eReport.sk
Slovensko skončilo v hodnotení verejnej dopravy takmer na konci rebríčka. Bratislava je spomedzi metropol piata najlepšia.
Slovensko skončilo v hodnotení verejnej dopravy takmer na konci rebríčka. Bratislava je spomedzi metropol piata najlepšia. Foto: TASR

Analýza Greenpeace o verejnej doprave v Európe: Slovensko na konci rebríčka. Jediné plus sú Ficove vlaky zadarmo


Slovensko skončilo v hodnotení verejnej dopravy takmer na konci rebríčka. Bratislava je spomedzi metropol piata najlepšia. Vyplýva to z novej analýzy organizácie Greenpeace v strednej a východnej Európe. Zostavila rebríček dostupnosti a jednoduchosti verejnej dopravy v 30 európskych krajinách a ich hlavných mestách.

„Slovensko, ktoré skončilo siedme od konca (spolu s Fínskom, Francúzskom a Talianskom), neponúka podľa analýzy v možnostiach dopravy žiadne progresívne riešenia. DPH je vysoká a jediné, čo uľahčuje dostupnosť verejnej dopravy sú naše vlaky zadarmo pre deti, študentov a dôchodcov,“ poukázala organizácia.

Fico verzus zvyšok

EReport len pripomína, že vlaky zadarmo zaviedla vláda Roberta Fica v roku 2014 a predstavitelia súčasnej vlády to vo veľkom kritizovali. Richard Sulík tlačil dokonca na ich zrušenie.

Horšie dopadli Rumunsko, Lotyšsko, Nórsko, Grécko, Chorvátsko a Bulharsko.

Mohlo by vás zaujímať

  1. Odborári vstupujú do ostrého štrajku
  2. Na kombosnímke zľava Ján Budaj a Peter Pellegrini.
  3. Vpravo dočasne poverený minister dopravy SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
  4. Vláda by mala prijať dostatočne kvalitný klimatický zákon, ktorý predvídateľne nastaví sociálne spravodlivý prechod Slovenska ku klimatickej neutralite do roku 2050.
  5. V Rakúsku vypadli v špičke vlaky.

Klimatické lístky

Prístupnosť verejnej dopravy je podľa riaditeľky Greenpeace Slovensko Kataríny Juríkovej jedným zo spôsobov, ako obmedzovať emisie. „Viaceré krajiny v Európe zavádzajú výhodné ‚klimatické lístky‘. Aj Slovensko by sa malo rozhýbať a urobiť kroky smerom k civilizovanejšej Európe,“ poznamenala.

„Klimatické lístky“ sú cenovo dostupné dlhodobé lístky na verejnú dopravu, ktoré sú platné vo všetkých prostriedkoch verejnej dopravy v krajine alebo regióne. „Tým, že sa verejná doprava stane cenovo výhodnou, môžu ľudia prejsť od súkromných áut k ekologickejším formám mobility, čo pomôže riešiť klimatickú kríz,“ povedala Juríková.

Bratislava 91 bodov zo 100

Bratislava získala v analýze 91 bodov zo 100, čím sa umiestnila na piatom mieste. Je to podľa Greenpeace druhý najlepší výsledok spomedzi miest bez bezplatnej verejnej dopravy. Bratislava ponúka druhý najlacnejší lístok z 30 analyzovaných miest.

Enviroorganizácia približuje, že cestovné lístky na verejnú dopravu sú v Európskej únii (EÚ) zdaňované v priemere 11 percent DPH. Sedem krajín EÚ v súčasnosti zdaňuje verejnú dopravu rovnako ako šperky alebo luxusné hodinky. Patrí medzi nich aj Slovensko so svojou 20-percentnou DPH, skonštatovala.

Analyzovali 30 európskych krajín

Greenpeace analyzoval 30 európskych krajín (EÚ, Nórsko, Švajčiarsko, Veľká Británia) a ich hlavné mestá podľa štyroch kritérií. Išlo o jednoduchosť systému predaja cestovných lístkov, plnú cenu dlhodobých cestovných lístkov, zľavy pre sociálne znevýhodnené skupiny a sadzbu DPH.

Niektoré krajiny, Luxembursko či Malta, zaviedli bezplatnú vnútroštátnu dopravu. Iné zavádzajú výhodné „klimatické lístky“, a to napríklad Rakúsko, Nemecko, Maďarsko.

Zdroj: tasr

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Analýza Greenpeace o verejnej doprave v Európe: Slovensko na konci rebríčka. Jediné plus sú Ficove vlaky zadarmo

Odoberať
Upozorniť na
0 Komentáre
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

KOMENTOVALI STE:

Aktuálne