Zložité prípady. Tie nerieši len naša justícia, ale i ombudsman- verejný ochranca práv. V súčasnosti je ním JUDr. Róbert Dobrovodský, PhD., LL.M. Hovorila som sním o tom, prečo je jeho úrad dôležitý, čo všetko obnáša jeho pracovná náplň, ktorú môžeme bez okolkov nazvať poslaním. Keďže téma ochrany práv je veľmi rozsiahla, náš spoločný rozhovor vám prinesieme v dvoch častiach. Lebo sú témy, kde je každé slovo dôležité. A osobne verím, že niektorým našim čitateľom, ktorí sa možno práve teraz pasujú s ťažkou životnou situáciou, môžu pomôcť.
Mohlo by vás zaujímať
Prvé dni v úrade
Pán doktor verejným ochrancom práv ste už takmer rok. Aké podnety od občanov najčastejšie riešite?
Dovoľte mi začať trochu obšírnejšie. Za verejného ochrancu práv ma zvolila Národná rada Slovenskej republiky dňa 09.11.2022. Funkcie som sa ujal zložením sľubu do rúk predsedu Národnej rady 01.12.2022.
Post verejného ochrancu práv sa teda podarilo opätovne obsadiť až po ôsmich mesiacoch, keďže funkčné obdobie predchádzajúcej verejnej ochrankyne práv skončilo v marci 2022.
V čase nástupu do funkcie ma čakalo na stole zanalyzovaných viac ako 620 podnetov určených na posúdenie a záverečné schválenie.
Prvé dni v úrade boli spojené s nastavovaním pravidiel a postupov tak, aby bolo možné v čo najkratšom čase zabezpečiť účinnú pomoc všetkým podávateľom, ktorí sa obrátili na verejného ochrancu práv.
V týchto prípadoch môže verejný ochranca práv podávateľom efektívne pomôcť v riešení ich životných situácií. Všetky takéto podnety sa mi podarilo do konca roka 2022 vyriešiť.
Obrovský počet podnetov
Za rok 2022 sme, spolu s mojou predchodkyňou pani Máriou Patakovou, konštatovali porušenie základných práv a slobôd podávateľov zo strany orgánov verejnej správy a orgánov verejnej moci v 103 podnetoch.
V niektorých podnetoch došlo k porušeniu základných práv viacerých osôb, prípadne išlo o porušenie viacerých základných práv.
Súhrnne je možné počet porušení základných práv v roku 2022 ustáliť na počte 144. Celkovo sa v roku 2022 obrátili na verejného ochrancu práv podávatelia s 873 podnetmi.
Okruh podaní
Ako vidno z číselných údajov, podnetov je veľa. A teraz priamo k vašej otázke. Podnety, ktoré rieši Úrad verejného ochrancu práv sa týkajú širokej škály základných práv a slobôd.
Medzi podnetmi sa často vyskytujú podnety osôb, ktoré sa domáhajú svojich sociálnych práv ako je právo na dôchodok, právo na dávky v hmotnej núdzi, či na inú formu sociálnej podpory.
Vyšší počet podnetov, podľa môjho názoru, súvisí s dobou, v ktorej žijeme. Tá je podmienená znížením životnej úrovne značnej časti obyvateľstva.
Preto od začiatku svojho pôsobenia vo funkcii verejného ochrancu práv upozorňujem na nevyhnutnosť poskytnutia rýchlej, účinnej a adresnej pomoci najzraniteľnejším skupinám obyvateľstva.
V inom prípade bola vdova bez vdovského dôchodku štyri mesiace. Alebo som riešil prípad, keď sa Sociálna poisťovňa prostredníctvom posudkového lekára „dohodla“ na dni určenia začiatku invalidity s psychicky chorým žiadateľom.
A to tak, že deň začiatku invalidity bol z pohľadu výšky dôchodku nevýhodný pre samotného žiadateľa.
Potrebné zmeny
Takéto veci považujem za zlé. Najmä v čase inflácie a zhoršujúcej sa sociálnej situácie obyvateľov je dôležité, aby Sociálna poisťovňa venovala pozornosť včasnému rozhodovaniu o dôchodkových dávkach.
