V nadchádzajúcom školskom roku 2024/2025 rezort školstva zvýši finančné prostriedky určené na pomoc a podporu deťom a žiakom. Po novom sa však pomoc a podpora bude poskytovať z väčšej časti z prostriedkov štátneho rozpočtu. Zvýšený bude aj počet úväzkov pre podporné profesie.
Školstvo čakajú ďalšie významné zlepšenia
Pomoc bola doteraz financovaná primárne z európskych zdrojov. S prechodom na štátny rozpočet sa zvýši aj počet úväzkov podporných profesií. V školskom roku 2023/2024 pôsobilo v školách na Slovensku 7 498 pedagogických asistentov, 1 357 členov školského podporného tímu a 335 pomocných vychovávateľov, resp. rodičovských asistentov. Od školského roku 2024/2025 bude v školách na Slovensku pôsobiť 9 498 pedagogických asistentov, čo je nárast o dvetisíc úväzkov, 2 892 členov školského podporného tímu, čo je medziročný nárast o 1 535 úväzkov a 1 008 nepedagogických zamestnancov zabezpečujúcich sebaobslužné úkony, čo predstavuje nárast o 673 úväzkov.
Mohlo by vás zaujímať:
Zmeny vo financovaní si vyžadujú nové spôsoby prideľovania pracovných úväzkov pre pedagogických asistentov. Väčšina pracovných úväzkov bude už financovaná zo štátneho rozpočtu, s minimálnym pokrytím 70 % počtu úväzkov financovaných z európskych zdrojov v predchádzajúcom školskom roku. Navyše, školy budú môcť požiadať o dodatočné pracovné úväzky pre pedagogických asistentov zo štátneho rozpočtu prostredníctvom individuálneho zberu požiadaviek v máji 2024, a to prostredníctvom webovej aplikácie na www.vykazy.sk. Rozhodovanie o týchto požiadavkách bude zohľadňovať reálnu potrebu a udržateľnosť pozícií podľa aktuálnej situácie v školách.
„Rozšírené a zvýšené financovanie podporných opatrení pomôže školám zvládať náročné situácie pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so špeciálnymi potrebami a v zlepšovaní duševného zdravia,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker. Tieto opatrenia prispievajú k rozvoju jednotlivca a vytváraniu prostredia, v ktorom sa každé dieťa cíti akceptované, vítané a podporené.
Kľúčová úloha
Pedagogickí asistenti majú kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní individualizácie vzdelávania a celkovej podpory najmä pre žiakov so špeciálnymi potrebami, a to priamo v triede počas vyučovania. Ich práca zahŕňa adaptáciu učebných postupov, poskytovanie podpory pri učení a pomoc pri prekonávaní rôznych prekážok, či už fyzických, psychických alebo emocionálnych.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Drucker: Školstvo čakajú ďalšie významné zlepšenia vo financovaní podporných opatrení pre deti a žiakov