eReport.sk
Vjazd do nákupného centra City Aréna. Foto: redakcia

Suplujú nákupné centrá prácu mesta?


Budovanie parkovacích miest a záchytných parkovísk by malo byť v dnešnej rýchlej dobe, keď sa každý potrebuje čo najrýchlejšie presúvať z bodu A do bodu B alfou a omegou každého mesta. V Trnave túto povinnosť vyriešili šalamúnsky – prácu prenechali iným a ušetrili tak peniaze z mestskej kasy. Otázka je – ako dlho to budú súkromníci tolerovať?

Namiesto radnice budujú parkoviská obchodné domy

Dokedy budú supermarkety a súkromné nákupné centrá suplovať prácu a investície mesta a najmä –  do kedy to budú robiť zadarmo? Viacero Trnavčanov sa pravidelne sťažuje, že nemá večer po príchode domov kde zaparkovať. Parkovacích kariet bolo vraj vydaných viac, ako je reálny počet parkovacích miest. Je to problém najmä na sídliskách. Doteraz ľudia riešili situáciu tak, že auto nechali odstavené pred nákupným centrom alebo supermarketom, ktorý je k ich bytu najbližšie.

Foto: parkovanie pred OC Galéria Tesco je zatiaľ zdarma, zdroj: OC Galéria Tesco

Obchodné centrá reagujú

To, že situácia je takto dlhodobo neudržateľná dali postupne najavo viaceré nákupné centrá. Na svoje parkoviská inštalujú závory. Zdarma je povolené parkovanie iba na určitý počet hodín a v noci nechávajú závory spustené. Napríklad v nákupnom centre City Aréna sa doteraz parkovalo počas celých víkendov a sviatkov zdarma. Od 1.10. reagovali na situáciu spoplatnením parkovaného po 4 hodinách.

Pýtali sme sa, prečo zaviedli zmenu v cenách parkovného. „Dôvodom zmien parkovania bola snaha o čo najvyšší komfort pre návštevníkov City Areny. Návštevníkom, najmä obchodného centra, podľa analýzy a prieskumu prevádzkovateľa často zapĺňali parkovacie miesta ľudia, ktorí podzemné parkovisko využívali ako pohodlnú alternatívu dlhodobejšieho parkovania zdarma. Parkovací systém je nastavený tak, aby ľudia v garážach nenechávali autá cez noc.“

V prípade, že by iba počas jarmoku nechali v City- Aréne spustené rampy a zaviedli by parkovné ako v meste zóne A (850 parkovacích miest x 3 dni x doba spoplatnenia cez víkend 12:00-22:00=10 hod. x 2€) mohli zarobiť 51 TISÍC EUR !!! Len pripomíname, že počas piatku 15.9. kedy bol v Trnave jarmok bol sviatok a teda väčšina prevádzok v nákupnom centre bola zatvorená. Napriek tomu bolo parkovisko plné.  

Obyvatelia Trnavy reagovali na sociálnych sieťach:  „Tak kam majú ísť teda parkovať tí ľudia, ktorí nezaparkujú pri činžiaku? Bolo im povedané, že do city arény – tam je to zadarmo – a teraz? Dajú nám odpoveď?.“ Na otázku odpovedá druhá pani „Presne, mne to bolo povedané priamo na mestskej polícií, keď som bola uhradiť pokutu, pretože som večer po práci 22:30 nemala kde zaparkovať.“

Foto: FB skupina Trnava moje mesto, diskusia o zvýšení cien parkovaného v nákupnom centre

Nákupné centrá získavajú oproti prevádzkam v centre výhodu

Azda každý návštevník podzemných garáži si všimol, že od septembra je podstatne väčší problém nájsť voľné parkovacie miesto. Sú dve alternatívy – naozaj si tu ľudia nechajú auto na pár hodín zdarma a odchádzajú do mesta. A potom tá druhá – návštevnosť obchodného domu sa zvýšením parkovného v centre mesta zvýšila. Potvrdili nám to aj v City Aréne, kde evidujú mierny nárast návštevnosti.

Naopak, jeden z majiteľov prevádzky v centre mesta sa sťažuje na menej zákazníkov. „Od kedy je to parkovanie takéto drahé, moc ľudí mi sem nechodí. Nehovorím, že nikto, ale je to cítiť určite…“ S príchodom chladnejších dní sa logicky postupne znižuje aj počet peších a cyklistov a utlmuje sa aj život v meste. Je otázne, dokedy bude radnica namiesto toho, aby podporovala podnikanie v historickom centre, podnikať všetky kroky na utlmenie mobility v centre mesta natoľko, až tam ľudia prestanú chodiť úplne.

Viac o téme parkovania v Trnave:

  1. Vodiči, pozor!

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Suplujú nákupné centrá prácu mesta?

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre