Chváli sa cudzím perím a ešte na tom aj slušne zarobil. Pýtate sa, o čom je vlastne reč? Nuž o novom logu mesta Trnava. Pri pohľade naň sa niektorí obyvatelia mesta chytajú za hlavu. Komisia, ktorá ho vybrala, je však spokojná.
Mnohí hovorievajú, že „zvyk je železná košeľa“. Áno, možno to platí aj o starom logu mesta Trnava, lenže vznik toho nového zaváňa poriadnym trapasom, ba až škandálom. A to sa chválil súčasný trnavský primátor Peter Bročka, že on chce byť transparentný a iný, ako tí pred ním. V prípade nového loga, to ale až tak transparentne a „ináč ako predtým“ vôbec nevyzerá.
Mesto bude mať vraj znak, ktorý je nový a krajší
Trnavčania si už na modro-žltý erb s kolesom, ktorý mesto reprezentoval dlhé roky, akosi zvykli. Znak vraj ale nikdy nebol súčasťou ucelenej vizuálnej identity. Čo to znamená, to asi vedia len tí „páni“ na radnici, a tak sa rozhodli, že mesto bude mať znak nový, krajší. Žlté koleso na modrom pozadí a občas na vrchu aj s kráľovskou korunou tak nahradilo veľké písmeno T, na ktorom je síce tiež koruna, lenže iná. Písmeno T znamená skratku mesta Trnava a tiež má byť v kráľovskej modrej farbe, korunka na ňom je zlatá. Potiaľto by to bolo všetko OK, keby… A tu začína akási pointa o „transparentnosti“ a čistote vecí okolo už spomínaného nového loga, ktoré predstavili Trnavčanom ešte 1. mája.
Nové logo má vraj odkazovať na fakt, že Trnava sa ako prvá na našom území stala slobodným kráľovským mestom. „Autorom“ nového loga má byť grafický dizajnér Adrián Juráček, ktorého návrh vybrala spomedzi šiestich súťažiacich „odborná“ komisia. Súťažné návrhy posudzovali aj traja nezávislí odborníci – uznávaný grafický dizajnér Martin Bajaník, Silvia Kružliaková, ktorá vedie Slovenské múzeum dizajnu a Stanislav Stankoci, grafik, maliar a pedagóg na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Ďalšími členmi komisie boli Veronika Majtánová, vedúca úseku komunikácie a marketingu Mesta Trnava, a riaditeľ Kultúrneho strediska Zaži v Trnave Peter Cagala.
Zdroj: palmers shop.sk
Ambíciou bolo nájsť rozpoznateľný vizuálny symbol
Všetkým ale asi ušiel jeden podstatný „detail“, že víťazný návrh je takmer navlas rovnaký (alebo úplne?) ako ten, ktorý ponúka na internete Creative market a Anton Akhmatov, ruský grafik a dizajnér z Moskvy, za 35 dolárov! Autor nového loga dostal za „svoj“ víťazný návrh sedem tisíc eur! „Dominantným prvkom celého vizuálu je koruna. Nový návrh pracuje so vzdušnosťou, minimalizmom a modernou skratkovitosťou. Symbol kolesa je síce dôležitý heraldický prvok, ale je príliš zameniteľný a využíva ho viacero inštitúcií. Je určite lepšie a praktickejšie oddeliť logo mesta od erbu. Koruna zreteľne odlišuje identitu mesta od iných inštitúcií aj identitu Trnavy od iných miest,“ povedal o „svojom“ výtvore Adrián Juráček, ktorý sa venuje grafickému dizajnu už vyše desať rokov.
