Rusko plánuje do roku 2035 strojnásobiť export LNG. Už v roku 2024 dosiahli dodávky LNG rekordnú úroveň, pričom hlavnými odberateľmi boli európske krajiny. Aj napriek volaniu po zákaze týchto dodávok zostáva LNG z Ruska kľúčovým zdrojom pre Európu.
Aj napriek uzavretiu dodávok plynu cez Ukrajinu môže Rusko naďalej exportovať plyn do Európy. A to napríklad prostredníctvom dodávok LNG po mori. Vzhľadom na zosilňujúce sankcie zo strany západných štátov však tak robí aj prostredníctvom tzv. „tieňovej flotily“ lodí, ktoré sú registrované u neruských firiem alebo plávajú pod cudzími vlajkami. Ďalšie dodávky plynu môže Rusko exportovať aj do Číny cez plynovod Sila Sibíri alebo do Európy cez TurkStream. EÚ v decembri schválila ďalšie sankcie proti ruským lodiam, ktoré podľa Európskej komisie obchádzajú sankcie. Informuje Bloomberg.
Stratégia Ruska
Západné krajiny už dlho sankcionujú terminál Arctic LNG 2, prostredníctvom ktorého chcelo Rusko posielať skvapalnený plyn cez Severné more. Pôvodne mal byť celý projekt hotový v roku 2026. Kvôli západným sankciám na dôležité technológie však nie je jasné, kedy bude dokončený a export plynu sa na jeseň minulého roku cez tento terminál takmer zastavil. V súčasnosti však niekoľko médií informuje, že v Baltskom a Stredozemnom mori sú lode, ktoré prepravujú LNG z tohto terminálu aj napriek sankciám.
EÚ už v roku 2022 zaviedla sankcie a cenový strop na ruskú ropu a zakázala poistenie ruských lodí, ktoré prepravujú ropu za vyššiu cenu. Keďže väčšina poisťovní špecializujúcich sa na námorný trh sídli v Európe, sankcie boli vymáhateľné. V súvislosti so sankciami začalo Rusko k preprave ropy využívať staršie lode tretích strán, ktoré oficiálne patria firmám vzniknutým napríklad v Spojených arabských emirátoch a plávajú napríklad pod vlajkou ostrovného štátu Palau. V reakcii na mnoho nových registrácií tento štát dočasne pozastavil registráciu lodí. Lode tiež nepoužívajú GPS a iné komunikačné prostriedky, ktoré sú štandardne povinné.
Podľa Bloombergu teraz Rusko túto stratégiu aplikuje aj na lode prepravujúce LNG. Niektoré médiá uvádzajú, že v posledných mesiacoch Rusko premenovalo niekoľko svojich LNG lodí a zmenilo im registráciu. Asya Energy (bývalá Trader IV, postavená v roku 2002) bola premenovaná na East Energy. Premenovanie nasleduje po premenovaní lode Nova Energy (bývalá New Energy, postavená v roku 2007), čo je jej druhá zmena od doby, keď plávala ako Neo Energy. Tretia premenovaná loď je Pioneer (bývalá Pioneer Spirit).
Ďalšia expanzia
Zatiaľ čo po celom svete je okolo 7500 tankerov, lodí prepravujúcich LNG je menej ako desatina. Rusko však nevyužíva len staršie lode, ale do expanzie svojej flotily mohutne investuje. Na konci minulého roka oznámilo zahájenie plavebných testov lode pre LNG, ktorú postavila prvýkrát ruská lodenica. Rusko si tak pripravuje pozíciu pre expanziu na trhu s LNG.
Rusko totiž stále môže exportovať LNG cez terminál Yamal, v ktorom vlastní 50 % ruský Novatek, 20 % čínska CNPC, čínsky fond Hodvábnej cesty vlastní 9 % a francúzsky Total 20 %. Štáty EÚ sa totiž zatiaľ nedohodli na sankciách proti LNG. Na rozdiel od USA (zákaz dovozu ruského LNG od roku 2022) a Veľkej Británie (zákaz od roku 2023) ruské LNG stále môže do štátov EÚ prúdiť, ak nedôjde k reexportu z neeurópskych krajín. Väčšina európskych sankcií doteraz smerovala na technológie potrebné na produkciu LNG.
EÚ tiež v rámci svojich sankčných balíčkov sankcionovala množstvo lodí prepravujúcich ruskú ropu. Ale napríklad prvá loď prepravujúca LNG z terminálu Yamal Christophe de Margerie bola súčasťou až 15. balíčku európskych sankcií, ktorý bol schválený v decembri 2024. V súčasnosti sa európske sankcie vzťahujú na 79 ropných tankerov, ktoré EÚ považuje za ruské a majú zákaz vplávať do európskych prístavov.
Rekordný dovoz
Na dovoz LNG sa sankcie však nevzťahujú a v roku 2024 došlo k rekordnému dovozu LNG do EÚ z Ruska. Tento rok ruský LNG tvoril 20 % celkových dovozov LNG do EÚ, oproti 15 % v minulom roku. Analytici uvádzajú, že významnú rolu hrajú spotové kontrakty, ktoré umožňujú nákup LNG za nižšie ceny. Navyše z terminálu Yamal je LNG dodávaný do Európy za výrazne nižšie ceny ako LNG z USA, čo motivuje niektorých obchodníkov k nákupom.
Francúzsko a Belgicko sa stali hlavnými vstupnými bodmi pre ruský LNG do Európy. Francúzske terminály, najmä v Dunkirku, zaznamenali takmer dvojnásobný nárast objemu z Ruska oproti roku 2023. Belgicko zostáva kľúčovým miestom pre prekládku LNG z ruských tankerov na bežné lode v prístave Zeebrugge. A jeho bezpečné prúdenie do Európy.
V EÚ by mal od marca 2025 vstúpiť do platnosti zákaz prekládky ruského LNG určeného pre krajiny mimo EÚ, ktorý bol súčasťou už 14. balíčka európskych sankcií.
Rusko plánuje do roku 2035 strojnásobiť export LNG na 100 miliónov ton ročne oproti minuloročným 33 miliónom ton. Už v roku 2024 dosiahli dodávky LNG rekordnú úroveň, pričom hlavnými odberateľmi boli európske krajiny, predovšetkým z projektu Yamal LNG vedeného spoločnosťou Novatek. Aj napriek volaniu po zákaze týchto dodávok zostáva LNG z Ruska kľúčovým zdrojom pre Európu.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Rusko v roku 2024 doviezlo do EÚ rekordné množstvo skvapalneného plynu, je oveľa lacnejší ako z USA