eReport.sk

Politika, šport a zimná údržba


Výdatná snehová nádielka v prvej dekáde decembra všetkým pripomenula, že tu máme zimu. Okrem radosti drobcov spôsobila aj viac-menej tradičné problémy v doprave, keďže mnohé komunikácie neboli odhrnuté v súlade s predstavami ich užívateľov. To, že počas intenzívneho sneženia a hustej premávky vznikne na vozovke kašovitá vrstva, ktorú čas od času príde zhrnúť nejaký pluh, možno považovať za úplne bežné. Dôležité je, aby boli cesty zjazdné a aby vodiči prispôsobili spôsob jazdy poveternostným podmienkam.

Odhrnuté cyklochodníky

K cestám a chodníkom, na ktorých sa vykonáva zimná údržba, pribudli v uplynulých rokoch aj cyklochodníky. A niektoré boli odhrnuté skôr než chodníky, prípadne sneh z nich skončil práve na chodníkoch. Zopár odvážlivcov, ktorí aj v tomto (ne)čase vysadli na bicykel, si tak mohlo vychutnať špecifickú jazdu. Azda všetko dobre dopadlo a nespôsobili problémy sebe ani ďalším účastníkom premávky.

Foto: čitatelia

Do redakcie sme dostali viacero takýchto fotografií. Spolu s nimi aj otázku, či niekto vydal pokyn, že cyklochodníky majú v údržbe prednosť pred chodníkmi. Adresovali sme ju mestu.

Vytvorený koridor

Podľa viceprimátora Marcela Krajča úprava prebieha podľa operačného plánu. „Žiadny takýto pokyn vydaný nie je, ani nikdy nebol. Iste sa môže stať, že niekde sa skôr odhrnie cyklochodník, no najmä preto, aby sa v danej lokalite vytvoril vyčistený, posypaný koridor, ktorý je v daný moment využiteľný pre každého, teda nielen pre cyklistu. Aj keď sú všetky mechanizmy a ľudia v teréne, nevedia zabezpečiť, aby bolo všetko v jednom momente odhrnuté, keď intenzívne sneží,“ vysvetlil Krajčo.

Chodci určite radi využili vyčistený koridor, akurát mnohým logicky napadlo, prečo ich chodník neodzrnuli. Môže to byť aj z dôvodu, že povrch cyklochodníkov je iný a udržuje sa ľahšie. Riziko kolízie chodca s cyklistom na cyklochodníku je v tomto období málo pravdepodobné. V každom prípade počet chodcov prevyšuje počet cyklistov, a to by mali zohľadňovať aj v zimnej údržbe.

Viceprimátorova úvaha na záver dokumentuje uvažovanie vedenia radnice. „Ako občan si všímam, že v prvom rade sa odhŕňajú cesty, možno oveľa rýchlejšie ako chodníky, a teda sa zamýšľam, či má človek v aute väčšie právo ísť napr. do práce ako človek, ktorý ide peši. Teda, kto vydal taký pokyn, zrejme na celom svete, že sa majú prioritne odhŕňať cesty. To by mohla vaša redakcia tiež zistiť, len teda neviem na koho takú otázku smerovať, možno ministerstvo dopravy,“ uzavrel Marcel Krajčo.

Z ministerstva odpovedali, že „odhŕňanie chodníkov je plne v kompetencii ich vlastníkov, najčastejšie teda obcí, majiteľov nehnuteľností alebo správcov. Čo sa týka priorít, tie si určujú obce.“

Ktorá komunikácia má prednosť?

Podľa plánu zimnej údržby 2023/2024, zverejneného na stránke mesta, čistenie komunikácií rozdelili do troch etáp. Podľa dôležitosti z hľadiska dopravnej obslužnosti (MHD, zdravotnícke služby atď.) a podľa kritérií s prihliadnutím na požiarnu ochranu.

V rámci I. etapy sa udržiavajú miestne komunikácie, spojovacie komunikácie s hromadnou dopravou, prístupové komunikácie k zdravotníckym zariadeniam a ďalšie komunikácie podľa miestnych podmienok. Do II. etapy spadajú ostatné spojovacie komunikácie, prístupové a obslužné komunikácie, ktoré majú význam pre zásobovanie, dopravu z priemyselných závodov a pod. III. etapa zahŕňa prístupové a obslužné komunikácie, ktoré majú význam prevažne len pre dopravu súkromnými dopravnými prostriedkami.

V prípade dlhodobého sneženia alebo mrznúceho dažďa a tvorby poľadovice sa prednostne zabezpečuje posyp I. a II. etapy. To až do doby zabezpečenia zjazdnosti komunikácií. Následne zabezpečia údržba komunikácií III. etapy.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Politika, šport a zimná údržba

Odoberať
Upozorniť na
1 Komentár
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre