Politický komentátor a analytik Eduard Chmelár vyjadril kategorický protest proti činom a vyhláseniam niektorých účastníkov a organizátorov hudobného festivalu Pohoda. O festivale Pohoda je známe, že sa netají náklonnosťou k určitým politickým skupinám a tým vo svojich stanoch a na svojich pódiách aj dáva priestor. Tento rok dokonca organizátori pristúpili k prísľubu budúceho obmedzenia prístupu katolického biskupa Jozefa Haľka na festival, čo mnohých pobúrilo. Chmelár dokonca tvrdí, že mali byť ľudia na kňaza agresívni.
„Agresivita, s akou extrémni centristi v poslednom čase šikanujú ľudí s iným názorom, už prerastá hranice bežnej polemiky a stáva sa nebezpečnou pre udržanie posledných zvyškov demokracie,“ začal svoj dnešný status na sociálnej sieti Chmelár.
Bol jeho kritikom, no aj tak sa ho zastáva
S určitosťou treba pripomenúť, že Chmelár a Haľko rozhodne nie sú z jedného názorového cesta. Možno o to zaujímavejší je fakt, že sa Chmelár Haľka v tejto situácii zastáva. „Musím kategoricky protestovať proti vlne zúrivej nenávisti, ktorej obeťou sa stal biskup Jozef Haľko. Na úvod pripomínam, že som bol jeden z prvých, ktorý mu pod jeho príspevok na sociálnej sieti vyjadrujúci odpor voči bozku homosexuálov v televíznom seriáli, otvorene napísal, že je to mimoriadne nešťastná reakcia, že nechápem tú posadnutosť katolíckej cirkvi sexom a že ma sklamal, pretože som ho považoval za najmodernejšieho slovenského biskupa, s ktorým sa dá viesť zmysluplný dialóg o etických otázkach. Krátko na to sa mi biskup Haľko ozval s tým, že je na dialóg vždy pripravený a ponúkol mi stretnutie. Pri spoločnom obede sme napokon strávili tri hodiny a nebyť pracovných povinností oboch z nás, rozprávali by sme sa aj dlhšie. Vymenili sme si názory na veľké množstvo otázok, mali sme si toho mnoho čo povedať aj preto, že sme tak trochu kolegovia (Jozef Haľko je profesorom cirkevných dejín) a hoci sme zotrvali na svojich pozíciách, bola to veľmi užitočná diskusia,“ pokračuje analytik.
Haľko chodí medzi ľudí často
Chmelár pripomína, že Haľko je človek s pevnými názormi, avšak pripravení diskutovať a to aj na pôde, ktorá nie je zrovna „domáca“: „Biskup Haľko je odvážny muž. Neprihovára sa ľuďom len z kazateľnice, chodí za nimi všade tam, kde neočakáva prívetivé prijatie: rozpráva sa s nimi na železničnej stanici, vo vlaku, v podchode, na trhovisku, na hudobných festivaloch. Je vždy prívetivý, slušný a otvorený dialógu, preto niet najmenšieho dôvodu ho akýmkoľvek spôsobom inzultovať. Napriek tomu čelil na festivale Pohoda takým agresívnym útokom, že to popiera všetko, čo si progresívci o svojej tolerancii myslia.“
Organizátori Pohody si Haľka na festival volali aj v minulosti, avšak to len do toho momentu, kým nevyjadril iný názor. „Zdôrazňujem, že biskup Haľko bol na Pohode tretíkrát. Prvýkrát tam bol v diskusii, v ktorej sa veľmi jednoznačne dištancoval od činnosti ľudáckeho kléru počas Tisovho režimu, čo je v rámci katolíckej cirkvi ešte stále mimoriadne vzácny postoj, ktorý si zaslúži úctu. Tentoraz si otvoril na festivale v provizórnej chatke spovednicu. Normálnou reakciou na takúto možnosť je, že ak ste veriaci a cítite takúto potrebu, tak ju navštívite – ak nie, tak sa jej vyhnete. Nie však pre prívržencov extrémneho stredu. Podľa verzie organizátora festivalu Michala Kaščáka prišla hŕstka zástupcov LGBT komunity za Haľkom, aby slová na ich adresu vysvetlil, a ten mal diskusiu s nimi odmietnuť,“ popísal Chmelár mimo iného aj verziu organizátorov festivalu.
Alkohol robí svoje?
Konflikt mal však podľa Chmelára, ktorý hovoril priamo s Haľkom, prebiehať inak. Ak sa pri tom stali udalosti tak, ako ich Haľko popisuje, protestný hlas by sa mal pravdepodobne dvihnúť aj zo strany cirkvi a je otázne, či by mali organizátori festivalu kňaza trestať, alebo sa mu ospravedlniť za nemiestne správanie účastníkov.
Mohlo by vás zaujímať:
„V noci tam prišla skupina podgurážených mladíkov, rozbíjali fľaše, búchali mu na chatku, omočili mu ju a všetci sa na tom smiali. Zároveň vrieskali, aby vyliezol von, aby odtiaľ vypadol, že tu nemá čo robiť, že sa nemá pchať tam, kde ho nikto nevolá, že ľudia sem neprišli preto, aby počúvali jeho ´žvásty´… Biskup na tieto výzvy nereagoval, a tak mu vyvesili na chatku dúhovú vlajku,“ tvrdí Chmelár.
Ľudia nemajú podľahnúť psychickému nátlaku
Analytik si myslí, že je podobné správanie klasickým prejavom prívržencov progresivizmu, ktorí niekedy svoje myšlienky majú presadzovať naozaj tvrdým spôsobom. Vyzýva však ľudí s iným názorom, aby sa nenechali zastrašiť.
„Chcem vás všetkých požiadať a povzbudiť, aby ste tomuto psychickému nátlaku nepodľahli a nedali sa zastrašiť. Vy, ktorí ste prívržencami opozičných strán, ale aj vy, ktorí nimi nie ste, poďme spolu diskutovať o budúcnosti Slovenska. Poďme spolu polemizovať, škriepiť sa, sporiť sa, pochybovať, ale hovorme spolu ako potomkovia dedičstva, ktoré tu zanechali generácie Štúra a Hurbana, Štefánika a Hodžu, Husáka a Dubčeka, poďme si pripomenúť 150-ročný emancipačný proces, ktorý sa začal zhodou okolností práve 16. júla 1843 dohodou o vytvorení spisovnej slovenčiny a celkom prirodzene sa zavŕšil 1. januára 1993 vznikom nezávislej Slovenskej republiky,“ uzavrel Chmelár.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Chmelár sa zastal biskupa Haľka! Podgurážení mladíci mali močiť na spovednicu a rozbíjať fľaše