eReport.sk

Toto tu ešte nebolo! Obľúbený matematik hviezdou internetu


Práve ste mi nahrali na ďalšiu otázku. Koronavírus. Počas prvej vlny tu bol pán, ktorý vypočítal také hausnumerá budúcich nakazených, že aj mne, tupej z matiky, bolo jasné, že je to blud. Veď ho aj odvolali. Potom sa hovorilo, že nakazený u nás je každý tretí Slovák, nesedelo, na záver prišlo celoplošné testovanie.Prosím vás, čo máme z matematiky použiť na správny výpočet aktuálneho stavu covidu, aby sme sa dobrali k serióznym a komplexným číslam?  

Myslím si, že súčasná kríza zvýraznila vec, ktorá napokon bola jasná každému už dávno. Ak mám zapálené oko, je rozumné poradiť sa s očným lekárom, urológ nie je v takom prípade dobrá voľba, samozrejme za predpokladu, že dostupný je aj očný; ak je jediný dostupný lekár urológ, tak sa veci majú inak. Na to, aby sa človek dostatočne kvalifikovane vyjadril ku konkrétnemu medicínskemu problému, nestačí, aby mal absolvovaný akýkoľvek odbor na lekárskej fakulte. Ešte inak: V prípade konkrétneho problému z medicíny sú niektorí lekári v pozícii odborníkov, a iní lekári sú niečo ako poučení laici. Rovnaká situácia platí pre všetky vedy, aj pre matematiku. V oblasti modelovania som v pozícii laika. Všeobecné matematické vzdelanie mi dáva voči nematematikovi len tú výhodu, že trochu viacej rozumiem použitým pojmom, (Smiech), preto odpoveď na vašu otázku by som podľa hesla „ja ho nemám, má ho číslo 7“ presunul na matematikov, ktorí sú špecializovaní na modelovanie.

Ste autorom niekoľkých učebníc, teraz v októbri ste s kolegyňou Môťovskou prezentovali novú koncepciu skvalitnenia matematického vzdelávania. Vznikla na podnet a z obavy podnikateľov, že budeme mať málo IT-čkarov. Tých zmien tu bolo už veľa a nezdá sa, že by viedli k lepšiemu Čo by teda naše školstvo v tomto smere potrebovalo?  

Myslím si, že východiskom by mala byť debata, nie hádka, ani nie rozhovor partnerov, ktorí majú už dávno zabetónované svoje názory o cieľoch vyučovania matematiky. Chcem pritom zdôrazniť, že obľúbený argument „matematika učí myslieť“ je pekný, ale platný bude až vtedy, keď mu bude zodpovedať aj vyučovanie matematiky, teda ak budeme matematiku učiť tak, aby učila myslieť.

A čo učebnice? Treba veľa rôznych, alebo jednu, ako kedysi?

Veľmi široko prijímaný názor hovorí, že podstatná je osoba  a osobnosť učiteľa. Učiteľ, ktorého budeme nútiť, aby učil v rozpore so svojím vnútorným presvedčením, to nebude robiť dobre, nebude pre žiakov autentický. Z toho mi vychádza, že je potrebný sústavný dialóg s učiteľmi, ktorý môže ovplyvňovať ich presvedčenie a bolo by dobré, aby učiteľ našiel učebnicu, ktorá je dobre napísaná a je v súlade s jeho presvedčeniami o vyučovaní. Z toho vyplýva časť odpovede: Viacero dobre napísaných učebníc. To dobre napísaná som nezdôraznil náhodou. V súčasnosti existuje viacero učebníc, ale nie o všetkých by som s čistým svedomím povedal, že sú dobre napísané.

Do hudobnej ho nevzali, na bratov popud začal hrať na lesnom rohu. Foto: Archív Z. K.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Toto tu ešte nebolo! Obľúbený matematik hviezdou internetu

KOMENTOVALI STE: