eReport.sk
Na niektorých uliciach sú po chodníkoch pravidelne ťahané káble, foto redakcia eReport Trnava
Na niektorých uliciach sú po chodníkoch pravidelne ťahané káble, foto redakcia eReport Trnava

Tu kabel, tam kabel


Zatiaľ čo väčšina z nás rozmotáva predlžovačky na vianočné osvetlenie, majitelia elektromobilov si takto nabíjajú svoje autá. Je to bezpečné? 

Existuje veľa spôsobov, ako vhodne nabiť elektrické auto. Majitelia garáže s priamym prístupom k elektrickej zásuvke využívajú lacný prúd v noci tak, aby mohli ráno usadnúť za volant plne nabitého auta. Ostatní sú odkázaní na verejné nabíjacie stanice, ktoré v Trnave prevádzkujú čerpacie stanice a obchodné centrá. Ide však o najdrahší spôsob čerpania energie s cenovkami pohybujúcimi sa od 0,39 €/kWh za pomalé nabíjanie AC prúdom až do 0,80 €/kWh pre rýchle DC nabíjanie. V tom horšom prípade vás plná baterka môže stáť dokonca viac než nádrž klasického benzínu či nafty. 

Kreatívne riešenia

Nemôžeme sa preto čudovať, že obyvatelia bytoviek a domov bez priameho vonkajšieho prístupu k elektrickej sieti prichádzajú s alternatívnymi riešeniami ako ušetriť na nabíjaní. Typickým príkladom je naťahovanie predlžovacieho kábla z okna priamo k autu. 

Tento prístup však so sebou prináša aj viaceré riziká. Výrobcovia vozidiel vo všeobecnosti neodporúčajú nabíjanie elektrického auta bežnými predlžovačkami. Nabíjanie elektromobilu si vyžaduje viac elektrickej energie, ako bežné domáce spotrebiče. Certifikované nabíjačky pre elektromobily obsahujú hrubšie káble, ktoré zvládnu väčší výkon ako káble s menším priemerom v bežných predlžovacích kábloch. Používanie predlžovacieho kábla, ktorý nie je dimenzovaný na vysoké prúdové nároky palubnej nabíjačky, môže viesť k prehriatiu, k roztaveniu izolácie a k možnému vzniku požiaru. Toto riziko je vyššie, ak sa kábel používa nepretržite niekoľko hodín. 

Samostatnou kapitolou je vedenie predlžovacieho kábla cez verejný chodník či cestu. Takéto riešenie nie je vyslovene zakázané, ale v záujme bezpečnosti si vyžaduje splnenie niekoľkých podmienok. V ideálnom prípade by mal majiteľ elektrického auta pred nabíjaním požiadať o súhlas miestny úrad alebo správcu komunikácie, cez ktorú bude počas nabíjania vedený kábel. Žiadosť o povolenie by mala obsahovať aj technické riešenie vedenia kábla a zaručenie bezpečnosti pre chodcov. Je tiež dôležité dodržiavať normy a predpisy týkajúce sa šírky priechodu a zabezpečenia plynulého pohybu chodcov.

Zdroj: eReport Trnava

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Tu kabel, tam kabel

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre