eReport.sk

Komentár: želania a realita


S blížiacim sa termínom referenda o parkovacej politike v Trnave mesto intenzívne využíva všetky komunikačné kanály, aby presvedčilo verejnosť o správnosti svojho postupu. Snaží sa vzbudiť dojem, že v dlhodobej komunikácii je prístupné diskusii. Aj z vystúpení niektorých obyvateľov na zasadnutiach mestského zastupiteľstva však vieme, že skutočnosť je iná. Arogantný prístup radnice s nerešpektovaním pripomienok verejnosti viedol k vyhroteniu situácie a neschopnosti nájsť vyhovujúce riešenie.

Podľa mesta príde k zjednodušeniu regulácie až po jej spustení na jeho celom území a po vyhodnotení získaných dát. Realista musí toto považovať za nesplniteľné zbožné želanie.

Kedy pribudnú ďalšie miesta?

Ak by aj regulácia bola spustená v celom meste a boli by vyhodnotené získané dáta, čo by nasledovalo? Odrazu by tu vznikli stovky potrebných parkovacích miest? Ak by ich za nejaký čas mesto vybudovalo, kde budú dovtedy parkovať tí, ktorí ho nenájdu?

Iste by o tom vedeli dlho rozprávať obyvatelia sídliska Na hlinách, kde je situácia jednoznačne najhoršia. Na jej riešenie čakajú roky; neprišlo ani počas predchádzajúcich dvoch období súčasného primátora. Ľúbivejšie, jednoduchšie a marketingovo vďačnejšie je budovať cyklotrasy, rôzne móla, či pumptrack namiesto riešenia každodenných problémov obyvateľov mesta.

Chyba v procese

Zavedenie parkovacej politiky malo zásadnú procesnú chybu: najskôr došlo k jej spusteniu, až potom sa majú vyhodnocovať dáta. Potrebné údaje sú dostupné najmenej od sčítania obyvateľov v roku 2011. V príslušných dokumentoch nájdeme aj údaje o počte potrebných parkovacích miest. Tie boli napokon aj súčasťou petície.

Zo záverečných účtov mesta za roky 2016 – 2022 zistíme, že za toto obdobie pribudlo celkovo 471 nových parkovacích miest; konkrétne za jednotlivé roky 56, 24, 127, 42, 108, 28 a 86. Ročne je to v priemere 67 miest, rekordný bol volebný rok 2018. Ak pred minuloročnými voľbami primátor a jeho Lepšia Trnava ohlasovali zavedenie spoplatnenia parkovania v celom meste, bolo by logické, keby počet nových miest ročne už bol viac než dvojciferný. Ak bude spoplatnené celé mesto, parkovacích miest bude málo rovnako ako teraz. Preto sa obyvatelia zón bez regulácie sťažujú, že nemajú kde parkovať, lebo im miesta obsadili tí, ktorí nezaparkovali inde.

Účasť v referende

Dôležité bude, aby verejnosť poznala alternatívu k súčasnej parkovacej politike. Iniciátorom petície totiž nikdy nešlo o zrušenie regulácie parkovania, ale o jej zreálnenie. Vyzbierané podpisy sú iba prvý krok k tomu, aby obyvateľ Trnavy dostal za zaplatený poplatok aj primeranú službu. A tiež aby pod rúškom regulácie neplatil nezmyselné poplatky v časoch, keď regulácia nie je potrebná.

Účasť na referende je preto jedinečná príležitosť, ako relevantne prejaviť nespokojnosť so súčasným stavom. Bez nej sú akékoľvek ďalšie iniciatívy odsúdené na neúspech.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Komentár: želania a realita

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre