eReport.sk
nabíjacích staníc je na Slovensku stále nedostatok

Elektromobilita – Ako ovplyvní Trnavčanov?


Vo februári tohto roku schválil Európsky parlament dohodu, týkajúcu sa znižovania emisií vozidiel do roku 2035. Ide v podstate o úplný zákaz výroby a predaja spaľovacích a hybridných automobilov. Ako toto rozhodnutie ovplyvní Trnavčanov?

Je výroba elektromobilov naozaj zelená?

Po roku 2035 by sme mali jazdiť už len na elektromobiloch. A tu je práve to „ale“. Je výroba elektromobilov naozaj „zelená“? Zobrala Európska komisia do úvahy aj emisné zaťaženie životného prostredia, ktoré výroba najmä elektrobatérií, teda trakčných batérií, a ich nabíjanie spôsobuje?

Pokiaľ ide o výrobu elektrobatérií, jedným z nosných prvkov je dostatok lítia. Jeho hlavným exportérom je Čína (55 percent) a niektoré ďalšie krajiny, ktoré predstavujú geopolitické riziko – to by mohlo viesť k nedostatku tejto suroviny.

Foto: autor

Prednosťou elektromobilov sú nulové emisie. A opäť je tu „ale“. Elektromobil počas svojej prevádzky má skutočne nulové emisie, no nie sú tu započítané emisie počas celého jeho životného cyklu – počnúc výrobou, likvidáciou, a v neposlednom rade nie sú zarátané ani emisie, ktoré produkujú elektrárne. Z ekologického hľadiska je podstatná aj výroba a najmä likvidácia elektrobatérií, ich životnosť sa v niektorých prípadoch odhaduje až na 400 000 kilometrov, no skúsenosti s nimi sú často rozdielne.

Autonehoda vyjde poriadne draho

Najväčší problém majiteľov elektromobilov je obyčajná autonehoda. Ak vám „vystrelia“ airbagy, hoci aj pri miernom náraze, výrobca POŽADUJE výmenu elektrobatérie – bezpodmienečne. Následne totiž hrozí riziko samovznietenia. A cena? Približne 15 až 20 tisíc eur! Od toho sa odvíja aj cena automobilu. Auto strednej triedy so spaľovacím motorom kúpite za približne 25 tisíc eur. Elektromobil tej istej značky a tej istej triedy vás vyjde na 45 tisíc. Okrem toho pri opotrebovaní batérie prestávajú fungovať niektoré zabudované programy – napríklad stop-štart systém.

35 tisíc nových nabíjacích staníc do roku 2030!

Ďalším problémom je dostupnosť nabíjacích staníc. Slovensko by síce malo do roku 2030 vybudovať 35 tisíc nabíjacích staníc, ich počet v súčasnosti je nedostatočný. Navyše, elektromobily musia byť nabíjané jednosmerným elektrickým prúdom, v autách sú zabudované palubné nabíjačky, ktoré striedavý elektrický prúd dokážu transformovať, ale doba nabíjania sa tým neúnosne predlžuje. A to už nehovoríme o dojazde na jedno nabitie. Niektorí výrobcovia garantujú dojazd až vyše 500 kilometrov, no výkon batérie ovplyvňuje rýchlosť vozidla aj poveternostné podmienky.

Ako to ovplyvní trnavskú automobilku?

Jedným z výrobcov elektromobilov je aj trnavský Peugeot. Hovorcu firmy Stellantis v Trnave p. Michala Niča sme požiadali o odpovede na niekoľko otázok. Podľa jeho informácií v súčasnosti trnavská automobilka vyrába v elektrickej verzii vodidlo Peugeot 208, jeho podiel na výrobe je 20-25 percent. Od nového roka plánujú zvýšiť podiel elektromobilov na viac ako 50 percent.

Foto: prvý elektromobil vyrobený v Trnave, zdroj : psa-slovakia.sk

Na otázku, aká je personálna náročnosť výroby elektromobilov sme dostali dostali túto odpoveď: „Nakoľko už v súčasnosti vyrábame vozidlá s elektrickým aj spaľovacím motorom na jednej linke, je komplikované rozlíšiť náročnosť výroby. Teoreticky je proces výroby elektromobilov menej náročný, ale vyžaduje vyššie nároky na kvalifikáciu personálu.“ Takže na záver aspoň jedna pozitívna správa: Trnavčanom, ak si budú zvyšovať kvalifikáciu, výpoveď z Peugeotu nehrozí.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Elektromobilita – Ako ovplyvní Trnavčanov?

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre