Politický analytik a komentátor Eduard Chmelár pred piatkovými a sobotnými prezidentskými voľbami v Českej republike poukazuje na spoločné črty a rozdiely politického prostredia v Česku a na Slovensku. Vyslovuje pri tom voči českým voličom jasné varovanie, že cesta, ktorou sa pri voľbe prezidenta vydalo Slovensko, rozhodne nie je správna. Hlavný rozdiel vidí v tom, že na Slovensku bežne vyhrávajú voľby relatívne neznámi kandidáti, zatiaľ čo v Česku to boli vždy osobnosti.
„Hlavný rozdiel medzi doterajšími prezidentmi v Česku a na Slovensku spočíva v tom, že u našich západných susedov sa volili vždy silné osobnosti – akokoľvek ste s nimi mohli nesúhlasiť, v zásade platilo, že čo hlava štátu, to formát. Na Slovensku však boli naopak úspešní nevýrazní kandidáti, ktorí konkurenčným záujmovým skupinám najmenej vadili. Silní hráči (Mečiar, Fico, Radičová) nikdy neuspeli. Podľa tejto logiky by mal teraz v Českej republike zvíťaziť (bez ohľadu na preferencie) Andrej Babiš, lebo ako jediný z kandidátov vie narábať s mocou – takto čítam aj výhrady exprezidenta Václava Klausa k ostatným adeptom na tento úrad. Lenže tentoraz po prvý raz hrozí, že táto rovnica nemusí byť naplnená,“ tvrdí Chmelár pre časopis Argument.
Experimenty „Kiska“ a „Čaputová“
Medzi vážne zlyhania slovenského voličského správania radí Chmelár hlavne exprezidenta Andreja Kisku a súčasnú prezidentku Zuzanu Čaputovú. Faktom je, že z hľadiska politiky boli obidvaja prakticky absolútne neznámi a spopularizovaní výlučne počas prezidentskej kampane. „Andrej Kiska sa stal hlavou štátu ako znudený milionár, ktorý sa zamýšľal, čím ešte nebol, a keď v jeho hlave dozrel nápad, že čo takto stať sa prezidentom republiky, navštívil renomovanú reklamnú agentúru, zložil jej na stôl kufrík s tučným obnosom a predstavil sa,“ tvrdí Chmelár.
Marketingový „výroba“ lídrov je podľa neho dedičstvo farebnej revolúcie. „Odvtedy sa s týmto modelom stretávame čoraz častejšie a jeho posledným úspechom je zvolenie absolútne neznámej Zuzany Čaputovej za prezidentku Slovenskej republiky, ktorej príbeh neohrozenej bojovníčky proti skládke odpadu (prevezenej z jednej obce do druhej) bol tiež poriadne zveličený. V Česku sa tento marketingový plán pokúša napodobniť Danuše Nerudová, ale ako to už v živote býva, originál je len jeden,“ dodal.
Priama voľba prezidenta má alternatívy
Odborník upozorňuje, že špeciálne v Česku ani po výmene parlamentnej voľby prezidenta za priamu voľbu prezidenta neboli rozšírené právomoci prezidentského úradu. Práve v čisto marketingovom poňatí kampane zároveň vidí problém: „Za týchto okolností je priama voľba prezidenta iba nákladným divadlom, čo sa odráža aj na formách volebnej kampane. Buď kandidáti nemajú čo sľubovať, a preto presúvajú ťažisko na čistý marketing a osobné PR uchádzača alebo demagogicky sľubujú niečo, čo je celkom mimo ich kompetencií: ako budú riešiť zdravotníctvo, školstvo alebo bojovať proti chudobe a podobné nezmysly.“
Za alternatívy priamej voľby považuje voľbu parlamentnú, ponechanie priamej voľby ale s rozšírenými právomocami prezidenta, alebo úplné zrušenie prezidentského úradu. „Ani dnes nemajú všetky republiky na čele prezidenta. Jeho ceremoniálne právomoci je možné preniesť na vedenie parlamentu. Domnievam sa však, že k našej stredoeurópskej tradícii prezident patrí, ľudia si na tento úrad zvykli, majú k nemu prirodzenú, pomerne vysokú úctu, preto by som navrhoval hľadať riešenie skôr v rámci prvých dvoch možností,“ konštatuje.
Niektoré podstatné právomoci sú opomínané
Medzi podstatné právomoci, ktoré boli v českej aj slovenskej debate takmer opomenuté, radí Chmelár napríklad právomoc prezidenta ratifikovať medzinárodné zmluvy. Práve v tejto otázke však mala Čaputová pri obrannej dohode s USA veľké slovo. A takéto momenty sú vraj dôvodom, prečo záujmové skupiny finančne vstupujú do volebných kampaní.
Mohlo by vás zaujímať:
„Preto mali určité kruhy taký eminentný záujem, aby sa dostala na čelo Slovenska práve Zuzana Čaputová. A o to isté sa dnes hrá aj v Česku. Som znepokojený, ale nie prekvapený, že toto nie je téma prezidentskej kampane u našich západných susedov. Českým voličom, ktorí si neželajú, aby zmyslom nášho historického zápasu, kedy sme vyhnali z nášho územia sovietske vojská, bolo, aby sa k nim nasťahovali iné cudzie vojská – odporúčam, aby stanoviská jednotlivých kandidátov k tejto problematike starostlivo sledovali. Veď jediným, kto sa voči tejto téme jasne vyhraňuje, kto sa vyslovuje za mier a odmieta cudzie vojská, je Jaroslav Bašta,“ uviedol Chmelár.
Čechom na záver poslal posolstvo, ktoré by ich podľa neho malo viesť v ich voľbe tak, aby bola čo najsprávnejšia: „Prvé kolo je na to, aby ste si vybrali slobodne a hlasovali za toho, kto je vášmu videniu sveta najbližší. Taktika príde na rad až v druhom kole. Veľa šťastia, Česko, želám vám len to, ´ať mír dál zůstává s touto krajinou´“.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Chmelár varuje Čechov pred zlou voľbou: Kiska bol znudený milionár, Čaputová len premiestnila skládku!