Generálneho riaditeľa Sociálnej poisťovne som na daný stav opakovane upozorňoval. So zisteniami som sa hneď obrátil aj na vtedajšiu ministerku práce, sociálnych vecí a rodiny SR pani Soňu Gaborčákovú.
Aká bola odpoveď?
Po pár dňoch ma prijala vtedajšia ministerka Soňa Gáborčáková spolu so štátnym tajomníkom Jurajom Káčerom. Prebrali sme moje konkrétne zistenia a spoločne sme hľadali možnosti, ktoré by ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, ako aj vláda Slovenskej republiky mohli uskutočniť bez legislatívnych zásahov.
Následne som sa stretol aj s pánom generálnym riaditeľom Sociálnej poisťovne. Na stretnutí som apeloval na potrebu dodržiavania zákonných časových lehôt pri uznávaní starobných i invalidných dôchodkov.
Vedenie Sociálnej poisťovne ma oboznámilo s viacerými opatreniami na zvýšenie informovanosti občanov. Napríklad s novou službou s názvom Príprava na dôchodok. Ktorá už dnes je súčasťou rozšírených funkcionalít Elektronického účtu poistenca.
Rozsah právomocí
Môžete čitateľom objasniť, aké sú vlastne vaše právomoci v zmysle pomoci ľuďom?
Ak sa výsledkom vybavenia podnetu preukáže porušenie základných práv a slobôd, oznámim výsledky vybavenia podnetu spolu s návrhom opatrení orgánu verejnej moci, proti ktorého postupu, rozhodovaniu alebo nečinnosti, podnet smeruje.
Ak nesúhlasím so stanoviskom orgánu verejnej moci, alebo ak prijaté opatrenia považujem za nedostatočné, vyrozumiem o tom orgán nadriadený orgánu verejnej moci, proti ktorému podnet smeruje.
V prípade, že takého orgánu niet, vyrozumiem vládu Slovenskej republiky. V praxi navrhujem rôzne opatrenia, závisia od povahy porušenia práva.
Zložité prípady
Napríklad v prípade, v ktorom odňatím prídavku na deti podávateľovi došlo k porušeniu základného práva podávateľa podľa čl. 41 ods. 5 Ústavy SR, som dotknuté orgány požiadal o prijatie opatrení smerujúcich k preskúmaniu zákonnosti rozhodnutia o odňatí prídavku na deti.
Alebo v prípade, keď som konštatoval, že postupom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny bolo porušené základné právo maloletého na osobitnú ochranu podľa čl. 41 ods. 1 Ústavy SR som navrhol, aby úrad práce vykonal opatrenia, ktoré povedú k zamedzeniu vzniku obdobnej situácie pri asistovanom styku otca s maloletým.
Inej obci navrhol, aby v mene príbuznej podávateľky podnetu podala žiadosť o invalidný dôchodok. A aby v konaní o priznanie invalidného dôchodku poskytla Sociálnej poisťovni všetku nevyhnutnú súčinnosť.
V prípade porušenia základného práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov som predsedu súdu požiadal, aby (ako preventívne opatrenie) vykonal pohovor s vyššími súdnymi úradníkmi.
A taktiež i s ostatnými zamestnancami exekučného oddelenia, s cieľom predchádzať nežiaducim situáciám do budúcnosti.
Útoky
S výkonom verejnej funkcie často prichádzajú aj útoky. Sama som zaznamenala aj niektoré nasmerované voči vašej osobe a nebolo to práve „milé čítanie.“ Ako to prežívate vy?
Nie je to príjemné. Ale na druhej strane to nepovažujem za vecnú kritiku. A preto sa tým hlbšie nezaoberám. Zaoberal by som sa tým vtedy, ak by mi niekto vyčítal vecne moju činnosť pri výkone funkcie verejného ochrancu práv.
Zložité prípady sa stávajú ešte zložitejšími, keď sa týkajú ochrany práv maloletých. Práve o tom bude druhá časť s verejným ochrancom práv, doktorom Dobrovodským, ktorú vám prinieseme v najbližších dňoch.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Ombudsman Dobrovodský pre eReport: Pribúdajú podnety, ktoré potvrdzujú, že mnoho obyvateľov Slovenska žije v biede!