Inštitút sociálnej demokracie v tlačovej správe pripravil údaje k vývoju počtu žiakov, škôl a učiteľov v súvislosti s avizovaným štrajkom učiteľov. Podľa Inštitútu slovenské školstvo čelí dlhotrvajúcemu problému nerovnováhy medzi pomerne štandardným počtom učiteľov a významne klesajúcim počtom žiakov, škôl a pomerne významne rastúcimi nákladmi na prevádzku.
Pokles žiakov, stabilný počet učiteľov
Počet žiakov na základných školách klesol od roku 1989 o 35 %, čo predstavuje úbytok 259 766 detí, no počet učiteľov zostal takmer nezmenený, na úrovni približne 39-tisíc. V dôsledku toho sa počet žiakov na jedného učiteľa znížil z 19 na 13. Podobná situácia je na stredných školách, kde počet žiakov klesol o 84-tisíc (pokles o 29 %), ale počet učiteľov sa znížil iba o 4 %. Počet tried zostal stabilný, no počet škôl paradoxne narástol o 19 %.
Výrazný nárast vysokých škôl a fakúlt
Opačný trend sledujeme pri vysokom školstve, kde sa počet žiakov na učiteľa zvýšil z 8 na 15. Počet vysokých škôl vzrástol o 154 % (z 13 na 33) a fakúlt až o 198 % (zo 43 na 128). Napriek tomu narástol počet učiteľov len o 17 %, čo signalizuje disproporciu medzi kapacitou a efektivitou systému. Na tieto zmeny sa pridávajú aj regionálne rozdiely, ktoré kladú neúmerné finančné nároky na školy s nízkym počtom žiakov v menej osídlených oblastiach.
Medzinárodné porovnania a návrhy na optimalizáciu
Podľa OECD Slovensko zaostáva v investíciách do školstva a kvalita vzdelávania sa neodvíja od počtu žiakov na učiteľa, ale od kvality učiteľov a infraštruktúry. Preto je nutné optimalizovať sieť škôl, zlučovať menšie školy a efektívne využívať zdroje. „Je potrebné presmerovať zdroje tam, kde prinesú najväčší prínos – do kvalitného vzdelania, primeraných platov a do škôl, ktoré môžu rásť spolu so svojimi žiakmi,“ uvádza analýza.
Zdroj: Tlačová správa Inštitútu sociálnej demokracie
KOMENTÁRE ČLÁNKU :
ISD: Školstvo na Slovensku. Prečo máme viac škôl, ale menej žiakov?