eReport.sk
Zaujímavé výsledky! Transparency International sa zaoberala nákladmi na predvolebnú kampaň v parlamentných voľbách v tomto roku.
Igora Matoviča a jeho parlamentných poslancov z OĽaNO (Slovensko) nazval Blaha nemilosrdne magori a prachsprostí teroristi! Foto: tasr

Transparency International: Najvyššie náklady na predkampaň mali PS, SaS a Demokrati


Zaujímavé výsledky! Transparency International Slovensko sa zaoberala nákladmi na predvolebnú kampaň v parlamentných voľbách v tomto roku. Mimovládna organizácia informuje, že strany priznávali na prvú fázu prekvapivo málo výdavkov. Zaujímavosťou je, že OĽaNo priznalo na predkampaň 24 krát viac ako Hlas!

Related Posts

  1. Na kombosnímke zľava Roman Michelko a Igor Matovič.
  2. Richard Sulík

Celkovo sa podľa Transparency International táto predvolebná kampaň ukazuje ako najdrahšia v histórii.  

„Keď sme v deň oficiálneho štartu volebnej kampane, ktorý pripadal na 9. júna, spočítali zverejnené výdavky strán na dovtedajšie presviedčanie voličov, transparentné účty ukazovali 1,85 milióna eur. Bolo to prekvapivo málo, keďže dátum volieb bol známy už od januára a viaceré strany spustili kampane s veľkým predstihom. Skutočné náklady na predkampaň boli oveľa vyššie, písali sme vtedy. Väčšina strán totiž do júna transparentné účty nepoužívala vôbec, alebo na nich mala len minimálne pohyby. Verejnú kontrolu výdavkov tak umožnili až od ostrej fázy kampane,“ uvádza ako prvú informáciu mimovládna organizácia.

Graf Transparency International. Zdroj: FB stránka TI

Zaujímavé výsledky

Transparency International informuje, že realita sa ukazuje až teraz, zo záverečných volebných správ. „Strany v nich uviedli náklady na predkampaň dovedna za 4,15 milióna eur. Až 2,3 milióna eur z tejto sumy tak vynaložili na kampaň mimo akéhokoľvek dohľadu verejnosti. Keďže tieto výdavky strany nemusia v správach podrobne rozpisovať, neexistuje istota, že ide naozaj o komplet výdavky a že niektoré strany neprekročili zákonné limity,“ informuje mimovládka.

„Prekvapivo pôsobí už len porovnanie s rokom 2020, kedy strany na predkampane oficiálne priznali 3,8 milióna eur. V aktuálnych nákladoch 4,15 milióna eur na predkampane je totiž zarátaných aj 900-tisíc za bilbordy OĽaNO, ktoré si hnutie objednalo vopred na celú kampaň. Ak by sme z tejto sumy odpočítali náklady na bilbordy OĽaNO z ostrej fáze kampane, strany by tak dovedna na predkampaň aj napriek inflácii minuli citeľne menej ako v roku 2020,“ píše Transparency International vo svojej správe.

Organizácia by si želala, aby sa zmenila legislatíva, tak aby sa ukotvila povinnosť transparentného účtu už aj pre predkampane. Fungujúce strany by mali mať pre tento účel permanentné účty.

Kto minul najviac?

Následne sa už mimovládka presúva k reálnym číslam. „Podľa záverečných správ priznali najvyššie náklady na predkampaň Progresívne Slovensko, SaS a Demokrati. Všetky tieto strany používali transparentné účty už aj pred júnom a ich výdavky sa tak dajú kontrolovať.

Na štvrtom mieste s výdavkami na predkampaň za 458-tisíc je Smer, ktorý si síce transparentný účet založil tiež už v marci,“ informuje Transparency International

„Celkovo výdavky strán na presviedčanie voličov dosiahli podľa záverečných správ 26,93 milióna eur, čo je 14-percentný nárast oproti parlamentným voľbám 2020 (23,64 mil. eur),“ dodávajú.

Z podrobnejšej správy mimovládky, ktorá kontroluje transparentnosť vyplýva, že celkovo minul na kampaň najviac SMER-SSD, potom Hlas a na treťom mieste sa umiestnilo Progresívne Slovensko. Hneď za nimi sa už vo výške sumy nachádza strana Igora Matoviča.  

Zdroj: Transparency International

KOMENTÁRE ČLÁNKU :

Transparency International: Najvyššie náklady na predkampaň mali PS, SaS a Demokrati

Odoberať
Upozorniť na
5 Komentáre
Najnovšie
Najstaršie Najviac hlasovaných
Vložená spätná väzba pre všetky komentáre
Zobraziť všetky komentáre