Vláda Eduarda Hegera (OĽANO) a vládni poslanci v parlamente minulý týždeň schválili v súvislosti s vojnou na Ukrajine viaceré úpravy zákonov. Je medzi nimi aj dočasná novelizácia zákona o kybernetickej bezpečnosti, ktorou vláda umožnila Národnému bezpečnostnému úradu (NBÚ) proaktívne, alebo na niekoho podnet blokovať tzv. „škodlivý obsah“. Škodlivý obsah však nie je bližšie definovaný a preto sa dvihli protestné hlasy z opozičných radov s argumentom, že zákon môže byť zneužitý v politickom boji, teda na blokovanie iných ako vládnych názorov. Krajský sudca a komentátor Peter Šamko sa na celú záležitosť pozrel z hľadiska judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva a tvrdí, že uvedená úprava je v rozpore s touto judikatúrou.
„Je na škodu veci, že zákonodarca pri koncipovaní tohto zákona (a to v časti týkajúcej sa novej právomoci NBÚ blokovať webové stránky) postupoval až príliš rýchlo, nakoľko zrejme preto náležite nezohľadnil relevantnú judikatúru Európskeho súdu pre ľudské práva k problematike blokovania webových stránok,“ tvrdí Šamko v blogu pre pravnelisty.sk.
Podobný ruský zákon bol v jednoznačnom rozpore s judikatúrou
Šamko svoje tvrdenie dokladá konkrétnym príkladom z ruského prostredia. Myslí si dokonca, že slovenská vláda mala pri tvorbe takýchto úprav dbať na to, aby neporušovala judikatúru a takéto modelové príklady mala pred napísaním a schválením úprav mať naštudované: „Paradoxným je, že obsahovo obdobný zákon týkajúci sa blokovania webových stránok je aj súčasťou ruského práva a práve obsah tohto ruského právneho predpisu a jeho využívanie v praxi ruským telekomunikačným regulačným úradom Roskomnadzor boli predmetom preskúmavania v nedávnom rozhodnutí Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci OOO Flavus a ďalší proti Rusku zo dňa 23.06.2020 so záverom o porušení článku 10 Dohovoru (právo na slobodu prejavu a právo na šírenie informácií). Toto rozhodnutie ESĽP stojí za pozornosť a tak zákonodarca pri koncipovaní zákona ako aj NBÚ pri aplikovaní zákona, by ho mali dôsledne zohľadňovať.“
Problémom hlavne blokovanie webových stránok
Nové úpravy zákona o kybernetickej bezpečnosti umožňujú NBÚ blokovať v určitých prípadoch aj celé webové stránky, čo je podľa Šamka hlavným sporným bodom. „ESLP považuje celkové zablokovanie prístupu k webovým stránkam za extrémne opatrenie, porovnateľné so zákazom novín alebo televíznych staníc. Takéto opatrenie zámerne ignoruje rozdiel medzi zákonnými a nezákonnými informáciami, ktoré môže webová stránka obsahovať a robí neprístupným veľké množstvo obsahu, ktorý nebol identifikovaný ako nezákonný. Zablokovanie prístupu k celej webovej stránke má praktický dopad, pretože rozširuje pôsobnosť blokačného príkazu ďaleko za rámec pôvodne cieľeného nezákonného obsahu,“ konštatuje Šamko.
Bude vás zaujímať:
Pokiaľ by aj bol na konkrétnej stránke vyhodnotený určitý obsah ako škodlivý, jej celkovým zablokovaním by prišlo aj k blokácii takého obsahu, ktorý by v rozpore so zákonom nebol. „ESLP uzatvoril, že pokiaľ blokačné opatrenia cielili na celé elektronické médiá nad rámec obsahu,ktorý bol pôvodne identifikovaný ako protiprávny, išlo o neodôvodnený zásah podľa článku 10 ods. 2 Dohovoru. Nesledoval žiadny legitímny cieľ a nebol nevyhnutný v demokratickej spoločnosti.
Vzhľadom k uvedenému došlo v prejednávanej veci k porušeniu článku 10 Dohovoru,“ uzavrel Šamko.
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
Sudca Šamko: Blokovanie škodlivého obsahu je v rozpore s judikatúrou Európskeho súdu pre ľudské práva!