Vypnúť je ľahké horšie je zohnať náhradu. Politická snaha odstrihnúť Rusko od obchodu s európskymi krajinami už od začiatku naráža na značné komplikácie. Buď na tieto až nepochopiteľne tvrdé tlaky vládnych a európskych politikov dopláca spotrebiteľ, alebo firmy a podnikatelia. Svoje by o tom vedela hovoriť aj spoločnosť Slovnaft, ktorá by pre úplne odstrihnutie sa od ruskej ropy musela investovať minimálne stovky miliónov eur do nových technológii.
Mohlo by vás zaujímať
Každý náklad Slovnaftu sa pri tom s veľkou pravdepodobnosťou prejaví v cenách nafty a benzínu. Negatívnejšie hlasy naviac tvrdia, že cena pohonných hmôt by pre politické tlaky tento rok mohla prekročiť hranicu dvoch eur za liter.
„Z Ruska sa do Európy bežne dovážalo 150 miliónov ton ropy ročne, čo je zhruba štvrtina európskej spotreby. Teraz to kleslo na 80 až 90 miliónov ton. Slovnaft dováža z Ruska päť a pol milióna ton ročne, čiže zlomok z toho, čo dovážajú iné krajiny. S Ruskom obchodujú aj ostatní. Nemôžeme zo dňa na deň vypnúť obchod s Ruskom, ktorý trvá desaťročia. Od ruskej ropy sa nedá tak rýchlo odstrihnúť. Zatiaľ nemáme iného spoľahlivého dodávateľa,“ povedal pre denník SME šéf Slovnaftu Marek Senkovič.
Dodávky z nedemokratických krajín?
Zástancovia úplného odstrihnutia sa od ruskej ropy argumentujú, že Slovensko má alternatívne možnosti dodávok. V prípade ropy by to však s najväčšou pravdepodobnosťou museli byť dodávky z arabského sveta. Ten však, ako iste každý z politikov vie, taktiež nie je zrovna demokratický.
„OPEC zatiaľ len sľubuje, že možno zvýši ťažbu ropy. Navyše, tieto krajiny tiež nie sú demokratické. Odmietam obvinenia, že Slovnaft je spolupáchateľ. Rovnakou logikou by sme potom mohli označiť aj iných európskych, či amerických odberateľov, ktorí z Ruska naďalej dovážajú železnú rudu, urán, diamanty, hnojivá či skvapalnený plyn,“ pokračuje Senkovič.
Vypnúť je ľahké, horšie je zohnať náhradu
Vláda sa počas uplynulého roka rozhodla bojovať s ruskou ropou naozaj tvrdo. Nie sú to však vládni politici, kto musí následne hľadať praktické riešenia následkov ich od zeleného stola vymyslených opatrení. V zdaňovaní ziskov z ruskej ropy vláda dokonca absolútne prestrelila očakávania a odporúčania EÚ. Namiesto odporúčaného tretinového odvodu zaviedla odvod vo výške až 55 %.
„Chápeme, že so ziskami sa treba podeliť. Nemáme problém časť zo ziskov vrátiť späť štátu, a teda aj domácnostiam. Ale 33-percentný odvod, ktorý navrhuje EÚ, sa nám zdá primeraný,“ tvrdí Senkovič.
Zvláštne opatrenia vlády
Ten zároveň čiastočne ukľudnil občanov, že aj napriek rôznym komplikáciám nepredpokladá výrazné zvyšovanie cien pohonných hmôt. Zároveň však prízvukuje, že ho ani nevylučuje.
„Určite neočakávam cenový armagedon. Problém vidím skôr v tom, či bude palív dosť. Ak príde ekonomická recesia, spotreba palív výrazne klesne a ceny pôjdu nadol. Na druhej strane, máme sankcie, nevieme, aká bude tuhá zima, či bude dosť plynu, či bude dopyt po dieslových agregátoch, ktoré by nahrádzali plyn. Nevieme tiež, či Rusko presmeruje všetok vývoz do Ázie. Ak by to zvládlo, India a Čína prestanú odoberať ropu a plyn od arabských štátov, takže by mali mať dosť surovín pre Európu. Pri tomto scenári by nafta nestála dve eurá za liter. Ale vylúčiť to nemôžem, lebo dnes je možné všetko. Neistých premenných je veľa,“ dodal.
Tankery a ich úskalia
Pokiaľ ide o environmentálne záťaže a iné komplikácie, tie budú pri dovážaní ropy v roku 2023 a v nasledujúcich rokoch s určitosťou vyššie. Senkovič priznáva, že ak chceme odstrihnúť Rusko, tak to bez niekoľkých tankerov ročne určite nepôjde.
Tie však oproti bežným ropovodom predstavujú nevídanú environmentálnu záťaž. Je otázne, že kedy sa stal boj proti Rusku pre liberálny svet podstatnejším, ako predchádzanie ekologickým katastrofám.
„V novembri sme absolvovali nákup neruskej ropy a jej dovoz cez ropovody z Chorvátska a Maďarska až do Bratislavy. Spracovávali sme ju menej ako týždeň a stálo nás to o pätnásť miliónov eur viac, ako keby sme spracovávali tradičnú ruskú ropu. Vzhľadom na prijaté sankcie (od decembra – pozn. red.) budeme nútení dovážať dva tankery mesačne a o rok to budú štyri až päť tankerov mesačne. To všetko za predpokladu, že Družba bude fungovať a časť ropy budeme môcť naďalej dovážať z Ruska,“ dodal Senkovič.
Zdroj: SME
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Šéf Slovnaftu Senkovič: Nemôžeme zo dňa na deň vypnúť obchod s Ruskom, ktorý trvá desaťročia!