eReport.sk
Na snímke zľava predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba. Foto: tasr

Budúcnosť dopravy v Bratislavskom kraji: Dokážu električky pomôcť menej znečisťovať ovzdušie?


Kolóny, znečistené ovzdušie, prach, hluk. Taká je každodenná dopravná realita v Bratislavskom kraji. Príčinou je najmä vysoký podiel individuálnej automobilovej dopravy. Bratislavský samosprávny kraj (BSK) vidí riešenie v koľajovej doprave a výstavbe prestupných terminálov.

„Podiel individuálnej automobilovej dopravy v kraji je 73 percent, kým verejná osobná a nemotorová doprava tvorí len 27 percent. Keďže Bratislava predstavuje kľúčový dopravný uzol, vytvára sa veľký tlak na existujúcu infraštruktúru vo vzťahu k toku tovarov a služieb nielen pre potreby kraja, ale aj celého Slovenska.,“ vysvetľuje predseda BSK Juraj Droba.

Doprava najviac znečisťuje ovzdušie

Doprava je jedným z najvýznamnejších zdrojov znečistenia ovzdušia, nielen vo vzťahu k produkcii emisií, ale aj ako zdroj prašnosti a hlučnosti, pričom viac ako 60 % vyprodukovaných emisií v rámci dopravy pripadá na automobilovú dopravu. Emisie z automobilovej dopravy  v Bratislavskom kraji predstavujú takmer 40 % z celkového počtu emisií tvorených automobilovou dopravou v celej SR. V kraji chýbajú aj obchvaty menších miest a obcí, ktoré by boli napojené na TEN-T koridory. Najfrekventovanejšie úseky ciest II. a III. triedy dosahujú intenzitu častí D1 diaľnice v Žilinskom, Prešovskom a Košickom kraji. Denne tadiaľto prejde až 25 000 áut.

Podľa kraja je budúcnosť presedlanie z automobilov na koľajovú dopravu – Foto: tasr

86% sú najvyťaženejšie úseky v BSK kraji

Kapacita najvyťaženejších železničných úsekov v kraji (Bratislava Nové Mesto – Bratislava Hlavná stanica,  Bratislava Hlavná stanica – Kúty a Bratislava  Vajnory – Galanta) je saturovaná na viac ako 86 %. Nízka atraktivita verejnej osobnej dopravy spôsobená najmä chýbajúcou infraštruktúrou a slabým prepojením jednotlivých druhov dopravy. Chýbajú aj mestské cyklotrasy, po ktorých by mohli obyvatelia cestovať bezpečne do práce či do školy.

Bude vás zaujímať:

„Riešením je jednoznačne podpora koľajovej dopravy. Vlaky a električky nestoja v zápchach, sú preto efektívnejšie a cestujúci nemusia hľadať miesto na parkovanie. O  trvalej udržateľnosti nehovoriac. Kľúčovými opatreniami v kraji sú modernizácia a skapacitnenie železničnej a električkovej dopravy vrátane vybudovania prestupných terminálov,“ uviedla Barbora Lukáčová,

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Budúcnosť dopravy v Bratislavskom kraji: Dokážu električky pomôcť menej znečisťovať ovzdušie?