je predpoklad úspechu v štúdiu i v práci.
„Raz Kukulík zasa na plote sedel. Vtom vidí, ako letí okolo čosi krásne. Má to krídla ani veľké listy a na tých listoch sa jagá veľa farieb. A tie farby ani čo by boli posypané hodvábnym prachom. „Dominika, Dominika! Pozri, kvet letí!“ Dominika sa vystrela na hriadke: „To nie je kvet, braček môj. To je motýľ.“ „Ale kvitne! Kukni, všetkými farbami kvitne! Ja ho chcem!“ (Ďuríčková, 1976: 14).
Umožnime našim malým čitateľom „lietať“. Doprajme im poklady, ktoré v človeku formujú kreativitu, úctu a láskavosť.
Zdroj: eReport Trnava
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Zlatý fond deťom do rúk patrí