„Našou ambíciou pri vyhlasovaní súťaže bolo nájsť rozpoznateľný vizuálny symbol, s ktorým sa budú domáci identifikovať a bude moderne reprezentovať mesto v rámci Slovenska i za hranicami. Som presvedčený, že sa nám to podarilo,“ skonštatoval na margo nového loga primátor Trnavy Peter Bročka. Nuž, podľa nového loga v zahraničí mesto Trnava ľudia určite spoznajú. Súčasťou novej identity je aj slogan „Mesto, kde sa žije kráľovsky“. Či je to pravda, to musia posúdiť samotní Trnavčania. Nech je to tak či onak, medzi verejnosťou sa zdvihla vlna kritiky, mnohí občania prirovnávajú nové logo k logu cigariet a ďalších výrobkov ako napríklad najväčšieho výrobcu dámskej intímnej bielizne Palmers. Ľuďom v ňom chýba odkaz na erb prvého slobodného kráľovského mesta na Slovensku, o neoriginalite ba až primitívnosti hovorí aj odborník v oblasti grafiky, grafický dizajnér Robert Paršo.
Zdroj: creative market
Grafik by mal vysvetliť originalitu a pôvod
Občianska petícia vyzýva radnicu na stiahnutie a prehodnotenie loga, lebo jeho podoby pôsobia ako plagiát. „Nové logo nepripomína kráľovské mesto Trnava, ako to autor či odborná komisia prezentuje. Chýba v ňom akási dominanta, ktorá by jasne identifikovala, že ide o Trnavu,“ píše sa v petícii. „Ide o typografické logo, ktoré je zložené pomerne jednoducho. Ak by aj išlo o nejakú podobnosť s iným, ide o minimalistický prístup, ktorý sa môže približne zhodovať s inými logami. Je však odlíšené ostatnou vizuálnou identitou, napríklad unikátnou farebnosťou a špecifickými proporciami,“ bránil nové „transparentné“ logo mestský kurátor Adrián Kobetič, ktorý bol aj členom výberovej komisie. „Žiaľ, silnejší je hlas tých, ktorí logo odmietajú, ale väčšinový názor je práve pozitívny, ten však menej počuť,“ uviedol ešte mestský kurátor, podľa ktorého reakcie ľudí ale ukazujú, že väčšina je s novým logom spokojná, čo píšu aj na radnicu.
Kobetič vraj kritiku aj zo strany odborníkov berie, no podľa neho je subjektívna. K požiadavke petície uviedol, že ak nevznikne právny dôvod na stiahnutie, radnica tento krok neplánuje. S Téčkom so zlatou korunkou sa budú teda podľa primátora Bročku ľudia stretávať na podujatiach mesta, na propagačných materiáloch, sociálnych sieťach, v mestských inštitúciách či inde, no v pláne sú aj iné zaujímavosti ako je oblečenie, tašky a rôzne doplnky nesúce jedinečné logo Trnavy. Samozrejme to vyvoláva ďalšiu vlnu kritiky, či v čase covidovej a vojnovej krízy je účelné a zmysluplné, aby mesto vyhadzovalo ďalšie desaťtisíce na kompletnú zmenu celého design manuálu všetkých produktov, ktorými mesto komunikuje. „Nové trnavské logo podľa mňa nie je zaujímavé, ani originálne a na nete je toho plno. A tá bronzová farba uff… teda pardon, akože zlatá s tým bude veééééľmi veľa praktických problémov pri tlači a zobrazovaní,“ napísal v statuse rozhorčený Radomír Mário Remenár, podľa ktorého majú problém všetci, teda grafik aj odborná komisia.
Foto: fb / Radomír Mário Remenár
Grafik by mal podľa neho vysvetliť originalitu a pôvod logotypu a jeho identickú proporčnú zhodu s rešeršou. Odborná komisia, podľa neho, bola uvedená prinajmenšom do omylu, pretože posudzovala cudzí nápad.
Related Posts
„Základný logotyp evidentne nie je originál, ale skôr falzifikát. Nehovoriac o tom, že pôvodné logo z rešerše je ruské…,“ dodal ešte Remenár. „Tak sa to robí do psej matere. Zadáš do googlu, kúpiš za 35 a predáš za 5000. A tam niekto ti to schvália bez mihnutia brvy a len pošleš províziu,“ pridáva diskutujúci Andy Blackeye.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Zadáš do googlu, kúpiš za 35 a predáš za 5000? Nové logo Trnavy vyvoláva vášne!