eReport.sk
Na videosnímke budova nemocnice po ostreľovaní v Mariupole Foto: tasr

Polícia VARUJE: Takto sa vyrába ruský hoax. Pomáhajú trollovia, babráci a agenti


Internetový priestor je zaplavený správami rôzneho druhu. Ťažko sa v nich vyznať a tak poniektorí vedome, či nevedome šíria cez svoje sociálne siete aj klamstvá a rôzne hoaxy. Polícia vysvetľuje ako taký hoax z Ruska vzniká a ako sa dostane až do vášho počítača.

Fotografie z bombardovania pôrodnice v Mariupole obleteli celý svet. „Od prvého momentu sa ruské zdroje snažili tento hanebný čin prekrucovať: niektoré proruské zdroje hovorili, že útok sa ani nestal, ďalšie poukazovali na to, že pôrodnica mala byť zmenená na sídlo ukrajinskej armády, iné zas hovorili, že jedna z utekajúci žien po bombardovaní je fotomodelka (logický súvis tohto tvrdenia tu prosím nehľadajme),“ upozorňuje polícia.

Polícia teda podrobne vysvetľuje, ako taký hoax vzniká a dostane sa z Ruska až na Slovensko:

1. PRIMÁRNY ZDROJ – PRO-KREMEĽSKÝ PORTÁL
Pri vytváraní propagandy je neoceniteľná pomoc trollov a užitočných babrákov. Na to, aby vedeli byť nápomocní je nutné dostať im nóty, teda to, čo si majú myslieť, čo majú šíriť ďalej. Primárne nóty nemôžu byť primárnym zdrojom zadané priamo. Bolo by to príliš nápadné. Web Lenta zverejnil rozsiahlu reportáž z Mariupolu, v ktorej kritizuje ukrajinskú armádu, vyzdvihuje pomoc ruských vojakov, a hlavne hovorí, že v bombardovanej pôrodnici boli ukrajinskí vojaci. Tón článku je zvolený tak, aby bolo jasné, kto prišiel Ukrajine v rámci „špeciálnej operácie“ pomôcť a kto je skutočný nepriateľ. Zmienený portál vykonal v roku 2014 také čistky, že sa zbavil takmer polovice redakcie, ktorá ho vzápätí obvinila z nasmerovania spravodajstva v Prospech Kremľa. Stalo sa to presne v tom istom roku, kedy si Putin privlastnil Krym.

2. PRORUSKÍ TROLLOVIA PRIAMO Z RUSKA
Témy sa chopia proruskí trollovia. Všimnú si hlavné body posolstva – pôrodnica = vojenská základňa. Vytvoria si vlastný príbeh, ktorý môže byť viac útočnejší, emocionálnejší ako primárny zdroj. Skompilujú ho, pridajú prípadne vlastné „zistenia“ a začnú ho zdieľať na sociálnych sieťach. Cieľom tejto taktiky je dostať propagandu medzi širšie publikum, predovšetkým rusky hovoriace, keďže nie každý by si prečítal uvedený primárny článok. Statusy v ruštine sa dostávajú už aj mimo hraníc Ruska. Čítajú si ich osoby, ktoré sú priamo či nepriamo financované ruskou propagandou, alebo ide len o užitočných babrákov znalých ruský jazyk. Ich úlohou je tento hoax preložiť, prípadne niečo pridať a distribuovať ho na miestny trh.

3. RUSKÍ „AGENTI“ NA SLOVENSKU
Preložený hoax si našiel miesto v rámci konkrétnej krajiny. Jeho preklad môžu zabezpečovať priamo agenti Ruskej federácie pôsobiaci v danom štáte alebo ich spolupracovníci. Nejde o užitočných babrákov, ale o osoby, ktoré vedia, čo majú za úlohu robiť. Hoax je tak na slovenskom trhu a začína si žiť vlastným životom. Jeho cieľom je ovplyvniť myslenie celej krajiny. Nižšie uvedený profil predstavuje dlhodobo významné bezpečnostné riziko a ohľadom jeho činnosti už spolupracujeme so spoločnosťou Facebook.

4. MASOVÉ ZAPLAVOVANIE NA TELEGRAME
Akousi podkapitolou tejto série sa stáva aplikácia Telegram, ktorá povoľuje šírenie akéhokoľvek obsahu. V rôznych skupinách je primárny hoax prekladaný a šírený ako fakt bez akéhokoľvek vysvetlenia. Cieľom tohto kroku je vyhnúť sa možným sankciám zo strany Facebooku, ktorý začal svoj obsah kontrolovať v o trochu väčšej miere. Ak by propaganda nefungovala práve tam, Telegram je zálohou, ktorú Ruská federácia potrebuje na svoju propagandu. Bez masovokomunikačného kanálu by bola stratená.

5. OFICIÁLNA OBHAJOBA Z KREMĽA
Po zahltení informačného priestoru chaotickými informáciami sa začínajú ozývať oficiálne ruské orgány. Chaos je spôsobený tým, že v každom statuse si môžeme prečítať niečo iné, no ich hlavná myšlienka ich spája – v našom prípade ide o spochybnenie útoku na pôrodnicu v Mariupole. Statusy sa líšia tým, že jeden spomína „banderovcov“, ďalší „Azov“, iný fotomodelku, ktorá zahrala divadlo, posledný spochybňuje útok ako taký. Ruskú propagandu šíria hlavne ich ambasády v jednotlivých krajinách. Ide o akúsi bodku za životným cyklom propagandy. Čitatelia zneistili, nevedia sa zorientovať v zhluku informácií, majú v hlave chaos, začínajú si pripúšťať, že „pravda je niekde uprostred“ a keď uvidia, že sa začína k celej veci vyjadrovať oficiálny orgán, tak majú väčšiu tendenciu začať propagande veriť.

6. SKOPÍROVANIE PROPAGANDY SLOVENSKÝMI MÉDIAMI A VPLYVNÝMI ÚČTAMI
Hoax sa masovo šíri ľuďmi – už nielen v rámci ruského online trhu, ale aj na Slovensku a v ďalších krajinách. Svoje k tomu povedali oficiálne ruské orgány. Ide o kompletné „menučko“ dezinformačnej operácie na tanieri. Témy sa uchopia vplyvné účty na Slovensku a dokonca aj niektoré médiá. Vidia, že hoax žije, že sa etabloval, že je populárny nielen v Rusku, ale aj na Slovensku, vedia, že jeho zdieľaním získajú popularitu u tých, ktorí hoaxom často veria. O čím vplyvnejší účet ide, o to je prevzatie hoaxu opatrnejšie. Vplyvné účty nechcú byť nápadné, že šíria ruskú propagandu úplne otvorene. Dávajú si pozor. Preto si buď vyberú iba jednu časť hoaxu, prípadne sa sústredia len na oficiálne vyjadrenia ruských orgánov (ktoré sú ruka v ruke s pôvodným hoaxom), alebo prezentujú celý hoax ako celok formou otáznikou, prípadne ho len kopírujú a dodávajú, že nech si každý urobí svoj názor. Ide o alibizmus, ktorý je pre vplyvných hoaxerov nesmierne dôležitý. Najextrémickejšie lokálne zdroje preberajú hoax ako fakt a šíria ho ďalej bez alibizmu. Niektoré známe médiá hoax šíria takou formou, že preberú stanovisko oficiálneho ruského orgánu bez akéhokoľvek komentáru, či vysvetlenia kontextu. Alibisticky tak môžu tvrdiť, že „len“ priniesli oficiálne stanovisko, že nenapísali žiadny názor. Lenže presne toto ruská propaganda potrebuje ako soľ.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Polícia VARUJE: Takto sa vyrába ruský hoax. Pomáhajú trollovia, babráci a agenti

Odoberať
Upozorniť na
3 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Dnes…

KOMENTOVALI STE:

Aktuálne