Zavaril si mobilný operátor? Asi žiadna iná vianočná reklama si nezískala toľko pozornosti ako reklama mobilného operátora. Ten do nej použil tradičnú pieseň s netradičnými slovami. V piesni mladík oznamuje, že nehľadá dievča. Padnú slová aj o spermiách a slipoch. Rada pre reklamu v tom má jasno.
Zavaril si mobilný operátor?
Reklama spôsobila búrlivú reakciu verejnosti. Spisovala sa dokonca aj petícia za jej stiahnutie. Na to zareagoval operátor malou zmenou v texte. Tvrdil však, že dôvodom zmeny bola len úprava dĺžky spotu. Na reklamu sa sťažovali viacerí občania a podnetom sa preto musela zaoberať Arbitrážna komisia Rady pre reklamu. Portál mediaklik.sk prináša výsledky šetrenia.
O čom reklama bola? Mladý muž prichádza na Vianoce domov. V texte vianočnej piesne sa spomínajú slipy a spermie. Mladík tiež spieva, že „dievča nehľadá“.
Portál mediaklik.sk informuje, že sťažnosťami na reklamu sa zaoberala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu. Či došlo k porušeniu Etického kódexu reklamnej praxe platného na území SR, posudzovala na svojom poslednom zasadnutí.
Sťažovatelia namietali, že reklama propaguje homosexualitu a podsúva ideológiu LGBTI, ďalej „uráža tradičné rodiny, kresťanské hodnoty, slovenské vianočné zvyky a tradície. Podľa niektorých sťažovateľov môže reklama svojim obsahom narušiť vývoj maloletého jedinca,“ uviedla komisia.
Po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela komisia k záveru, že sťažnosti nie sú opodstatnené a reklamný spot nie je v rozpore s ustanoveniami Kódexu a ani ho neporušuje.
Related Posts
Čo komisia povedala?
„V predmetnom prípade sa Komisia nestotožnila s názormi sťažovateľov. Reklama pracuje s motívom predvianočného obdobia a vianočných sviatkov, ktorý je využitý v kontexte deja reklamy, v rámci ktorého sa hlavný hrdina stretáva so svojou rodinou a ako býva pri takýchto stretnutiach zvykom je aj on konfrontovaný otázkami a projekciami jednotlivých príslušníkov rodiny. Situácie, ktoré sú zobrazené v rámci deja reklamy, sú bežné a zachytávajú normálne aktivity, vrátane správania účastníkov, s ktorými sa ľudia môžu stretnúť počas rodinných návštev a Komisia sa nedomnieva, že by reklama obsahovala vyobrazenia, ktoré by boli neslušné, či inak v rozpore so všeobecnými normami slušnosti a mravnosti,“ uvádza komisia v odôvodnení svojho rozhodnutia.
Problém nevidia ani v použití slova „spermie“. Komisia to nepovažuje za neslušné. „Predmetné slovo samo o sebe nie je vulgárne, ani nebolo použité vo význame, ktorý by naznačoval napr. vulgárnu alebo nevhodnú konotáciu. Zároveň výraz sám o sebe nie je neetický, keďže ide o bežný odborný výraz pre označenie mužskej pohlavnej bunky, s ktorým prichádzajú do kontaktu aj maloletí v rámci výučby na základnej škole,“ doplnila komisia.
Mediaklik.sk informuje, že Komisia však zároveň uvádza, že ak by aj došlo k interpretácii reklamy, resp. odpovede hlavného hrdinu tak, že tento nehľadá dievča, pretože hľadá napr. partnera rovnakého pohlavia, túto skutočnosť nemožno považovať za takú, ktorá by mala v predmetnom prípade vplyv na etickosť reklamy v kontexte jej slušnosti. Naopak, je príkladom tolerancie k rôznym spoločensky akceptovateľným vzťahom a rešpektu, ktorý je v kontexte vianočných sviatkov aj hlavným motívom kampane.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Rada pre reklamu riešila slipy a spermie. Výsledok? Prekvapí vás!