eReport.sk
Primátor Trnavy Peter Bročka, foto:tasr

Vojna primátora Trnavy Bročku s motoristami? Chce ich dostať na bicykel a rozdávať pokuty!


Primátor Trnavy Peter Bročka je známy tým, že nepatrí medzi fanúšikov automobilovej dopravy a v Trnave sa snaží urobiť všetko pre to, aby ľudia presadli buď na MHD, alebo na bicykel. Mnoho obyvateľov Trnavy si však myslí, že primátor niekedy so svojimi opatreniami zachádza až príliš ďaleko a vlastníci automobilov to v meste reálne začínajú mať ťažké. Samotný Bročka v niektorých vyjadreniach dokonca pôsobí tak, ako keby pomaly autám vyhlasoval vojnu.

Projektov na výstavbu cyklotrás je v Trnave naozaj veľa a každoročne pribúdajú ďalšie a ďalšie. Toto celé má však pre obyvateľov aj svoju tienistú stránku. Mnoho ciest muselo byť zúžených a mnoho parkovacích miest zrušených. Faktom pri tom ostáva, že obyvatelia Trnavy často cestujú za prácou do bratislavského kraja a teda, nech sa primátor snaží hocijak, auto jednoducho k svojmu životu väčšinou potrebujú. Občas to pôsobí tak, ako keby bolo v Trnave riešení pre cyklistov mnoho, no riešení pre motoristov minimum.

Dúfa, že končia časy zaberania verejných priestorov autami

Samotný Bročka si pri zmienke o autách veľmi servítku pred ústa nedáva. Vyhlasuje tým primátor studenú vojnu motoristom? „To, že dnes si môžete kúpiť auto za 500 eur, bez problémov na ňom jazdiť, nemusíte deklarovať, kde ho parkujete a tvárite sa, že všetko je v poriadku a zaberáte ním verejný priestor. Ja dúfam, že tieto časy končia,“ vyjadril sa Bročka na konferencii k plánu obnovy. Dostupnosť automobilovej dopravy pre širokú verejnosť síce možno je zlou správou pre životné prostredie, no jej nedostupnosť by bola zlou správou pre rovnosť.

Síce to z Bročkových vyjadrení pôsobí tak, ako keby motoristi využívali verejné služby zadarmo, no pravda bude pri pohľade na poplatky a dane, ktoré sa spájajú s vlastníctvom auta, niekde úplne inde. Od nemalých poplatkov za autoškolu, cez dvojité zdanenie pohonných hmôt, až po trestnoprávnu zodpovednosť za porušovanie dopravných predpisov, ktoré cyklisti, aj keď je ich ochrana a podpora ich spôsobu prepravy dôležitá, porušujú ako na bežiacom páse. Problémom je možno to, že aj keď cyklisti podľa zákona sú účastníkom cestnej premávky, nemusia si nikdy preukazovať žiadnym spôsobom potvrdenia, že ovládajú jej pravidlá.

Chce znižovať rýchlosť na 30 kilometrov

V niektorých úsekoch chce Bročka naviac znižovať maximálnu povolenú rýchlosť áut na 30 km/h. To by znamenalo, že ešte aj elektrická kolobežka by sa mohla pohybovať rýchlejšie. Rýchlosť 30 km/h naviac podľa odborníkov zvyšuje emisie, ktoré auto vypúšťa, takže za takéto opatrenia sa okrem motoristov Bročkovi nepoďakuje ani životné prostredie.

„To je pre mnohých ľudí, čo si vytvorili psychickú závislosť na aute, veľmi šokujúce a veľmi stresujúce,“ dodal primátor Bročka, ktorý by zároveň chcel rozbehnúť aj rozdávanie pokút. „Budúci rok získa mesto právomoc merať rýchlosť a vyberať pokuty a môžete si byt istí, že budeme prvým mestom s úplným radarovým pokrytím,“ vysvetľoval v komentároch na sociálnej sieti Bročka.

Mohlo by vás zaujímať:

  1. Bývalý majiteľ trenčianskeho baru Fatima Ondrej Janíček.
  2. Na archívnej snímke zľava líder OĽANO Igor Matovič a šéf Richard Sulík v marci 2016.
  3. Ruská armáda zrejme nedokáže udržať súčasnú intenzitu bojov na Ukrajine a tento rok tam pravdepodobne nedosiahne väčšie územné zisky
  4. Nezaujímajú ho
  5. Primátor Trnavy Peter Bročka na pôde fakulty STU v Trnave

Pridá aj spomaľovače

Ďalšie opatrenie, ktoré sa motoristom nebude páčiť, je navýšenie počtu spomaľovacích vankúšov, medzi ľuďmi známych ako „retardéri“. Pribudnúť ich v Trnave má až 200. Spomaľovače sa však opäť spájajú aj s vyššími emisiami. Bročka sa pri zmienke o nich opäť obul do motoristov spôsobom, ako keby boli hlupáci. „Keďže niektorí kolegovia za volantom to ťažko chápu, existujú také špeciality, ktoré sa volajú napríklad spomaľovacie vankúše a tie vám jemne pripomenú, že ak si nechcete zničiť svoje krásne autíčko, musíte znížiť rýchlosť na tých krásnych 30 alebo 20 km/h.“

Kritika aj z tretieho sektoraKu kritike

Bročku v oblasti opatrení proti cyklistom sa pridalo aj občianske združenie Trnava pre každého.

Foto: Archív Trnava pre kazdeho

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Vojna primátora Trnavy Bročku s motoristami? Chce ich dostať na bicykel a rozdávať pokuty!

Odoberať
Upozorniť na
6 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre