eReport.sk
Ilustračná snímka. Foto: shutterstock

Zväz automobilového priemyslu a odborníci sa zhodujú: Na elektromobilitu nie sme pripravení!


O elektromobilite sa na svete rozpráva ako o novom a jasnom smerovaní automobilového priemyslu v najbližších desaťročiach. Postupne má byť zvyšovaný pomer áut, ktoré nemajú spaľovacie motory, netankujú benzín a naftu a namiesto tankovania chodia na nabíjačku, kde si dobíjajú elektrinu. Už dnes máme značky, ktoré sa na výrobu takýchto vozidiel sústredia, populárne sú aj hybridné modely áut. Je však známym faktom, že sa elektromobily doposiaľ nestali tovarom pre široké masy, ale skôr vymoženosťou pre najbohatších.

Táto situácia sa síce postupne mení, no ceny a argumenty v prospech elektromobilov stále nedokážu vo veľkom presviedčať ľudí na to, aby sa rozhodli práve pre elektrický pohon. Jedným z najznámejších problémov je dojazd, no existujú aj ďalšie, ktoré sú jasnými prekážkami pri prechode na elektromobilitu. A je napríklad štát ako Slovensko na takúto zmenu vôbec pripravený?

Portál hnonline.sk uverejnil poznatky dvoch motoristov Františka Dvořáka a Romana Švidrnocha, ktorí si na vlastnej koži vyskúšali jazdu na elektromobiloch a porovnali ju s jazdou na klasických autách so spaľovacími motormi. Vo všeobecnosti došli k záveru, že ak chce niekto tento prechod absolvovať bez problémov, v dnešných podmienkach je to nedosiahnuteľné. Elektromobily majú totižto stále výrazne nižší dojazd, čo užívateľa na dlhších cestách núti robiť prestávky na nabíjanie, ktoré môžu trvať až hodinu a pól. V chladnom počasí sa dokonca dojazd znižuje a to nie nezanedbateľne.

Do zimy je elektromobil veľmi ťažko použiteľný

Poznatky motoristov, ktorí sa rozhodli napísať toto porovnanie, boli jasné. Pokiaľ chcete, aby nabíjanie v domácom prostredí prebiehalo bez problémov, ideálne je vlastniť garáž, čo je pre mnohých iste značnou komplikáciou. Ešte horšie to však je, keď sa v zime rozhodnete pohodlie domova opustiť. V zimných mesiacoch sú elektromobily, hlavne pre ľudí, ktorí nie sú veľmi ochotní nadmerne sa prispôsobovať svojmu autu, vyslovene nevhodné. To isté platí aj pokiaľ by si elektromobil chcela kúpiť rodina s deťmi. Počas prestávky na nabíjanie by ste mali auto totižto zaťažovať čo najmenej, čo znamená, že aj kúrenie je počas tohto času rozmarom. Nekúriť je dokonca odporúčané aj na to, aby ste počas jazdy o niečo zvýšili dojazd. „Na to upozorňujú aj sami výrobcovia, že kúrenie je v elektroautách veľký žrút. Áno, keď som šiel ďalej, šoféroval som občas v rukaviciach, vykuroval auto, len keď mi už od zimy zliezali nechty na nohách, a to hlavne pri nabíjaní. Jazdiť v bunde sa nemá, pretože vás bezpečnostný pás dostatočne pevne neprimkne k sedačke, ale keď vám ide para od úst, vidíte svoju bezpečnosť predsa len z trochu iného uhla,“ vyjadrili sa jeden z motoristov.

