Tento mesiac mala verejnosť možnosť oboznámiť sa s návrhom všeobecne záväzného nariadenia o parkovacej politike mesta a predkladať k nemu pripomienky. Jeho definitívnu podobu určí zastupiteľstvo na zasadnutí v utorok 30. apríla.
Zníženie počtu zón
Po novom má byť v Trnave iba 13 zón: V centre A, ďalej v doterajšom režime v rôznych častiach mesta zóna B, pri poliklinike C, na Kollárovej D1 a pri Okresnom úrade D2. Ostatné zóny budú prečíslované podľa lokalít s hromadnou a individuálnou bytovou výstavbou: R1 – Linčianska, R2 – Družba (vrátane Podjavorinskej), R3 – sídliská ČSM, Vodáreň, Na hlinách a Zátvor (od Hajdóczyho po Jánošíkovu a Špačinskú cestu po Námestie Slovenského učeného tovarišstva), R4 – Hospodárska a A. Kubinu, R5 – Prednádražie (medzi ulicami J. Bottu, Staničná, B. Smetanu, Čajkovského a Šafárikova). Na Špíglsále bude zóna H1 a vo Vozovke H2. Ulice a námestia, ktoré nie sú začlenené do niektorej z týchto zón, tvoria neplatenú zónu N.
Zóny D, H, R pre ostatných rezidentov do hodiny zadarmo?
Podľa návrhu by mali mať rezidenti ktorejkoľvek zóny možnosť parkovať raz denne v zónach D, H a R najviac 60 po sebe nasledujúcich minút bez nutnosti použiť webovú aplikáciu alebo iný nástroj na registráciu počiatočného času parkovania. Doteraz bola takáto možnosť do 30 minút s podmienkou použitia webovej aplikácie.
Takýto návrh čiastočne korešponduje s požiadavkou, obsiahnutou v poslednej otázke januárového referenda o možnosti parkovania rezidentov v ďalších zónach. Ak by ste však na rovnaké miesto išli počas dňa s odstupom hodiny viackrát, už ste povinný zaplatiť. V porovnaní s doterajším stavom je to zlepšenie. Avšak navrhovateľ mohol preukázať ústretovosť voči obyvateľom mesta aj poskytnutím tejto možnosti v rámci zóny A, či väčším časovým intervalom.
Čiastočná úspora kreditov pre návštevy počas dní voľna
Najvýraznejšiu úsporu oproti súčasnému stavu môžete po schválení návrhu získať na kredite pre návštevy v dňoch pracovného pokoja. Odrátajú sa z neho za deň iba dve hodiny. Pri kratších návštevách je však efekt minimálny. Očakávania nespoplatneného parkovania návštev počas víkendov sa teda nenaplnili, hoci časť parkovacích miest na sídliskách vtedy býva voľná pre rôzne voľnočasové aktivity domácich obyvateľov.
Pri poliklinike bezplatne už od 16. h
Z pohľadu cezpoľných návštevníkov centra mesta je najpozitívnejšou navrhovanou zmenou skrátenie popoludňajšieho spoplatneného času parkovania v zóne C do 16.00. Večernému životu v centre by nepochybne pomohol podobný postup aj v prípade zóny A. Tú dávnejšie spoplatňovali iba do 18.00 a cez víkendy sa v nej parkovalo bezplatne. Dnes vo večerných časoch vidíme v centre množstvo voľných parkovacích miest. Cieľom efektívnej parkovacej politiky by však okrem regulácie dopravy malo byť aj využitie vybudovaných parkovacích kapacít. V navrhovanej podobe bude parkovacia politika v Trnave naďalej prioritne dôležitým zdrojom rozpočtu mesta.
Nedostatok miest
Tento mesiac zaviedlo mesto rezidenčné parkovanie aj Na hlinách. Toto sídlisko sa dlhodobo borí s nedostatkom parkovacích miest a situáciu sa zjavne v dohľadnom čase nepodarí vyriešiť. Nemalá časť jeho obyvateľov nemá trvalý pobyt v Trnave a zrejme ani nemá dôvod to meniť. Zaplatiť 800 eur za ročnú kartu bez toho, aby mali k dispozícii parkovacie miesto, je pre nich celkom logicky neefektívne. Preto využívajú možnosti bezplatného parkovania pri neďalekých obchodných reťazcoch. Výrazne tým zredukovali možnosť parkovania pre zákazníkov počas ich nákupov. Keďže obchody nechcú prísť o zisky, v blízkej dobe môžeme očakávať riešenie, na ktorého základe si budú musieť tieto vozidlá nájsť iné nespoplatnené miesto. Je úplne jasné, kde ho budú hľadať.
Neplatená zóna N
Pri podrobnom štúdiu zoznamu ulíc v rámci jednotlivých zón zistíme, že zóna R3 zahŕňa aj ulice s rodinnými domami v tesnej blízkosti sídlisk. Je to logické, inak by ich priestor využívali tí, ktorí nechcú parkovať v spoplatnenej zóne. Preto je veľmi pravdepodobné, že časom do týchto zón pribudnú aj ďalšie ulice, ak by ich obyvatelia neboli obmedzovaní parkovaním cudzích vozidiel. Riešením tejto situácie je budovanie záchytných parkovísk a parkovacích domov, ktoré treba chápať ako benefit vlastným obyvateľom. Stačí na to použiť zdroje, ktoré sa v mestskom rozpočte generujú z poplatkov za parkovanie. Vlani to bolo vyše 2,7 mil. eur.
Odkedy?
Termín účinnosti VZN určia po vyhodnotení časového rámca, potrebného na zavedenie navrhovaných zmien. Neobsahoval ho zverejnený návrh a nevzišiel ani z rokovania mestskej rady.
Napriek mnohým pozitívam by návrh mohol byť ešte ústretovejší k verejnosti, napríklad v prípade vlastníkov nehnuteľností, ktorí v Trnave nemajú trvalý pobyt. Platia tu daň, prečo by teda nemohli byť rezidentmi ako ostatní, keď sa tu vyskytujú častejšie?
Referendum rozhodne zbytočné nebolo
Aj keď vedenie mesta dlhodobo spochybňovalo význam referenda o parkovaní a tvrdí, že parkovaciu politiku upravuje na základe získaných dát, predsa len vyše 16 000 účastníkov je dosť veľký motív na to, aby k zmenám pristupovalo so snahou dosiahnuť čo najlepší výsledok. Nič to však nemení na tom, že v jej zavádzaní sa vyskytlo množstvo chýb. Vyvolali vlnu nevôle obyvateľov predovšetkým pre štýl komunikácie mesta, ktorého sa dodnes nezbavilo.
V tejto súvislosti tiež treba pripomenúť, že v aktuálnej úprave tohtoročného rozpočtu sa plánovaná suma na referendum 50 000 eur zreálňuje na 30 000. Skutočné náklady boli vo výške 27 336,13 €.
Treba si pamätať, ako zneli referendové otázky. Čas postupne ukazuje, že bez splnenia parametrov, ktoré požadovali, efektívna parkovacia politika nemôže fungovať.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
V parkovacej politike pribudnú ďalšie zmeny