eReport.sk
Foto: shutterstock

Je lepšie piť kávu ráno alebo poobede? Odborníci v tom majú jasno

Káva je jedným z najobľúbenejších nápojov sveta. Niektorí ju pijú na prebratie, iní si ju vychutnávajú. Veľa z nás zájde do kaviarne vychutnať si kvalitné espreso, iným stačí zalievaná alebo instantná. Aký je vlastne vplyv kofeínu na ľudský organizmus? Je lepšie piť kávu ráno alebo poobede?

Tí, ktorí sa spoliehajú na to, že im kofeín umožní sa lepšie sústrediť a odbúrať únavu, dobre poznajú jeho výhody. Káva stimuluje nervovú sústavu a pomáha nám rýchlejšie reagovať, píše magazín HuffPost.

Pretože nič nie je iba čierne a iba biele, aj káva má svoje temné stránky. Po konzumácii sa môžu objaviť aj negatívne vedľajšie účinky ako nesúrodý tok myšlienok, problémy s rečou, svalové zášklby, nevoľnosť, úzkosť a nespavosť.

Nárast energie a pocit bdelosti po konzumácii kávy môže trvať až šesť hodín. Práve preto by si jej konzumenti mali dávať pozor na to, kedy ju pijú.

Podľa odborníkov záleží aj na veku

Ranná káva pomáha naštartovať a zlepšiť výkon predovšetkým u mladších ročníkov. Štúdia z roku 2016, ktorej sa zúčastnili pravidelní konzumenti kávy z pomedzi vysokoškolských študentov, sa zamerala na výkon ľudí.

Vedci skúmali účinky kávy na dobrovoľníkoch pomocou dvoch pamäťových testov, a to o šiestej ráno a o druhej poobede. Zistili, že tí, ktorí vypili kávu pred rannou skúškou, jednoznačne dosiahli lepšie výsledky. U dobrovoľníkov, ktorí si ju dopriali až pred poobednou skúškou, sa výkon nezlepšil.

V dávnejšej štúdii v roku 2002 vedci prišli s tvrdením, že u ľudí starších ako 65 rokov dochádza v čase medzi dopoludním a popoludním k postupnej strate sústredenia a výkonu Káva podaná tridsať minút pred ich pamäťovým testom ale pokles výkonu zastavila.

Všetko záleží na telesnej biológii človeka

Kofeín zväčša začína účinkovať krátko po konzumácii. Kávu by ste teda mali piť tesne pred okamihom, keď chcete byť bdelí.
Ak patríte k tým, ktorí majú bežnú toleranciu na kofeín, mali by u vás účinky kávy pôsobiť jednu až šesť hodín po vypití kávy,“ prezradila odborníčka na výživu Tamar Samues. „Môžete si teda pitie kávy strategicky rozložiť v priebehu dňa na dobu, kedy potrebujete byť najviac výkonní,“ doplnila.

Profesorka medicíny a vedúca oddelenia klinickej výživy na Kalifornskej univerzite Zoping Li upozorňuje, že sa každá bunka v tele správa inak. „Každá bunka má svoje biologické hodiny, takže keď potrebujete kofein, aby ste si prebrali mozok, úplne nutne to neznamená, že rovnako zareaguje aj zbytok tela.“ Reakcie tela na živiny, teda aj kofeín, sú podľa nej u každého človeka individuálne.

Nedá sa teda presne povedať, ktorá denná doba je pre pitie kávy ideálna. Podľa Li by sa mal každý človek vyskúšať piť kávu v rôznu hodinu každý deň a sledovať reakcie svojho tela. Tím zistíte, kedy je pre vás najlepšie piť kávu.

Zdielať / poslať / tlačiť
Odoberať
Upozorniť na
guest
0 Komentáre
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre

Čítajte viac…

Politika

Šport