Na rýchlu jazdu zabudnite

Nikto nehovorí, že musíme porušovať predpisy. No občas sa niekde jednoducho chceme dostať čo najrýchlejšie, napríklad na hrane povolenej rýchlosti. Pokiaľ však chcete dojazd elektromobilu dostať na čo najvyššie čísla, chuť na rýchlu jazdu si jednoznačne nechajte zájsť: „Čo dokonale ukázala moja cesta do Mníchova: sto tridsiatkou som išiel dokopy tak sto kilometrov z tých štyroch stoviek (je to stále po diaľnici, v Nemecku čiastočne bez rýchlostného limitu), ale napríklad od Plzne som sa plazil k nabíjačke na hranici medzi kamiónmi. Ešteže nasnežilo, inak by som bol za blbca. Aj tak som sa došuchtal s energiou na 30 kilometrov, to keby nefungovala vyhliadnutá nabíjačka (a to bol jeden z nabíjacích portov mimo prevádzky).“

Podľa odborníkov nie sme pripravení na úplnú elektromobilitu – Foto: shutterstock

Niekedy sa dokonca vaša nízka rýchlosť pri vysokých potrebách dojazdu môže dostať až na bizarnú úroveň: „Keď som potreboval – hoci s plne nabitým autom – namiesto plánovaných 120 kilometrov za deň nabehať o ďalších 160 viac (na otočku z Prahy do Plzne), bolo z toho celodenné dobrodružstvo a historka do krčmy k pivu. Kamarát si pochvaľoval, že má nový zážitok – tak pomaly šiel do Plzne naposledy pred 50 rokmi na školský výlet,“ tvrdí motorista.

Vykurovanie batérie ďalším problémom

„Ako obrovský žrút energie sa ukázala trakčná baterka auta, ona sa totiž musí pri vyjdení natemperovať, aby pracovala v optimálnom režime. Opäť – pokiaľ nemáte garáž, kde sa auto stále dobíja a predhrieva, ste v zime nahraní. Keď bolo okolo Vianoc mínus šesť, zožrala mi baterka, čo sa po mrazivej noci prebúdzala, na ôsmich kilometroch 45 kilometrov dojazdu (zo 140 padol na 95),“ tvrdí motorista odhaľujúc ďalšie úskalie, s ktorým nový používateľ elektromobilu nemusí rátať a môže ho nepríjemne prekvapiť.

Elektromobil nie je pre široké masy

Záverom tohto porovnania motoristov je, že elektromobil je síce štýlovou záležitosťou, no pre široké masy použiteľný v momentálnej podobe nie je. Ak teda existujú hlasy, ktoré tvrdia, že na elektromobilitu prejdeme do 15 rokov, vývojárov čaká naozaj obrovský kus práce.

Mohlo by vás zaujímať:

  1. Prekračuje vyšetrovateľka zákon?
  2. NAKA opäť zlyhala?
  3. Ťažba ropy, Ropa
  4. tankovanie, ropa, benzín, nafta, phm, benzínka

„Áno, elektromobil je fajn, keď vám kamarát ukazuje, ako skvele štartuje od semaforu a za jazdy si ticho pradie; že si ho zaobstaral hlavne kvôli tomu, aby mohol v centre českého mesta parkovať kdekoľvek a zadarmo, už je trochu postavené na hlavu. Keď vám ho niekto požičia nabité, je to super. Ale „existovať“ s ním, to je jednoducho šialenosť a je tak pre úplne špecifickú miniatúrnu skupinu užívateľov,“ uzavreli motoristi.

Slovensko nie je pripravené

Zväz automobilového priemyslu (ZAP) naviac dnes prostredníctvom tlačovej správy na TASR uvádza, že Slovensko v príprave na elektromobilitu zaostáva. Európska komisia aj napriek tomu pre Slovensko určila záväzky, ktorých naplnenie očakáva. Tie sú obsiahnuté napríklad v akčnom pláne Fit for 55. Tento scenár sa však v tomto momente zdá byť nereálnym.

„Ciele stanovené v týchto dokumentoch sú naozaj ambiciózne a sú pre nás záväzné. Žiaľ, momentálny stav pre nás nie je ani zďaleka uspokojivý. Slovensko zaostáva vo všetkých podstatných kategóriách,“ uviedol prezident ZAP Alexander Matušek.

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Zväz automobilového priemyslu a odborníci sa zhodujú: Na elektromobilitu nie sme pripravení!